שתף קטע נבחר
 

פיתוח אוטונומי: מחיל המודיעין לכבישי העולם

לא רק 8200: בוגרי היחידה הטכנולוגית של אמ"ן פיתחו מכ"ם לייזר לרכב האוטונומי ששכנע ענקיות רכב להשקיע בחברה בת שנה וחצי

שנה וחצי בלבד אחרי שעומר כילף וחבורת קצינים מהיחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין יצאו מהמשרד של זוהר זיספל, שהסכים להשקיע את מיליון הדולר הראשונים בסטארט-אפ שלהם ואף לשמש כיו"ר שלו, ואינוויז הישראלית זוכה להשקעה משמעותית: דלפי, אחת מספקיות הרכיבים הגדולות בעולם הרכב, השקיעה בחברה סכום שהיא מסרבת לחשוף את גודלו תמורת מניות מיעוט, ותסייע בפיתוח מכ"ם הלייזר שלה (ליידר), אחת המערכות הקריטיות לרכב האוטונומי. חברת מגנה הקנדית־אוסטרית, מתחרה בעלת שם, כבר מחזיקה בהסכם שיתוף פעולה עם החברה.

 

 

איך הפך סטארט-אפ מכפר-סבא שהוקם רק בפברואר 2016 לאחת מחברות הטכנולוגיה הלוהטות בענף הרכב? "היה לנו בית ספר מדהים להנדסה בצבא", אומר עומר כילף (38), מנכ"ל אינוויז, וסרן במיל' ביחידה הטכנולוגית של אמ"ן, אחותה הפחות מוכרת של יחידת ביון האותות 8200. "הייתי עתודאי בן 21, בוגר הנדסת חשמל כשהגעתי ליחידה. בשבוע השני שלי שם כבר מצאתי את עצמי בישיבת הנהלה של היחידה, מעביר מצגת על פרויקט שרק לפני 3 ימים שמעתי עליו, והפכתי למנהל שלו.

 

"זה בית ספר לטכנולוגיות מתקדמות, לעבודה עם דד-ליינים ברורים וקצרים, על פרויקטים בעלי חשיבות לאומית שחייבים להתבצע עבור עיתוי מסוים, מאות אנשים שעובדים יחד. גם עכשיו כשאנחנו בונים חברה, 70% מהעובדים הם בוגרי היחידה, ואנחנו בונים תרבות ארגונית דומה. אני לא מאמין בסודיות נוסח אפל, בסוף עבודה של כל עובד בחברה משפיעה על מה שאחרים עושים, וחשוב לשמור על שפה משותפת ועל הדינמיקה". כיום מעסיקה החברה 75 איש, וגדלה במהירות: כרגע מוצעת בה 20 משרות חדשות. חלק מהייצור יתבצע בחיפה, אבל רובו צפוי להתבצע בחו"ל.

 

ההשקעה של דלפי תשמש את אינוויז לתגבר את מערך הייצור שכבר מוכר מערכות ליידר למחלקות הפיתוח של יצרני הרכב ואת מערך הניסויים, כאשר תהפוך לחברה השלישית בארץ, אחרי מובילאיי וג'נרל מוטורס, שתערוך בכבישי ישראל ניסויים למכוניות אוטונומיות ולמערכות שלהן.

 

מה בעצם החידוש שלכם? מערכות ליידר כבר קיימות בשוק.

"מערכת ליידר מתקדמת עולה היום בין 30 ל־70 אלף דולר, והיא גדולה ומוצבת על גג של רכבי ניסוי. כדי לשלב אותה במכונית מייצור סדרתי יצרניות הרכב רוצות מערכת שתהיה קטנה פי אלף וזולה פי 100. המערכת שלנו תעלה ליצרניות רק כמה מאות בודדות של דולרים ואנחנו יודעים להבטיח להם שבתוך שמונה שנים היא תהיה זולה משמעותית. היא גם מביאה חדשנות באופטיקה ובמבנה שלה, כולל שלושה מעבדים שאנחנו מפתחים. תעשיית הרכב זקוקה לליידרים למכוניות אוטונומיות ברמה 3, 4, ו-5, ואני מאמין שמכוניות ראשונות עם המערכת שלנו יעלו לכבישים ב-2020-2021".

 

מאחורי ההשקעה עומד ערן זנדהאוז, סגן נשיא דלפי ומנהל יחידת הרכב האוטונומי, ואחד הישראלים הבכירים בעולם הרכב. זנדהאוז אמר אתמול, כי "״דלפי ממשיכה להתפעל מהחדשנות שמגיעה מישראל. אינוויז היא ההשקעה השלישית שלנו בארץ בשנה האחרונה. פתרון הליידר שלה משלים את מערך הגלאים הנדרשים למערכת הרכב האוטונומי שלנו שכוללים מצלמות של מוביילאי ומכ"ם אלקטרו-מגנטי. הליידר של אינוויז מאפשר לנו לספק מערכות רכב אוטונומי שיכולות לראות למרחק רב לנסיעה בטוחה בכבישים מהירים ולהיות מותאמים לרכבים באופן אלגנטי, שלא מצריך לשים יחידה גדולה על גג הרכב, כפי שנדרש על-ידי יצרניות רכב״.

 

איך התנהלו השיחות עם דלפי?

"ערן הוא איש מיוחד, מאוד קשוב. צריך להבין, ישראלי הפכה לסוג של מכה עבור תעשיית הרכב, עד היום כמעט לא היינו צריכים לנסוע לחו"ל כדי להיפגש עם בכירי היצרניות, הם מגיעים לכאן , לביקורים שחלקם בכלל לא מתפרסמים. מובילאיי שמה את ישראל על המפה, אבל עדיין יש אנשים בתעשייה שלא מודעים לסצינת הסטארט־אפים בארץ בתחום הרכב. עולם הרכב דומה לעולם הרפואי, צריך לעבור מסלול ארוך לפני שמתחילים למכור, וסטארט-אפ עלול למות בדרך כי נגמר לו הכסף ומהנדסים טובים עולים הרבה כסף. אנחנו פותרים את זה בהשקעה גדולה באנשים ובכך שכבר יש לנו מוצר שאנחנו מוכרים למחלקות הפיתוח של היצרניות, שרוצות להבין את הטכנולוגיה ולהתחיל לצבור דאטה לקראת הרכב האוטונומי".

 

יש עוד שימושים לטכנולוגיה שלכם?

"היא רלוונטית גם לרחפנים ולא פחות גם לעולם הגיימינג. אנחנו רק בהתחלה".

 

מה זה בכלל?

בתחילת השנה תבעה גוגל את אובר: ענקית החיפוש שנערכת לכניסה לתחום הרכב האוטונומי טענה כי אובר וחברת הבת שלה Otto אותה רכשה ב־680 מיליון דולר, גנבה ממנה את טכנולוגיית מכ"ם הלייזר שלה, כדי לזרז את דרכה של חברת הרכב השיתופי לתחום הרכב האוטונומי.

 

מהי הטכנולוגיה שמשגעת את עולם הרכב, והביאה את דלפיי האמריקאית לחבור לאינוויז הישראלית? אם מכ"ם מוכר (רדאר) משתמש בשיגור קרני רדיו וקליטתן בחזרה כדי לזהות עצמים בסביבה ולמדוד את המרחק מהם, מכ"ם לייזר (ליידר) משתמש לשם כך בקרני אור, מהירות יותר.

 

"רכב אוטונומי יהיה חייב לדעת בדיוק מה קורה מסביבו, כל הזמן. בשביל זה הוא יזדקק ל־3 מערכות חיישנים, שלכל אחת יש יתרונות וחסרונות. מצלמה, למשל, טובה לקריאת שלטים, סימני דרך ואת צבע האור ברמזור, אבל רגישה לאור חזק ומתקשה גם בחשיכה. מכ"ם מדויק מאוד, אבל רגיש למזג אוויר. לידאר משגר בעצמו את האור, כך שאין לו בעיה בחושך והוא טוב ממצלמה באור חזק, אבל הוא לא רואה צבעים", מסביר עומר כילף, מנכ"ל אינוויז. "הליידר שלנו זול יחסית וגם מסוגל לבצע זום-אין באזורים מסוימים לפי החלטת המחשב".

 

כבר היום אפשר לרכוש בארץ מכוניות עם ליידר, כמו מכוניות המיני של קבוצת פולקסווגן, אפ, סקודה סיטיגו וסיאט מי. השלוש משתמשות בחיישן במערכת הבלימה האוטונומית שלהן, אך זו מוגבלת רק למהירות של 30 קמ"ש, בגלל הטווח הקצר שלה שמגביל את השימוש למהירויות עירוניות.

 

אינוויז פיתחה מערכת לטווח ארוך בהרבה ממערכות קיימות, שמאפשרת למחשב לדעת מוקדם יותר מה קורה מסביב, גם כשהרכב נע במהירויות בין עירוניות. המערכת גם זולה, קריטי כשמדובר בהתקנה במיליוני רכבים. היא מתוכננת למכוניות ברמת אוטונומיה 3 (נוסעות לבד רק בכביש מהיר), ברמה 4 (בכל מקום), ובעתיד ברמה 5 (רכב ללא הגה ודוושות).

 

הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים