שתף קטע נבחר

קיץ מהגיהנום

השבוע יצאו לדרך שמונה שבועות של שיפוצים ברכבות של ניו יורק וניו ג'רזי ותושבי האיזור כבר משלמים את המחיר. היכן צפוים השינוים ומדוע תושבים בעלי הכנסה נמוכה יסבלו אפילו יותר

על 'קיץ מהגיהנום' שמעתם? מסתבר שבניו יורק, הקיץ הזה החל באופן רשמי ביום ב' עם שיפוצים, שינויים ותמורות בתנועת הרכבות של Amtrak, MTA, New Jersey Transit.  על אף ההכרה בשינויים הדרמטים והלא פשוטים שיתכנו בחייהם של תושבי האיזור והתיירים שמגיעים בהמוניהם,מדובר, לפי הרשויות, בתיקוני חירום שלא סובלים דיחוי. היה זה המושל קואומו שכינה את הימים האלו 'קיץ מהגיהנום', וטען שזה יקח לפחות שמונה שבועות.

 

ברכבת האמטק, תלונות הנוסעים החלו לזרום עוד מחודש אפריל. שני נוסעים של LIRR כפי שדווח, כבר תובעים את MTA, LIRR , New York City Transit בטענה לרשלנות וגרימת מצוקה נפשית ולחץ שחוו בעקבות השיבושים והעיכובים. כמה מנוסעי ה LIRR קיבלו הצעה לתעריפים נמוכים יותר בתקופת השיפוצים. זכאות לתעריפים הנמוכים יותר תלויה ביעדי הנסיעה.

 

ב- MTA טוענים שיש ברשותם מספיק קווי נסיעה ורכבות בכדי לסייע לנוסעים להתגבר על שיבושי הנסיעות, אך במקביל גם בתחנת הפן סטיישן הודיעו שיגבילו את מספר הנסיעות לתחנה או ממנה בבוקר ובערב. הנסיונות להקל על הנוסעים כוללות גם שינויים בעצירות של רכבות הסאבווי ובתנועת האוטובוסים.

המושל התחייב להאיץ את תיקוני הגשרים והכניסות לעיר כדי להקל על אלו שיבחרו לנסווע במכונית. על האוטובוסים שמארגנים במיוחד לאלו שיעלו עליהם כתחליף לרכבות, יחכו חטיפים ללא תשלום. "אנחנו מבקשים מתושבי לונג איילנד לשנות במעט את ההרגלים שלהם", אמר ג'ו ליוטה, שעומד בראש ה- MTA. במכתב שכתב טען גם כי: "אנחנו מעריכים את החשיבות של תיקוני האמטרק ומבינים שמדובר באי נעימות קשה. כשאנחנו מורגלים בנסיעות יומיומיות קבועות, זה הופך להרגל טבעי כבר ולשנות אותו עלול להיות מתסכל. בימים אלו", הוסיף במפתיע, "כשאתם נאלצים להתמודד עם השינויים המשמעותיים בתנועת הרכבות, רק תזכרו שאלו תיקוני חברת האמטרק שגורמים לבעיות".

 

תחנות הסאבווי. העומסים בדרך (צילום: AFP) (צילום: AFP)
תחנות הסאבווי. העומסים בדרך(צילום: AFP)

 

הפן סטיישן כבר עכשיו מכילה כבר עכשיו פי שלושה נוסעים מהרגיל, כך עולה מנתונים שפרסם המושל. השיפוצים ישבשו את פעילותם של כמעט 15% ממסלולי הרכבות של התחנה, רבים מהם, של רכבות המגיעות מניו ג'רזי.

 

הבעיה, כך נראה, גדולה בהרבה. כל מי שגר בניו יורק כבר כמה שנים, רגיל לשחרר לעיתים תכופות משפטים כמו 'בזמן האחרון יש עיכובים מתסכלים בסאבווי', או 'כל הזמן משפצים ותנועת הרכבות משתנה ומשבשת את הכל'. מסקר שפורסם בשבוע שעבר נראה שכל אותן תלונות והצהרות היו בגדר 'זאב,זאב', ורק עכשיו המצב הגיע באמת לשפל של כל הזמנים.

 

מסקר שנערך בראיון אישי ללמעלה מ-1200 נוסעים, נמצא ש-74% מהנוסעים הנשאלים איחרו לעבודה בגלל שינוי תנועת הרכבות לאחרונה, 65% איחרו באיסוף ילדיהם מבתי הספר, מחצית מהם הודו שנאלצו לעיתים תכופות לשלם למונית כתוצאה מאיחורים ותקלות בשלושת החודשים האחרונים.

הסקר נערך על ידי מבקר העיר סקוט סטרינגר שאמר במסיבת עיתונאים שמדובר במשבר של ממש. "העיכובים במגמת עלייה השירות יורד ותושבי ניו יורק נותרים מתוסכלים יותר מאי פעם.

 

"קיץ מהגיהנום". מושל ניו יורק קואומו (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
"קיץ מהגיהנום". מושל ניו יורק קואומו(צילום: gettyimages)

 

מי שמשלם את המחיר הגבוה ביותר הוא כמובן ציבור מעוטי היכולת, כך גם מוכיח הסקר. בסקר רק 10% מהנשאלים בעלי הכנסה גבוהה סיפרו שננזפו במקום העבודה בעקבות האיחורים. בעלי שכר נמוך יותר כבר תיארו מציאות אחרת. בברונקס, 54% מהנשאלים סיפרו שנאלצו להתמודד עם ההשלכות של עיכובים ושיבושים ברכבת, 40% בברוקלין, 45% בקווינס, ורק 25% במנהטן.

 

בסקר שערך הניו יורק טיימס רק בחודש שעבר נמצאו ממצאים דומים שהוכיחו שתושבי האפר ווסט סייד, הביעו שביעות רצון גבוהה יותר מזו של תושבי הברונקס.

על אף המלצות המבקר, להגביר את התקציב לתיקונים ובקרה, ככל הנראה התכנונים לשיפוצים ושדרוגים נדחו. "העובדה שעשרות שנים נמנעו מהשקעה שכזו", אמר המבקר, "הובילה אותנו למקום בו אנחנו נתונים היום. שלא יהיה ספק. עלינו עכשיו לפעות בכל החזיתות. היכולת של ניו יורק סיטי להישאר כפי שהיא במאה הזו ובאלו שיגיעו אחריה, תלויה במידה רבה באיכות התחבורה שלה"

 

רשימת השינויים המעודכנת מופיעה באתר שנפתח במיוחד-

lirrsummerschedule.com.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים צח, לע"מ
שמונה שבועות של קיץ מהגיהנום. קואומו
צילום: חיים צח, לע"מ
מומלצים