שתף קטע נבחר

זה לא מה שסיכמנו: תלונות ישראלים נגד שיפוצניקים

כ-145 אלף בתי-אב בישראל משפצים את ביתם בקיץ הזה. על מה מרבית התלונות כנגד קבלני השיפוצים? על פער בין הצעת המחיר המקורית למחיר הסופי ועל אי עמידה בזמנים. אז מהי עלות השיפוץ הממוצעת, ממה כדאי להיזהר ואיך ניתן למנוע עימותים? "המקצוענים" עם הנתונים ועצות להתנהלות חכמה

חודשים יולי עד ספטמבר נחשבים לשיא של עונת השיפוצים, עם כ-145 אלף בתי-אב בישראל שצפויים לערוך שיפוץ בעונה זו. לרוב, השיפוצים הם לקראת שנת הלימודים החדשה והחגים המתקרבים, כשמרביתם נעשים באזור המרכז.

 

עלות שיפוץ קטן יחסית, נעה סביב כ-30 אלף שקל (לא כולל עלות אריחים וכלים סניטריים, אשר יכולים לעלות 15-10 אלף שקל בנוסף). עלות שיפוץ מטבח תעלה בממוצע כ-55 אלף שקל עבור ארונות ופרזול סטנדרטיים, כאשר מטבח יקר יחסית, שבוצע בהזמנה אישית מנגר יכול להגיע גם ל-100 אלף שקל. עלות שיפוץ מאסיבי, שכולל החלפת צנרת ואינסטלציה ושינוי חלוקת החדרים בדירה של כ-3 וחצי חדרים, יעלה כ-200 אלף שקל (לא כולל ריהוט וגופי תאורה). נתונים אלו נמסרו מהתאחדות קבלני השיפוצים בישראל.

 

עוד כתבות בנושא:

כך תתמודדו עם ליקויים לאחר שיפוץ

למה לצפות כשמשפצים את הבית

שיפוצים במקום קניית דירה

 

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

"רוב הישראלים לא יחליפו אמבטיה ושירותים במקביל להחלפת מטבח, אלא בדרך כלל יחכו כשנתיים בין לבין", אומר ערן סיב, יו"ר ההתאחדות. "אלא אם הם עורכים שיפוץ מאסיבי במיוחד בדירה".

 

"השנה ישנה עלייה בהיקף ההזמנות בתחום השיפוצים", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "זאת, ככל הנראה בגלל ההאטה בשוק הנדל"ן. אנשים נוטים לשפץ בתקופה זו את הדירות שבהן הם מתגוררים כעת ולחכות לירידה במחירי הדירות. בנוסף, בעלי דירות משפצים את הנכסים שלהם בתקופה זו על מנת להשביח אותם, ולמכור אותם במחיר אטרקטיבי יותר".

 

על מה מתלוננים מרבית הישראלים?  

"מרבית התלונות (43% מסך התלונות) הן בשל מחלוקות כספיות בין הצרכן לקבלן השיפוצים, בעיקר בשל הפער בין הצעת המחיר הראשונית, לבין זו שנדרש לשלם הצרכן בפועל בסיום התהליך", אומרים במוקד השירות. "23% מהתלונות קשורות לאי-עמידה בזמנים שנקבעו, ובעיקר באי עמידה במועד הסיום של הפרויקט בכללותו. 19% מהתלונות הן על חוסר מקצועיות בביצוע העבודה, ו-15% מהתלונות הן על כך שהקבלן לא סיים את העבודה".

 

כמה דוגמאות למחלוקות וכיצד הן הסתיימו

לאחרונה הגיעה תלונה למוקד הגישור של אתר "המקצוענים" אותה הגיש בעל מקצוע. "הוא הוזמן לצורך ביצוע עבודת איטום, ריצוף ושיפוץ חיצוני של קירות הבית", מתארים במוקד. "סוכם כי עלות העבודה תהיה כ-44 אלף שקל. במהלך העבודה, התגלו ליקויים ביניהם שהריצוף לא נעשה כמו שצריך, ובעל המקצוע פירק את הריצוף וריצף מחדש.

 

"לאחר שגם בפעם השנייה הריצוף לא היה תקין, בעל הדירה לא הסכים לשלם לבעל המקצוע את יתרת הסכום (שעמדה על 18 אלף שקל), ולכן פנה אל הגישור במטרה לקבל את יתרת כספו. הגענו לדירה וראינו שהעבודה אכן לא בוצע כמו שצריך, ואינה מצדיקה את הסכום שעליו סוכם. הוצע כי בעל המקצוע יממן את עלות התיקון, אותה יבצע בעל מקצוע אחר. משלא הסכים לשתף-פעולה והחליט לתבוע את בעל הדירה, הוא הוסר מיידית מפרסום באתר. בעל הדירה הזמין מהנדס לצורך קבלת דו"ח ליקויים, והתביעה מתבררת בימים אלו בבית המשפט".

 

מקרה נוסף קרה בראשון לציון, והגיע להליך בוררות בהתאחדות קבלני השיפוצים. "לאחר ששיפוץ דירה בתל אביב הסתיים באיחור של יותר מחודש, בעל הדירה רצה לעכב את התשלום האחרון ולקזז אותו מהפיצוי שמגיע לו בגין האיחור", מוסרים בהתאחדות. "קבלן השיפוצים התנגד לכך בתוקף והפקיד את ההמחאה. בבוררות הוחלט שהאיחור נגרם באשמת הקבלן שלא חישב נכון את לוחות הזמנים ועל כן עליו לפצות את הלקוח בגין ההוצאות הנוספות שנגרמו לו בגין תשלום מיותר של שכר דירה".

 

ברחובות, זוג הזמין אלומיניום במסגרת השיפוץ. בגלל עיכוב באספקת האלומיניום, קבלן השיפוצים לא יכול היה לסיים את העבודה, ונאלץ לעזוב אותה באמצע. בעל הדירה נאלץ לקחת קבלן אחר, וסירב לשלם לקבלן המקורי את יתרת הכסף. "הקבלן טען שבגלל העיכוב באספקת האלומיניום, צוות העובדים שלו היה חייב לעבור לעבוד במקום אחר", אומרים בהתאחדות. "מוסד הבוררות קבע שבעל הדירה ישלם לקבלן את הסכום רק עד לשלב התקנת האלומיניום, שנקבע בחוזה. מעבר לשלב זה, ומכיוון שהקבלן המקורי לא סיים את עבודתו ולא הביע נכונות לסיים אותה, הוא לא זכאי ליתרת הסכום".  

 

קבעו מראש כמה תעלה תוספת ובכמה זמן היא תאריך את השיפוץ

מחלוקות היו וככל הנראה ימשיכו להיות בענף זה. כדי להקטין את הסיכון הן של הצרכנים והן של הקבלנים, כדאי להימנע מעמימות. "ענף השיפוצים הוא ענף מאוד מורכב", אומר סיב. "יש הרבה דברים אותם לא לוקחים בחשבון בתכנון הראשוני. בעלי דירות רבים משנים ומשדרגים תוך כדי תנועה וגם קבלני שיפוצים לא יכולים לצפות מצב של צורך בהחלפת צנרת רקובה שמתגלה רק לאחר פירוק הריצוף. הפתעות לא חסרות בתחום הזה, ולכן הנקודה הקריטית היא לקבוע תמחור לתוספות אפשריות מראש, ולקבוע את לוחות הזמנים של כל תוספת שתידרש במהלך השיפוץ".

 

לדבריו, "לעתים, בעלי דירות נוטים לשכוח שגם להם יש חלק בעיכובים בבחירת חומרים ובאספקת סחורה מהחנויות השונות. מצד שני, עונת השיפוצים קצרה יחסית וקבלנים מעוניינים לסיים ולעבור לעבודה הבאה. לכן, כדי למנוע מצב שבו אחד הצדדים נפגע, יש לחלק את חלוקת התשלום לפי התקדמות שלבי העבודה, ולאפשר תחנות יציאה במקרה של תקלות ושיבושים שנגרמים על-ידי כל אחד מהצדדים".

 

בקשו טלפונים של בעלי דירות מ-10 פרויקטים קודמים

"דרך נוספת לבדוק מראש את ההתנהלות של הקבלן היא לבקש ממנו רשימה טלפונית של בעלי דירות שעבורם ביצע שיפוץ", מציע סיב. "אם הוא קבלן רציני, זו לא תהיה בעיה עבורו. זו לא חוכמה להסתפק ברשימה של שני לקוחות מרוצים שלו, שבהם הכל הלך בצורה חלקה. צריך להתקשר אקראית, וכך לקבל אינדיקציה טובה יותר באשר להתנהלות שלו".

 

בקשו שנציג מטעם חברת האינסטלציה יבדוק שההתקנה לפי הוראות היצרן

כדי לא לגלות תקלות בהתקנה של מערכת האינסטלציה רק לאחר שהסתיים הריצוף, כדאי מראש לבדוק את איכות העבודה. סיב: "לפני שלב כיסוי האינסטלציה בבטון וריצוף, כדאי להתקשר לנציגים של חברת האינסטלציה שסיפקה את הצנרת. חברות אלו שולחות נציג שמוודא שהצנרת הותקנה על-פי הוראות היצרן, ומעניקה אחריות לאחר שבדקה את איכות ההתקנה. זה אינטרס של חברות האינסטלציה שבעלי הדירות יהיו מרוצים ושלטווח ארוך לא תהיינה נזילות מים. בשיחת טלפון אחת, ניתן לעלות על בעיות בהתקנה, שהתיקון שלהם אחר כך יכול לעלות בהרבה מאוד כסף".

 

מחפשים קבלן שיפוצים? לרשימה המלאה

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים