שתף קטע נבחר

קיבלתם דו"ח מהירות בקטע שער הגיא-ירושלים? הוא כנראה מופרז

חשיפה: מאז 2013 הוגבלה מהירות הנסיעה על כביש מספר 1 בין שער הגיא לירושלים ל-70 קמ"ש, על סמך אישור שלא חודש וחולקו דו"חות מנופחים למאות נהגים. במשטרה ובנתיבי ישראל לא מכחישים

במשך יותר משלוש שנים ניתנו לנהגים בכביש ירושלים-ת"א דו"חות מהירות על סמך תמרורים שלא היו בתוקף. כך עלה מדיון בבית הדין לתעבורה בירושלים שנערך בשבוע שעבר. המשמעות: מאות, ואולי אף אלפי נהגים שחויבו בקנסות כבדים משהגיעו להם, בתוספת נקודות חובה שאולי לא צריכים היו לקבל.

 

 (אודי עציון) (אודי עציון)
(אודי עציון)

 

ב-2012, לקראת תחילת העבודות להרחבת כביש מספר 1 בקטע שבין שער הגיא לכניסה לירושלים, הוחלט כי בזמן העבודות תוגבל מהירות הנסיעה באותו קטע ל-70 קמ"ש במקום 90 מטעמי בטיחות. ההגבלה בוצעה באמצעות תמרורים המורידים זמנית את מהירות הנסיעה ובמקביל הגבירו שוטרי אגף התנועה במשטרה את אכיפת המהירות בקטע באמצעות מכמונות לייזר. אולם בדיקה שערך עו"ד יגאל טמיר, שייצג נהג שנתפס במהירות מופרזת באותו קטע, חשפה כי תוקפם של התמרורים הזמניים פג מזמן.

 

אישור להצבת תמרורים שכאלה מעניק קצין משטרה, אך יש לחדשו אחת לחצי שנה. אולם המשטרה נמנעת מהצגת אישורים תקפים לתמרורים, שהציבה חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) בתחילת 2013.

 

כאשר העלה עו"ד תמיר את הטענה לגבי תוקפם של התמרורים על סמך אישור שניתן ב-2012, ביקשה התביעה המשטרתית מספר דחיות בתיק לגיבוש עמדתה. בשבוע שעבר נערך שוב דיון בתיק בפני השופטת שרית זוכוביצקי-אורי אך גם הפעם לא הציגה התביעה המשטרתית הוכחה לכך שמאז אישר שוב קצין משטרה את הצבת התמרורים, כפי שדורש החוק. התביעה המשטרתית הסבירה כי העניין הועבר לטיפול הדרגים שמעליה.

 

לאחר שהשופטת זוכוביצקי-אורי דרשה את התייחסות התביעה לטענה, הודיעה התביעה כי היא מסכימה לתקן את כתב האישום לפי הגבלת מהירות של 90 קמ"ש ולא 70 קמ"ש. עם זאת טענה התביעה כי היא מסכימה לשינוי "בלי לקבוע מסמרות כטענת המבקש ועל רקע פגמים בעבודת מפעיל המכמונת". יצוין כי עו"ד טמיר לא העלה כלל טענות נגד מפעיל מכמונת הלייזר, וכי תיקון המהירות בכתב אישום משטרתי מהווה מהלך חריג ביותר.

 

"תיקון כתב האישום מעיד על כך שהתביעה המשטרתית מסכימה כי המהירות החוקית באותו קטע היא 90 ולא 70 קמ"ש", אומר עו"ד טמיר. "התביעה, אשר כהרגלה מנסה להימנע מדיון אמיתי ומקצועי בטענות אי-חוקיות התמרור, שכן הכרעה גורפת בעניין תוביל למעשה לביטול מאות דו"חות שנרשמו לנהגים בכביש זה, הסכימה במקרה זה לעונש כספי נמוך אף מברירת המשפט.

 

"אני מציע לכל נהג שקיבל דו"ח בקטע הכביש הזה, ובו מצוין כי המהירות המותרת היא 70 קמ"ש, לבקש להישפט". נהגים ששילמו את הדו"ח, או שמשפטם כבר הסתיים, ולא ביקשו לערער - הדוח שלהם נחשב חלוט ולא ניתן לערער עליו או להישפט בגללו".

 

יצוין כי החשד שתמרורי הגבלת המהירות בכבישים אינם תקפים עלה גם במשפטים אחרים. גם שופט התעבורה נאיל מהנא, שדן עוד בינואר השנה בתיק של נהג שקיבל דו"ח מהירות באותו קטע כביש, החליט לדון אותו רק לקנס של 1,000 שקל ולפסילת רישיון של חודש, שהייתה שקולה לפסילה המנהלתית שקיבל. השופט מהנא ציין בפסק הדין כי "בלי להיכנס לשאלת חוקיות התמרור המגביל את המהירות ל-70 קמ"ש, אני לוקח בחשבון כי בסיום העבודות בעוד כחודש המהירות בקטע הכביש הרלוונטי תעמוד על 100 קמ"ש". מהנא גילה אופטימיות: מהירות הנסיעה בקטע, שאמורה לעלות ל-110־100 קמ"ש, תשתנה לפי משרד התחבורה רק בספטמבר

 

יש להזכיר כי בכביש בין עירוני מחייבת נהיגה במהירות של עד 25 קמ"ש מעל המותר בקנס בסך 250 שקל, ללא נקודות חובה, ונסיעה במהירות שבין 40־26 קמ"ש מעל למותר מחייבת קנס כספי בשווי 750 שקל ושמונה נקודות חובה. מהירות גבוהה מהמותר מ-41 קמ"ש ומעלה חייבה עד לתחילת 2017 זימון לבית משפט שרשאי לשלוש רישיון לתקופה ארוכה ולפסוק קנסות כבדים יותר, בתוספת 10 נקודות חובה. בתחילת 2017 אישרה הכנסת את בקשת משרד התחבורה והמשטרה לדרגת ענישה חדשה לנוהגים , למי שנוהג 50־41 קמ"ש מעל למהירות המותרת, 1,500 שקל קנס, כאשר הזימון לבית משפט חל רק מעבר לרף 51 הקמ"ש מעל למותר.

 

כך שנהג שקיבל דו"ח על נהיגה ב-96 קמ"ש לפי 70 קמ"ש - קיבל קנס בסך 750 שקל ושמונה נקודות חובה, בעוד שבפועל החריגה שלו מהמהירות המותרת היא רק 6 קמ"ש, רף ששוטרים אינם נוהגים להעניק בו דו"חות. נהג שנתפס ב-111 קמ"ש נשלח לבית משפט ויקבל עונש חמור, בעוד שלפי המהירות המותרת בפועל הוא צריך לקבל רק קנס בסך 250 שקל, ללא נקודות.

 

במשטרת ישראל סירבו להתייחס רשמית לשאלת "ידיעות אחרונות" לגבי תוקף התמרורים הזמניים בכביש ולהשפעת הגילוי על הדו"חות שכבר ניתנו. "במסגרת המאבק המתמשך בקטל בדרכים משטרת ישראל פועלת ואוכפת את החוק על פי תקנות התעבורה, וכך נעשה גם במקרה זה. נושא התמרור בכבישים נמצא באחריותן של רשויות הדרך אשר החליטו להפחית את מהירות הנסיעה המותרת בכביש. עם סיום העבודות שונה ההיתר לנסיעה למהירות המקורית בכביש (90 קמ"ש). כך או אחרת, הרי שמהירות הנהיגה של הנאשם, שהורשע על פי הודאתו בנהיגה ב-137 קמ"ש, הייתה גבוהה בהרבה גם מרף זה".

 

גם בנתיבי ישראל סירבו להתייחס באופן רשמי לשאלת תוקף התמרורים הזמניים, או להציג אישורים שיוכיחו שהם היו תקפים לאורך כל תקופת העבודות. תגובת החברה: "נתיבי ישראל פועלת על-פי חוק בלבד, לרבות אישורי הצבת התמרורים בפרויקט כביש מספר 1 החדש".  

 

הכתבה התפרסמה בידיעות אחרונות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים