שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    שבץ: 6 מזונות שיחזקו את הגוף

    אלפי אנשים לוקים בשבץ מוחי מדי שנה. "מדובר בארוע מסכן חיים שעלול לקרות בכל גיל", אומר מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי זיו. "הדרך הטובה ביותר להקטנת הסיכון ללקות בשבץ היא הקטנת גורמי סיכון", מוסיפה נטורופתית ונותנת המלצות תזונתיות לחיזוק המוח והלב

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

      

    בישראל לוקים מדי שנה כ-15,000 איש בשבץ מוחי. שבץ מוחי, הנקרא גם אירוע מוחי או CVA הינו אירוע רפואי חמור מסכן חיים, הדורש טיפול חירום מיידי. אירוע כזה יכול לקרות לכל אדם בכל גיל ועלול לגרום לנזק מוחי בלתי הפיך, נכות ואפילו מוות.

     

    "השבץ המוחי הנו הגורם העיקרי לנכות אצל מבוגרים בעולם המערבי והסיבה השלישית למוות ברחבי העולם", אומר ד"ר ראדי שאהין, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי זיו.

     

    "מדובר באירוע חירום רפואי מסכן חיים, בו נפגעים כלי הדם הנושאים חמצן וחומרים מזינים נוספים למוח וכך נוצרת הפרעה פתאומית באספקת הדם לרקמת המוח. רק כ-40% מהמקרים, כ-5,200 חולים, מגיעים לבית חולים בחלון הזמן המתאים לקבלת טיפול יעיל למניעת נכות".

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    "מצב הזקנים בישראל? אני אופטימית" 

    נפילות בגיל מבוגר - שלושה שלבים למניעתן 

    4 פעולות פשוטות לשנה מוצלחת

     

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

     

    2 סוגים של שבץ

    "קיימים שני סוגי שבץ עיקריים", מסביר ד"ר שאהין "שבץ הנגרם על ידי חסימת כלי הדם נקרא שבץ איסכמי והוא נובע מירידה חמורה בלחץ הדם, מחסימה בזרימת הדם כתוצאה מקריש דם או מתסחיף. והסוג השני הוא שבץ המתחולל מדימום בתוך או סביב המוח ונקרא: שבץ הֶמורַגי. הוא נובע מעליה קיצונית בלחץ הדם, מחבלה או חולשה של דופן כלי דם ומהפרעה בקרישת דם".

     

    "הרוב המוחלט של השבצים הם איסכמיים (כ-85%). ניתן להבדיל בין שבץ איסכמי להמורגי רק באמצעות CT או MRI מוח. חשוב לדעת", הוא מוסיף "שגורמי הסיכון לשבץ הם גיל מבוגר, יתר לחץ דם, אירוע קודם של שבץ או אירוע איסכמי זמני (Transient Ischemic Attack), סוכרת, כולסטרול גבוה, עישון סיגריות ומחלות לב".  

     

    איך נזהה? "השבץ המוחי יכול להתבטא במגוון תסמינים שכדאי להכיר", אומר ד"ר שאהין, "שיתוק של צד אחד בגוף, התעקמות של הפנים, קושי בדיבור, ביטוי והבנה, הפרעת הראיה או השמיעה, בעיות בהליכה וביציבה, בעיות בקואורדינציה, הפרעת זיכרון או בלבול". 

     

    "ככל שמדובר בחסימה של עורק גדול ומרכזי יותר, כך הפגיעה התפקודית תהיה משמעותית יותר. על מנת שניתן יהיה לטפל בשבץ ביעילות, קיימת חשיבות רבה להגברת מודעות הציבור לתסמינים והגעה מוקדמת ככל שניתן לקבלת הטיפול הרפואי".

     

    הקטנת גורמי סיכון: הדרך הטובה למניעה 

    "האסטרטגיה היעילה ביותר להורדת הסיכון לשבץ מוחי הוא נטרול גורמי הסיכון", מסבירה הדר מידן, נטורופתית ומומחית תחום הטבע בחברת טלפארמה.

     

    "ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע עוזרת להפחתה במשקל, לשיפור זרימת הדם ולהורדת לחץ הדם. כמו כן מומלץ על תפריט שהוא דל במלח וכן הפחתה בצריכת אלכוהול. שני אלו נמצאו כגורמים התורמים לעלייה בלחץ הדם ובמקביל מעלים את הסיכון לשבץ המורגי שגורם לדימום מוחי".

      

    8 המלצות לתזונה מחזקת של מידן 

    הימנעו ככל הניתן ממזון עתיר בשומן וכולסטרול כמו בשר שמן או בשר אדום.

    העדיפו צריכת מוצרי חלב דלי שומן.

     העלו את צריכת הדגים ממים קרים לפעמיים-שלוש בשבוע.

     הפחיתו משקאות ממותקים ומזונות עתירי סוכר.

    אכלו 5 מנות של ירקות ופירות טריים ביום.

     צמצמו משמעותית את צריכת המלח.

    הרבו במאכלים העשירים בסיבים תזונתיים כמו ירקות קטניות ודגנים מלאים.

    העדיפו מזון ביתי ולא תעשייתי.

     

    נאטו: מאכל יפני בן אלף שנים  (צילום: יפעת יהודה) (צילום: יפעת יהודה)
    נאטו: מאכל יפני בן אלף שנים (צילום: יפעת יהודה)

     

    סויה: שומר על הלב

    "אחד החומרים הטבעיים אשר נחקר במשך שנים רבות הוא נטוקינאז, אנזים אשר מופק בתהליך מיוחד מנאטו סויה". אומרת מידן, "האנזים נוצר בגבינת סויה מסורתית הנקראת "נאטו" הידועה ביפן וסין למעלה מ-1,000 שנה כבעלת סגולות מרפא רבות".

     

    "על פי מחקרים, החומר מסוגל לפרק חלבונים, אשר מצמידים כולסטרול לדפנות כלי דם וכך גורמים לחסימתם. לנטוקינאז יכולת לפרק שאריות חלבונים, הנשארים לאחר פירוק התאים וכך יכול הנטוקינאז לסייע בפירוק קרישי-דם ובמניעת חסימות".

     

    "גם ללציטין", היא מוסיפה "המופק מסויה, תפקידים חשובים בגוף כולל לתפקוד המוח ומערכת העצבים. מפחית רמות גבוהות של כולסטרול, מסייע במניעת טרשת עורקים ולשמירה על הלב".

     

    שום: טוב אבל לא תמיד  

    "השום מסייע בהורדת הסיכון לשבץ איסכמי בשלוש דרכים", אומרת מידן, "הוא מאזן את מדדי לחץ דם, מוריד את רמות הכולסטרול ונוגד קרישה".

     

    "מחקרים הראו כי נטילת שום (גולמי או כמוסות) הפחיתה באופן משמעותי את הידבקות טסיות הדם. אבל לא בכל מצב", היא מדגישה "במקרה של שבץ המורגי חשוב להתרחק משום".

     

    גינקו בילובה Ginkgo biloba

    "תכירו צמח היעיל בהקטנת הסיכון לשבץ מוחי וכן בסיוע לאחר השבץ", מחייכת מידן, "הגינקו בילובה עוזר למניעת היווצרות קרישי דם ולשיפור זרימת הדם למוח. כמו כן הוא מכיל רכיבים אנטי-חמצוניים ובכך מונע נזק חמצוני בעורקים וחסימה טרשתית".

     

    "בגינקו נעשה שימוש נרחב באירופה לטיפול בסיבוכים של שבץ, כולל בעיות זיכרון ואיזון שווי משקל וסחרחורת. הוא גם עוזר להפחתת השבריריות של כלי דם קטנים ובכך יכול לסייע במניעת שבץ המורגי".

     

    "יחד עם זאת חשוב לפנות לקבלת ייעוץ רפואי לפני נטילת גינקו". היא מדגישה "שכן אנשים הנוטלים באופן קבוע תרופות מדללות דם כולל אספירין הגינקו עשוי לגרום לדילול יתר".

     

    ג'ינג'ר Zingiber

    "שורש הג'נג'ר", המוכר בכל בית אומרת מידן "מחזק את הלב, מקטין את רמת הכולסטרול ומעכב היווצרות של קרישי דם".

     

    כורכומין Curcurmin

    "מחקרים רבים מראים כי כורכומין, הפיגמנט הצהוב שבכורכום, מסייע במניעת היווצרות של קרישי דם, בהפחתת כולסטרול ושמירה על בריאות הלב".

     

    תה ירוק

    "תה ירוק", מוסיפה מידן "אחד מנוגדי החמצון החזקים הפועל כנגד רדיקלים חופשיים וכן מסייע במניעת טרשת עורקים".

     

     

    5 מזונות נוספים לחיזוק פעילות המוח:

     

     

     

     

     

     

     

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    שום: מאזן לחץ דם וכולסטרול
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים