שתף קטע נבחר

"המורה של המדינה" לשנת 2017: אלה הנבחרים

אלפי המלצות נשלחו, 18 מורים הגיעו למעמד הגמר ושבעה בלבד הוכתרו כזוכים בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה ריבלין ושר החינוך בנט

 

שבעת הזוכים בתחרות "המורה של המדינה" לשנת 2017 (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
שבעת הזוכים בתחרות "המורה של המדינה" לשנת 2017(צילום: טל שחר)

הערב (יום ב') הגיעה לשיאה תחרות ה"מורה של המדינה" שבה הוכרזו שבעת הזוכים לשנת 2017 בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ושר החינוך נפתלי בנט. גם השנה, בפעם השנייה, נבחרו מורים במסלול המדעים ביוזמת חברת טבע. לזוכים הוענקו תעודות הוקרה, מחשבים ניידים והשתלמות יוקרתית בארצות הברית.

 

הזוכים

רוית שחף הר חול

שחף (49), מחנכת בבית ספר גוונים בקיבוץ עין המפרץ, מאמינה שהוראה היא שליחות ולא עבודה. היא בת קיבוץ כנרת, שהגיעה במסגרת לימודי ההוראה לבית ספר גוונים. מאז, כבר 22 שנה, היא מלמדת בבית הספר ואפילו עברה לגור בקיבוץ אחרי שנישאה לבן המקום.

 

שחף, מחנכת כיתות א'-ב' ורכזת החטיבה הצעירה בבית הספר, מתגאה שמעולם לא יצאה לשנת שבתון. "ההוראה היא בעיני שליחות ולא עבודה", היא מעידה. "בכל רגע פנוי אני בבית הספר ואפילו כשנאלצתי לעבור ניתוח וקיבלתי חופשת מחלה ארוכה, אחרי כשבוע ביקשתי מהרופא שיאשר לי לחזור לעבודה. אני אוהבת את הילדים, ההורים והצוות ואת מה שאני עושה".

 

אמירה אבו מערוף

אבו מערוף (47), מחנכת מבית הספר אלנור בירכא, גאה בתלמיד הביישן שהיום הוא סטודנט לרפואה. גם כשהייתה ילדה ושיחקה עם חברים, אבו מערוף תמיד הייתה בתפקיד המורה. היום, עם 25 שנות ניסיון בהוראה, היא עדיין רואה כל תלמיד כפרח נדיר ומוגן. "התלמידים הם כמו הילדים שלי", אומרת המורה לחשבון, שפה ומנהיגות מבית הספר היסודי אלנור בכפר ירכא שבגליל. "להיכנס לכיתה בעיני זה כמו להיכנס לשדה פרחים, ואני חייבת לשמור על כל פרח ולעזור לו לפרוח".

 

אלמוג שילוח

שילוח (33), מורה להיסטוריה בתיכון מור במכבים-רעות. הוא שמח על ההזדמנות שניתנה לו להשפיע על תלמידים והוא לא ישכח את טל, המורה שלו להיסטוריה. "באחד השיעורים היא דיברה בכזאת התלהבות על המהפכה התעשייתית, ואני אמרתי לעצמי שהייתי רוצה להשפיע על מישהו כמו שהיא השפיעה עלי".

 

שילוח הספיק מאז לסיים תיכון, לשרת בחיל המודיעין ולהשלים שני תארים באוניברסיטה. מזה שמונה שנים הוא מורה להיסטוריה ואזרחות ומשמש גם כרכז שכבה בתיכון מור שבמכבים־רעות. "להיות רכז זו אחת ההנאות הכי גדולות בתפקיד", הוא אומר. "אתה יכול להשפיע על מאות תלמידים ולעזור לכל אחד מהם בפן המקצועי והאישי כאחד. כל יום אני מרגיש כמו ביום הראשון שלי. אמרתי לחברים שלי שהם צריכים לקנא בי שאני מורה".

  

חוה טרייטל

טרייטל (41), מחנכת בבית הספר קשת תלפיות-מזרח בירושלים. היא ידעה כבר בגיל 19 שתהיה מורה, אבל עברו הרבה שנים עד שעמדה לבסוף מול כיתה. "בשירות הלאומי לימדתי בכיתה א' בקריית גת", היא נזכרת, "אבל בגלל שהייתי תלמידיה גרועה בבית ספר חשבתי שלא ייתכן שאהיה מורה. לקח לי הרבה זמן להבין שזה הייעוד שלי, וגם האימהות תרמה להבנה הזו".

 

עד שהגיעה להוראה הספיקה טרייטל לא מעט. היא למדה עבודה סוציאלית ועבדה עם ילדים בסיכון, השלימה שני תארים בפסיכולוגיה וחייתה עם משפחתה באירלנד. "במהלך התואר השני ילדתי את ארבעת ילדי והחלטתי להיות איתם בבית. פתחתי עסק ללימוד אנגלית לילדים, וכשהקטנה הגיעה לגיל הגן החלטתי לחפש את עצמי וידעתי שזה יהיה בהוראה".

 

אלי קופר

קופר (65), מורה למתמטיקה באולפנת צפירה וישיבת גבעת שמואל, משוכנע שכל אחד יכול לאהוב מתמטיקה. הוא נוהג לומר שיש לו שתי משפחות - האחת עם אשתו וילדיו, והשנייה עם תלמידיו בבית הספר. כבר 43 שהוא מלמד מתמטיקה ומגיש תלמידים לבגרות ברמה של חמש יחידות לימוד, וגאוותו הגדולה היא שמעולם לא החסיר יום עבודה אחד.

 

"בכל השנים שאני מורה מעולם לא שלחתי תלמיד למנהל, מעולם לא קראתי לתלמיד ללוח ומעולם לא ערכתי מבחני פתע", מעיד על עצמו קופר, שמלמד באולפנת צפירה ובישיבת גבעת שמואל. “את חומר הלימוד אני מעדיף להסביר קודם בלי שהם יכתבו כלום, אחרת הם ירשמו חצאי משפטים ולא יבינו מה הם כתבו, ורק אחר כך להכתיב להם את החומר מילה במילה".

 

שירי רבקה מסה (זוכה במסלול המדעים ביוזמת חברת טבע)

מסה (39), מורה לביולוגיה בתיכון השלום במצפה רמון, עורכת עם התלמידים שלה מחקרים אקדמאיים. היא רצתה בכלל להיות רופאה, אבל החיים גלגלו אותה להוראה "וכך התחילה האהבה השנייה שלי בחיים", היא מכריזה.

 

"שירתתי כקצינה בענף מפקדים בחיל הרפואה ורציתי ללמוד רפואה", היא נזכרת. "התחלתי ללמוד ביולוגיה באוניברסיטת בר אילן והמשכתי לתואר שני ושלישי ואפילו קיבלתי מלגת מחקר. הייתי מאושרת מזה שמשלמים לי על מה שאני הכי אוהבת לעשות".

 

שרית זלצמן (זוכה במסלול המדעים ביוזמת חברת טבע)

זלצמן (45), מורה לרובוטיקה בקריית חינוך למדעים ברחובות, פיתחה עם תלמידיה מקל נחייה אלקטרוני לעיוורים. התלמידים הראשונים של זלצמן היו כמעט בגילה. "אחרי התיכון הלכתי לעתודה צבאית, ולמדתי בתוכנית מיוחדת ששילבה תואר בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה עם תעודת הוראה”, היא נזכרת. “אחרי הלימודים הייתי מורה חיילת בת 20 - קרובה מאוד בגיל לתלמידים החיילים".

 

מאז לא הפסיקה זלצמן ללמד והיום היא מרכזת מגמת המדעים בקריית חינוך למדעים ברחובות, מתמחה ברובוטיקה ומנחה פרויקטים. בנוסף, היא מנהלת את התוכנית למצוינות במדעים וברובוטיקה בעיר.

 

המורים שעלו לגמר תחרות "המורה של המדינה":

ציון לשבח

הכי טובים שיש

כיתת מצטיינים

 

תחרות "המורה של המדינה" היא מיזם חברתי שנועד לקדם את פועלם של אנשי החינוך המצטיינים בארץ, שנערך זו השנה התשיעית ברציפות. התחרות היא יוזמה משותפת של מפעל הפיס, "ידיעות אחרונות", הסתדרות המורים ו-ynet.

 

18 המועמדים הסופיים לתואר "המורה של המדינה" ()
18 המועמדים הסופיים לתואר "המורה של המדינה"

נשיא המדינה ריבלין אמר בטקס: "טובי מורינו ומורותינו, אתם המנהיגים של מנהיגי העתיד. מורה היא אף פעם לא המורה של המדינה, היא מורה של כל אחד ואחת של הילדים והילדות שהיא מלמדת. לפני 72 נכנסתי לגימנסיה העברית בירושלים, ועד היום אני לא יכול לשכוח את המורה חוה יערי. המורה של המדינה הוא אף פעם לא המורה של המדינה, הוא מורה של קבוצה של מוחות של הצעירים, וגם המורה של העיניים העייפות, אוזניים שקשובות לעולם שמחוץ לכיתה".

 

שר החינוך בנט אמר: "גדלתי במשפחה דוברת אנגלית שהייתה בשליחות, וחזרתי לישראל עם עברית בינונית והייתי תלמיד בינוני. בכיתה ו' פגשתי את המורה יפה, מורה לדרמה יוצרת. ברגע שיש לך איזשהו בסיס של ביטחון אז לאותו הבסיס אתה יכול להדביק גם עברית וגם מתמטיקה. אתם המורים של המדינה, אתם הבסיס החשוב ביותר שיש לנו במדינת ישראל. אני שמח שיש לנו את ההזדמנות לומר לכם תודה".

המורים הזוכים בשנה שעברה ()
המורים הזוכים בשנה שעברה

במסגרת הטקס הוענק פרס מפעל חיים לשמעון גרינהויז (87). האיש שמחזיק בתואר "המורה האגדי למתמטיקה של פתח תקווה" עדיין מלמד שישה ימים בשבוע, שמונה שעות בכל יום, ומגיש תלמידים לבגרות ברמה של חמש יחידות לימוד. "הוא המורה המושלם‭,"‬ אומרים עליו תלמידים והורים.

 

במסגרת התחרות השנה שלחו קוראי "ידיעות אחרונות" וגולשי ynet כ-2,000 טופסי המלצה ובהם ביקשו לספר על כ-1,300 מורים שראויים לדעתם לזכות בתואר. הממליצים כוללים בין היתר תלמידים, תלמידים לשעבר והורים שהמליצו על מורים מכל רחבי הארץ - יהודים וערבים, חילונים ודתיים, נשים וגברים -  שעשו ועושים מעל ומעבר למען תלמידיהם.

 

התחרות הייתה פתוחה לכל המורים בפועל בבתי ספר יסודיים או על-יסודיים שעומדים בקריטריונים הראשוניים שמופיעים בטופסי הגשת המועמדות. על הממליצים היה לציין תרומה יוצאת דופן של המורה על פעילות שהטביעה את חותמה על התלמידים, על כל בית הספר ועל הקהילה באחד או יותר מתחומים שונים, בהם קידום הישגים לימודיים, חדשנות ושילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה ובלמידה, התייחסות לשונות בין התלמידים ומתן דוגמה אישית.

 

תחרות "המורה של המדינה" מורכבת משלושה שלבים. בשלב הראשון נשלחים טופסי המועמדות, שבהם ניתן גם להמליץ על מועמדים משנים קודמות שלא זכו בתחרות. העולים לשלב השני התבקשו למלא שאלון נוסף ומורחב ו-18 המועמדים האחרונים הגיעו לראיון בפני ועדת הפרס, המורכבת מאישים בכירים בתחום החינוך, החברה, התעשייה והכלכלה בישראל.

 

בשיתוף מפעל הפיס

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים