שתף קטע נבחר

עגבניות מגי ומלפפוני ארומטו מקפיצים לכם את הסלט

המנות שלכם עומדות להשתדרג, כי הדור הבא של הירקות כבר כאן. רוצים לטעום?

"זה מקצוע קשה. מאוד קשה. אתה תלוי במצב הביטחוני, במזג האוויר, בכלכלה, בחקיקה, בפועלים הזרים", מספר לנו אייבי עטיה (37), חקלאי ממושב פרי-גן שבחבל הבשור. "מאז שפתחו את השוק לייבוא הכל פרוץ. מביאים לפה עגבניות מרוססות באיכות ירודה, בלי פיקוח ובמחירים זולים שאני לא יכול להתחרות בהם. במצב כזה אתה חייב למצוא פתרונות ברי קיימא, אחרת אתה מוצא את עצמך מחוץ למשחק".

 

אייבי, דור שני לחקלאים בעוטף עזה, מתמודד עם לא מעט אתגרים בדרך לעגבניה הנכספת; "אנחנו נמצאים 4 ק"מ מהגבול עם עזה ואין כאן כיפת ברזל. בצוק איתן נשארנו לבד לשמור על החממות, ועל הפועלים הזרים המבולבלים והמפוחדים שנותרו כאן".


הפתרון של אייבי, שמגדל ירקות מובחרים, הוא למצוא לקוחות שמוכנים לשלם יותר בשביל האיכות, הטעם והפיקוח התברואתי ההדוק. אחד הלקוחות האלו הוא רשת בתי הקפה הארצית "ארומה אספרסו בר".

 

"ארומה פנו אלי וביקשו שאגדל עבורם עגבניות מגי. מגי ידוע כזן עגבניות טעים במיוחד, שחביב על שפים במסעדות יוקרה. הבקשה שלהם מאוד הפתיעה אותי, כי מגי זו לא עגבנייה שנועדה להיות מסחרית. אין לה חיי מדף ארוכים, היא לא קשה במיוחד, והיא גם לא זולה. היתרון העיקרי שלה הוא הטעם. נפגשתי כמה פעמים עם האנשים מארומה, הם בחנו את העגבנייה בכמה סניפים, ניתחו את הקשיים הלוגיסטיים – ובכל זאת החליטו ללכת עליה, כנגד כל הסיכויים".

 

שיתוף הפעולה סיפק לעטיה ביקוש קבוע שהלך וגדל לעגבניות המובחרות שלו, אך יצר גם בעיות לוגיסטיות חדשות. "ארומה שמים בראש מעיינם מדי יום וביומו את טריות הסחורה. זה העמיד בפנינו אתגר מבחינת הדברה. משק רגיל יכול למשל לרסס ביום שני, ולקטוף יומיים אח"כ כשהחומר כבר פג. אבל אנחנו, שקוטפים מדי יום, היינו חייבים למצוא פתרונות אחרים".

 

 

 (צילום: דודי מוסקוביץ ) (צילום: דודי מוסקוביץ )
(צילום: דודי מוסקוביץ )
 


הפתרון החדשני שאימצו במשק עטיה הוא הדברה אקולוגית. "אנחנו מפזרים בעלי חיים טורפים. חיפושיות זעירות שמסתובבות על האדמה וטורפות את המזיקים, במקום לרסס אותם בחומרים רעילים. אנחנו משתמשים בעקרון אקולוגי בסיסי של 'אויבים טבעיים'. זה פיתוח ישראלי, שלמרבה הצער עדיין נפוץ יותר בעולם מאשר בארץ".

 

המאמצים הוכיחו את עצמם בתחום העגבניות, וארומה החליטו לא לעצור באדום ולהמשיך לירוק: "החברה שפיתחה את 'מגי' מצאה ביפן זן מוצלח של מלפפונים טעימים שלא גדל בישראל. הבאנו אותו לארץ והתחלנו לגדל אצלנו במשק. עשינו עליו ניסויים קפדניים – חיי המדף, איך הוא נחתך, וכמובן – הטעם, והצלחנו לגייר אותו בהצלחה". אחרי שהניסויים הוכתרו בהצלחה, המלפפונים החדשים נכנסו לסלטים ולכריכים בכל סניפי ארומה בארץ. רק דבר אחד היה חסר להם – שם. "מיפן המלפפון הגיע רק עם מספר סידורי, אז החברים היפניים החליטו לפרגן לארומה, שהם בינתיים המקום היחידי שמוכר אותו, ולקרוא למלפפון ארומטו".

 

מלבד הטעם המשופר, במהלך שכזה ארומה משמרת את הסטנדרט הגבוה של אחידות טעם וסחורה טרייה בכל הסניפים, כך הם גם מרוויחים מטעם מזוהה עם המותג וגם מגבירה את יכולת הפיקוח שלה על המוצרים

 

ובנוגע לאייבי שיתוף הפעולה העסקי עם ארומה אפשר לו להמשיך לגדל סחורה מובחרת, גם אם שלל הקשים והאיומים העסקיים נותרו בעינם. "יש מקצועות נוחים יותר. יציבים יותר. אבל יש בחקלאות הרבה מאוד חן. אנחנו פה כי אנחנו לא יודעים משהו אחר. זה טבוע בנו. זו דרך חיים. הסיפוק זה לקום בבוקר, לראות את הצמח צומח ולקטוף. ואם בכל זאת יום אחד אני אעזוב ואעבור עם אשתי והילדים לתל אביב, דבר אחד בטוח – אני כבר לא יכול לחזור לאכול עגבניות רגילות. רק מגי".

 

 (צילום: דודי מוסקוביץ ) (צילום: דודי מוסקוביץ )
(צילום: דודי מוסקוביץ )


 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום תוכן פרסומי
ארומה ישראל
צילום תוכן פרסומי
מומלצים