שתף קטע נבחר
 

דיזלגייט: כך הצליחו הגרמנים להטעות את האמריקאים

חוקרים הצליחו לפצח את השיטה המדויקת בה השתמשו מהנדסי פולקסווגן להטעיית בדיקות זיהום האוויר. שורת קוד, זה כל הסיפור

קבוצת חוקרים באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו גילתה לטענתה כיצד פולקסווגן הערימה על מבחני הזיהום האמריקאים והאירופאים, במסגרת שערוריית דיזלגייט. זאת לאחר שנה של חקירה ארוכה, לבקשת הסוכנות להגנת הסביבה. קיריל לבצ'נקו, מדען מחשבים באוניברסיטה והחוקר הראשי של צוות המחקר, אמר כי "הצלחנו למצוא את האקדח המעשן, מצאנו את המערכת וכיצד נעשה בה שימוש. יש ראיות של ממש להונאת הציבור".

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

החוקרים ציינו כי הסוד מאחורי תהליך ההטעיה שביצעו מהנדסי פולקסווגן נמצא במחשבי ניהול המנוע במכוניות - קוד תוכנה המזהה האם המכונית נמצאת במהלך בדיקת פליטה. כדאי להזכיר כי במסגרת בדיקה זו, המכונית מוצבת על דינמומטר המודד את שינויי הכוח של המנוע תוך העמסת מספר משתנים קבוע מראש, כולל הדמיית נסיעה אמיתית במצבים שונים. החל ממסלול עירוני עם עצירות תכופות, דרך שיוט ומהירות גבוהה, התנעה קרה ועוד.

 

ברגע שהתוכנה שהותקנה על-ידי הגרמנים זיהתה את הפרמטרים המוכרים שמעידים על ביצוע הבדיקה, נכנסה התוכנה לפעולה ושינתה את ניהול המנוע באופן עצמאי כך שפליטת המזהמים תקטן באופן דרסטי. יש לציין כי לפי נתונים שהתפרסמו אודות חשיפת ההטעיה, ביכולתה של התוכנה להקטין את פליטת המזהמים עד פי 40.

 

לאחר שהבדיקה הופסקה, דאגה התוכנה למחוק עדות להתערבות כלשהי בניהול המנוע. במהלך הבדיקה ניסו החוקרים כ-900 גרסאות שונות של הקוד בכלי רכב שונים, ובהם נמצאו כ-400 שכללו מידע דרוש לעקוף את בדיקות הפליטה. אגב, החוקרים ציינו קוד מסוים המכונה "מצב אקוסטי" השולט בדרך כלל על צליל המנוע. גם קוד זה נכנס לפעולה בעת בדיקות הפליטה.

 

יש להזכיר כי דיזלגייט גרמה לזעזוע אדיר בדרגי הניהול של כמה ממותגיו הבכירים של קונצרן הרכב הגדול בעולם, לרבות אודי ופולקסווגן. החברה שילמה כבר סכומי עתק כפיצוי וצפויה בסופו של תהליך להפרד מכמה עשרות מיליארדי דולרים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים