שתף קטע נבחר

המשבר שלא נגמר: מתווה האמוניה על סף ביטול

הפתרון המוסכם למשבר מכל האמוניה, לפיו אוניות קטנות המכילות אמוניה יעגנו מספר ק"מ מהחוף, עתיד להתבטל. חוות דעת של היועמ"שית של המשרד להגנת הסביבה קובעת שהמשרד לא יוכל לתת היתר רעלים ללא קבלת רישיון עסק להפעלת מערך הייבוא - רישיון שעיריית חיפה אחראית על אישורו. המשמעות, הצדדים יאלצו למצוא דרך חלופית להעברת האמוניה

חוות הדעת שתמנע את הפיתרון למשבר האמוניה? חיפה כימיקלים פועלים מזה שנים ללא רישיון עסק למכל האמוניה. בתחילת החודש ממשלת ישראל אישרה תוכנית חדשה לאספקת אמוניה למשק, לפיה אוניות קטנות נפח המכילות אמוניה יספקו את צרכי חיפה כימיקלים והמשק.

 

כתבות נוספות בנושא האמוניה

 

במסגרת הפתרון הוטל על חיפה כימיקלים להקים מצוף ימי לאספקת אמוניה, כך שהאוניות יוכלו לעגון מספר קילומטרים מהחוף, אלא שחוות דעת של היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה דלית דרור, שנשלחה למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר, מאיימת על הפתרון שהושג ומסנדלת את התוכנית.

 

בחוות הדעת קובעת דרור שהמשרד לא יוכל לתת היתר רעלים ללא קבלת רישיון עסק להפעלת מערך יבוא האמוניה. עיריית חיפה היא זו האחראית על מתן רישיונות עסק, ולא צפויה לתת רישיון. המשמעות, שחיפה כימיקלים, המשרד להגנת הסביבה, הממשלה ועיריית חיפה יאלצו למצוא פיתרון חלופי. במילים אחרות, מסלול האוניות הקטנות מת. בעיריית חיפה פעלו לקדם את פתרון האיזוטנקים, וזו צפויה להיות ברירת המחדל של המשרד.

 

יש לציין כי מדובר בפרקטיקה נהוגה, והמשרד להגנת הסביבה מעניק היתרי רעלים למפעלים וחברות גם ללא רישיון עסק. "השיקולים במסגרת היתר הרעלים הם שיקולים מקצועיים של המשרד כרגולטור בעל מומחיות בתחום החומרים המסוכנים. ככלל עמדתנו היא שאין להתלות היתר זה בהיתרים או רישיונות אחרים", נכתב בחוות הדעת.

 

אך במקרה של חיפה כימיקלים היועמ"שית מבקשת להחריג את הטיפול בהיתר. "במקרים חריגים, כגון המקרה שלפנינו, לאור כלל הנסיבות המיוחדות שלו כפי שתוארו במסמך זה, לא יהיה נכון לתת היתר שאינו קובע תנאי, לפיו יישום הפתרון יהיה רק לאחר הסדרה של רישיון העסק והנושא התכנוני מול עיריית חיפה או לאחר החלטה שיפוטית מתאימה שתאפשר לפעול במקביל לבחינת הנושא על ידי עיריית חיפה".

 

היועמ"שית מציינת כי הכוונה היא שתוקף ההיתר אינו מותנה ברישיון העסק, אלא שקבלת רישיון העסק יהווה תנאי מוקדם להפעלת מערך יבוא האמוניה. "מאחר שממילא נדרשות עוד החלטות שיפוטיות לצורך מתן ההיתר, לרבות לעניין הריקון וייתכן שגם לעניין האוניה - הרי שמומלץ לחדש את היתר הרעלים לחיפה כימיקלים לאחר הכרעה בסוגיות המשפטיות האמורות על ידי היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט".

 

עבור חיפה כימיקלים ישנן כמה אפשרויות פעולה, אחת מהן היא דרך בית המשפט, אלא שפניה להליכים משפטיים צפויה לקחת זמן ולא ברור האם חיפה כימיקלים יוכלו לשרוד את ההמתנה. בנוסף, לאור העובדה כי מערך בתי המשפט תמך בעיריית חיפה, לא בטוח עד כמה מדובר במסלול שיתאים להם. בחיפה כימיקלים ציינו בעבר כי פגיעה בהם היא פגיעה בתעשייה בשווי 42 מיליארד שקל וב-6,600 עובדים המועסקים בתעשיות הדשנים.

 

תגובת עיריית חיפה: "חוות הדעת הזו תמנע אסון ואת הזגזוג של אנשי המשרד שרק לפני חודשיים טענו שחלופת האוניה (ללא קשר לכמות האמוניה) מסוכנת. אנו ממשיכים להחזיק בעמדתנו שיש לבחון כל חלופה לטווח הארוך ו/או הקצר בצורה מוקפדת על בסיס סקר סיכונים בלתי תלוי.

 

"העובדה שמישהו חושב שניתן יהיה לפעול ללא סקר סיכונים, לבחור חלופה שבעבר הוא הצביע עליה כמסוכנת שכוללת הזרמת חומרים מסוכנים בצינור שנבנה עוד בשנת 1939 - ולא מוגן כפי שחייב בדיוק אותו היתר רעלים שניסה מישהו כעת להוציא בחופזה - בחוסר אחריות, עובדה זו מחייבת את שומרי הסף לדקדק בפרטים הקטנים על מנת למנוע את האסון.

 

סמנכ"ל התפעול של חיפה כימיקלים עמיחי זיידלר הסביר כי "אנחנו צריכים אמוניה כדי לעבוד. שיטת הבאת האמוניה צריכה לעמוד בקריטריונים של בטיחות ואספקה בטוחה, אמינה ורציפה. טענו כל הזמן שהאמוניה מבחינתנו היא חומר גלם. גם לחלופת האיזוטנקים ביקשנו היתר רעלים, אך היא בעדיפות נמוכה יותר. אנחנו צריכים חלופה. אם לא תהיה אמוניה ניסגר. אנחנו בכיוון לשם. כבר שלושה חודשים וחצי אנחנו לא עובדים. הנזק הוא לא יתואר והלקוחות מן הסתם לא ממתינים לנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים