שתף קטע נבחר

עזרה ללקויי למידה בחטיבות: מתקשים יאותרו בכיתה ז'

תוכנית חדשה של משרד החינוך תנסה לצמצם את כמות ההקלות במסגרת העל-יסודית. בהתאם לתוכנית, שתוטמע בשלב ראשון ב-15 רשויות מקומיות, תלמידים מתקשים יזכו להתערבות אישית וליווי צמוד בנושאים לימודיים שונים

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

איתור תלמידים מתקשים כבר בכיתה ז', תוכנית התערבות אישית ומעקב אחר ההתקדמות. משרד החינוך פרסם היום (ד') את התוכנית החדשה לתלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז בחטיבות הביניים. התוכנית נקבעה בעקבות ביקורות רבות על מספר התלמידים הגבוה שזכאי להגלות וכן על העלויות הגבוהות שהורים נאלצים לשלם עבור אבחונים פרטיים. בשלב ראשון תוטמע התוכנית ב-15 רשויות מקומיות.

 

המטרה העיקרית של התוכנית היא לצמצם את כמות ההתאמות וההקלות שניתנות לתלמידים במסגרת העל-יסודית ולסייע לתלמידים להדביק את הפער בדרכים לימודיות. במסגרת התוכנית יחל כבר בתחילת כיתה ז' תהליך לאיתור התלמידים המתקשים ואלה עם חשד ללקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. תהליך האיתור יסתמך, בין היתר, על התעודות של התלמיד משנים קודמות, על חוות דעת של מורים מבית ספרו האחרון, על מידע שימסרו ההורים ועל מבדקי מיפיי שכבתיים שיבוצעו.

 

אם התלמיד ימצא כמתקשה, בית הספר יגבש עבורו תוכנית התערבות אישית, שתכלול ליווי צמוד של צוות מקצועי, בהם מתל"ים (מעריכי תפקודי למידה) ומורי בית הספר. תוכנית ההתערבות תתמקד במספר תחומים: שטף קריאה, הבנת הנקרא, אוצר מילים, הבעה בכתב, אסטרטגיות למידה ועוד. הליווי הלימודי לתלמיד יהיה רציף, ולצדו, בהתאם לצורך יינתן גם סיוע רגשי. הליווי המקצועי לתלמידים ימומן במלואו על ידי משרד החינוך.

 

סיכום למידה בסוף כל שנה 

בית הספר יערוך מעקב אחר התקדמותו של התלמיד, ובתום כל שנת לימודים ייערך סיכום של תהליך הלמידה. אם בתום שלוש שנים יימצא כי היבחנות ללא התאמות מיוחדות מונעת מהתלמיד להתקדם, למרות כל הסיוע שקיבל - הוא יופנה לאבחון מקצועי בשירות הפסיכולוגי-חינוכי ברשות המקומית שבה הוא מתגורר.

 

בשירות הפסיכולוגי-חינוכי יפעלו מרכזי אבחון וטיפול בתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב ויעבדו בהם פסיכולוגים חינוכיים ומאבחנים דידקטיים העומדים בדרישות המקצועיות שהוגדרו על ידי המשרד. אנשי מקצוע אלה יבצעו את האבחונים לתלמידים שיופנו על ידי המערכת החינוכית בלבד.

 

יצוין כי בשנים הקרובות, בכל מקרה שבו הורה יבחר לשלוח את בנו או בתו לאבחון חיצוני כפי שנהוג היום, הוא יוכל לעשות זאת. המטרה היא שעד הטמעת התוכנית במלואה הדבר לא יתאפשר, והאחריות תהיה נתונה במערכת החינוך בלבד.

 

בנוסף, תלמידים שיופנו לשירות הפסיכולוגי-חינוכי יקבלו מימון מטעם משרד החינוך לביצוע האבחון, שייקבע באופן דיפרנציאלי בהתאם למצב הסוציו-אקונומי של התלמיד. מדובר בהוזלה של בין 1,000 ל-4,000 שקלים.

 

התוכנית תוטמע באופן הדרגתי החל משנת הלימודים הבאה, תשע"ח, במתכונת של פיילוט ב-77 בתי ספר ב-15 רשויות מקומיות, ותסתיים בשנת 2022. עד להטמעת התוכנית בכל חטיבות הביניים, יתר בתי הספר ימשיכו במתווה ההתאמות הקיים. עלותה של התוכנית כ-75 מיליון שקלים.

 

היישובים שבהם תחל התוכנית: בית שמש, מודיעין-מכבים-רעות, שדרות, אילת, רהט, נתניה, רעננה, הוד השרון, אור עקיבא, קריית מוצקין, קריית ביאליק, ירכא, כפר קרע, נצרת ומעלות-תרשיחא.

 

שר החינוך נפתלי בנט אמר: "מדובר בבשורה כלכלית להורים, ובשורה גדולה לתלמידים שזקוקים לסיוע ויקבלו מעתה ליווי מקצועי צמוד. אנו פועלים לצמצם פערים ולהקל על ההורים, והנה דוגמה נוספת מובהקת לכך". מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר: "אין כל סיבה שתלמידים יבצעו אבחונים מיותרים, ואין כל סיבה שהורים ישקיעו בנושא הזה כספים מיותרים. המהלך הזה יאפשר זיהוי מוקדם של צרכים, מתן מענה נכון ופרטני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים