שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    איך קפוארה יעילה גם כטיפול פיזיותרפי

    משכונות העוני בברזיל בימים שעוד הייתה מחתרתית, עד לאימון כושר שלוקח את המושג כוח וגמישות לרמה אחרת לגמרי. אמנות הקפוארה כבר מזמן כבשה את העולם עם הקצב, הריקוד, והיכולת שלה לספק אימון כושר עצים שמאתגר את כל הגוף. בנוסף לכל אלה - לא מפתיע לגלות שיש לה גם יכולות טיפוליות

     

    קפוארה היא לא רק משחק, ריקוד, או אמנות לחימה. היא כולם יחד:

     

    מקור: Buzzfeed

     

    קפוארה היא אמנות לחימה אפרו-ברזילאית שהחלה להתפתח בברזיל במאה ה-16. שיטת לחימה זו מהווה דיאלוג של תנועה בין שני שחקנים המשלב תנועות מהירות, חוזק, גמישות, קואורדינציה שרירית וכוח מתפרץ. מקורה נעוץ בעבדים שהובאו ליבשת באותה תקופה אשר רצו להילחם באדוניהם הפורטוגזים ולהשתחרר לחופשי. לשם כך הם הסוו את אימוני הלחימה שלהם בתוך ריקודים שבטיים ומוסיקה אותנטית המשלבים תנועה, מוזיקה, ואף אלמנטים מסוימים מעולם הפילוסופיה.

     

    כתבות נוספות:

    מזיעים יחד: אימון קיקבוקס זוגי לוולנטיין

    לגוף המושלם בבגד ים: אימון בטן וישבן מיוחד לקיץ

    מדריך: איזו אומנות לחימה הכי מתאימה לילד?

     

    ריקודים אלו הם בעצם סוג של "משחק" פיזי הנקרא "ג'וגו דה קפוארה". בעת "קרב" היו שני השחקנים מחליפים תנועות של התקפה והגנה במהירות ובהרמוניה כאשר הם מקפידים על כללי המשחק, נימוסיו ומנהגיו השונים. מטרת שני השחקנים היא לשלוט במרחב, בגוף ובדיאלוג עם בן הזוג בתיאום מלא. בזמן המשחק, בודקים השחקנים את היכולות שלהם, את החולשות שלהם ואת גבול העייפות והפחדים - באמצעות תהליך ביטוי פיזי מאתגר ולעתים אף מתסכל.

     

    מהירות ואופי המשחק מושפעים ומלווים על ידי כלי מוזיקה שונים אליהם מתלווים קולותיהם ושירתם של שחקני הקפוארה. סביב שני השחקנים מתקבצים שאר השחקנים במעגל ויוצרים את סביבת המשחק הנקראת "רודה". עמדת המוצא, המהווה את תנועת הבסיס הדינאמית עליה בנויה תורת הלחימה כולה, היא בעצם מעבר של הרגליים מצד לצד כשהן נמצאות בעמדת פסיעה, כאשר הידיים מגנות על הפנים ומספקות שיווי משקל. תנועה זו נקראת ג'ינגה.

     

    בנוסף לאלמנטים הטקסיים והתרבותיים, הקפוארה גם דורשת יכולות פיזיות לא מעטות בדמות כוח וגמישות. רוב הבעיטות הן בעיטות סיבוביות הדורשות הרמה של הרגל עם ברך ישרה - מעל גובה ההתחמקות של הבן זוג, ורוב סוגי ההתחמקויות דורשות כיפוף של הגו והברכיים. נעשה שימוש גם בתנועות רבות מעולם האקרובטיקה כמו סוגים שונים של גלגלונים ועמידות ידיים, זאת בנוסף לתנועות ייחודיות לתחום כמו מאקאקו - שהינה קפיצה לאחור מישיבת כריעה על יד אחת או שתיים, ואמזוניקה - תנועה קלאסית של קפוארה, מעין עמידת ידיים על יד אחת. כל התנועות דורשות דינאמיות, שינויי כיוון, ויכולת תגובה מהירה למתרחש מסביב.

     

    מברזיל אל העולם כולו. אמנות הקפוארה ()
    מברזיל אל העולם כולו. אמנות הקפוארה

     

    מיליוני ברזילאים לא טועים

    לקפוארה דרישות פיזיקליות שונות מהגוף והשימוש בשיטה מקנה ערך מוסף לבריאות הגוף במגוון אופנים:

     

    1. הפחתת מתחים - כמו כל פעילות אירובית, משחק הקפוארה גורם לשחרור אנדורפינים ולתחושה טובה המלווה כל אימון ולאחריו.

     

    2. בטחון עצמי- עצם המשחק המשותף עם בן הזוג במרכז המעגל, ועצם היכולת ליזום תנועות שונות ומגוונות - גורמים למתאמן לצבור בטחון עצמי לגבי היכולות שלו ויכולות ההופעה שלו במרכז.

     

    3. פעילות גופנית - אימון קפוארה הוא אימון אירובי לכל דבר. מטבעו הוא יכול להימשך בין 45 דקות למספר שעות, תלוי בקבוצה ובמסגרת בה מתאמנים. אימון מסוג זה עם דרישותיו הגופניות הגבוהות נחשב לפעילות גופנית עצימה. 

     

    4. תרגול המערכת הקרדיו-וסקולרית - ריקוד הקפוארה דורש יכולת סיבולת ברמה גבוהה. מסיבה זאת הוא מספק אימון קבוע למערכת הלב-ריאה.

     

    5. כוח - באימון קפוארה התנועות המהירות הנדרשות מחזקות את כוחו של המתאמן. בנוסף, הן יוצרות מרכז גוף חזק. כלומר, מהוות אימון עצים לשרירי הליבה.

     

    6. גמישות - תנועות הקפוארה דורשות גמישות. בעיטות, הנפות וסיבובים הן רק חלק מהתנועות שהשחקן מתבקש אליהן. עם הניסיון והאימון יכול המתאמן להגיע לאורך שרירים אופטימלי.

     

    אימון מאתגר לכל שרירי הליבה. קפוארה ()
    אימון מאתגר לכל שרירי הליבה. קפוארה

     

    קפוארה: גם כטיפול פיזיותרפי משלים

    כיום, כאשר אנו חווים פציעה אקוטית או כרונית ופונים לטיפול נפגוש בפיזיותרפיסט שתפקידו להשיב אותנו לתפקוד מלא. הוא בתורו יבצע בדיקה קלינית מקיפה ובהתאם לממצאים יקבע תכנית אימון אופטימאלית הכוללת אמצעים שונים להורדת כאב. בעת כאב הנטייה הטבעית היא להגביל את התנועה בגוף ולהימנע מתזוזה. חלק מהאמצעים בתכנית הטיפול הפיזיותרפי הם השגת טווח תנועה מלא, חיזוק ושמירה על כח ואורך השרירים, וביצוע פעילות גופנית סדירה מותאמת. אלמנטים אלו ניתנים גם להשגה באימוני הקפוארה.

     

    הקפוארה מביאה את הגוף שלנו למצבים ומנחים שלא היינו מתנסים בהם בחיי היום יום. היא גורמת לנו, מבלי לחשוב על כך יותר מדי - להשתמש בכל טווחי התנועה האפשריים בגוף, לאתגר את שרירי הליבה, לחזק את השרירים ולהיות יצירתיים בשימוש בגוף.

     

    לסיכום:

    הקפוארה היא אמנות לחימה המשלבת תנועה, ריקוד, מוסיקה, ודורשת מהמתאמן כח, זריזות, גמישות, קוארדינציה, תכנון במרחב ועוד. בנוסף, היא מהווה סוג של אימון משלים ותומך בעולם הפיזיותרפיה כיוון ששימוש נכון בה מאפשר למתאמן לטפל בבעיות ובליקויים הפיזיקלים שלו. אורח חיים בריא דורש מהאדם פעילות גופנית סדירה. הקפוארה בהחלט יכולה לשמש כסוג אימון המספק את כל הנדרש - הן ספציפית, והן באופן כללי כאימון ארובי משלים.

     
    הכותבים: אילנית אברון MSc.PT, סאם ח'מיס MSc.PT וקימברלי שפלן - מורה בינלאומית לקפוארה, איימקס - המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אמנות לחימה שהיא אימון כושר לכל דבר. קפוארה
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים