שתף קטע נבחר

אל תשאלו את הילדים: "איך היה בבית ספר?"

כשהורים שואלים את ילדיהם איך עבר עליהם היום בבית ספר, הם בדרך שומעים "בסדר" או "כיף". אז מה בכל זאת כדאי לשאול כדי לקבל תשובות מפורטות יותר ואיך אפשר לעבוד עם הילדים על "שריר" השיתוף? ליאת שמרלינג מאיר מסבירה

 

השבוע האחיינים המתוקים שלי עלו לכיתה א'. כשפגשתי אותם בארוחת שישי, שאלתי בהתרגשות רבה "איך היה השבוע הראשון בכיתה א'?" התשובה שקיבלתי משניהם הייתה כמובן: "כיף". האמת, לאיזו תשובה ציפיתי עם שאלה כל כך כללית? אז ניסיתי לדייק - "איזה דבר חדש למדתם השבוע?" ערן היה הראשון להשיב: "כל מיני דברים".

 

לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

הבנתי שאני צריכה להיות עוד יותר ספציפית ושאלתי "איזו אות חדשה למדתם לכתוב?" הוא ענה: "למדתי לכתוב את האות ר' בכתב". שאלתי אותו אם אני יכולה לראות איך כותבים אותה והוא לקח את כף ידי והראה לי בגאווה איך הוא כותב את האות ר'.

 

"את יודעת שכותבים אותה מלמעלה למטה?", הוא שאל אותי. "כן", עניתי. "יש בכיתה שלך ילדים שהשם שלהם מתחיל באות ר'?" הוא חשב קצת ואז ענה - "יש ילד אחד, רועי". שאלתי אותו אם הוא שיחק עם רועי בהפסקה וככה לאט לאט התגלגלה לה השיחה - אני שאלתי והוא ענה. למדתי מה הוא עושה בהפסקות, מה הכי שימח אותו השבוע, מה הוא עושה כשהחונך שלו לא מגיע ובאילו חוגים הוא התנסה.

 

עדיף לשאול שאלות ספציפיות ולא כלליות ( )
עדיף לשאול שאלות ספציפיות ולא כלליות

הורים רבים מתוסכלים מכך שהם לא יודעים מה קורה עם ילדיהם במסגרת החינוכית - השיחה מסתכמת בדרך כלל במילה "כיף" וההורה לא באמת יודע אם לילד שלו היה יום טוב או לא, עם מי שיחק בהפסקה, מה שימח אותו, העליב אותו, ריגש אותו, הכעיס אותו והאם באמת טוב לו? אז איך בכל זאת מלמדים ילדים לשתף ולספר? מאמנים אותם לזה.

 

לטורים הקודמים:

- 5 עצות של מורה לחזרה לשגרה

- כשהמורה שלא צועקת מאבדת את שלוותה

- התלמידים יצאו מבית ספר כדי ללמוד

 

הנה 4 טיפים שיאפשרו לכם לנהל שיחה קצת יותר מעמיקה עם ילדיכם ויאפשרו לכם ללמוד על היום שלהם:

 

1. דוגמה אישית

אם אתם רוצים שילדכם ישתף אתכם ביום שעבר עליו, כמו בכל דבר - הראו לו דוגמה אישית. שתפו איך התחיל יום שלכם, מה שימח אתכם, מה הצליח לכם, במה נכשלתם ואיך צמחתם מחוסר ההצלחה, מה הצחיק אתכם ועוד. ברגע שאתם משמשים מודל לילדכם הם מחקים אתכם ומשתפים בעצמם ואפילו ביוזמתם.

 

2. הזמן המתאים

לכל אחד מאיתנו יש זמן שמתאים לו יותר או פחות לשתף. נסו למצוא את הזמן בו הכי מתאים לילדכם לשתף אתכם ביום שהיה - יש ילדים שאוהבים לדבר על כך כשהם חוזרים מבית הספר, יש לפני השינה ויש שרק בבוקר למחרת.

 

3. גלו התעניינות

זה לא אומר שצריך לעצור עכשיו את כל מטלות היום אבל חשוב לתת לילד תחושה שאתם באמת מתעניינים, שכשאתם משוחחים אתם קשובים ומקדישים לו זמן.

 

4. שאלות ממוקדות ויצירתיות

שאלה כמו "איך היה היום?" היא שאלה כללית מדי שהתשובה עליה היא סגורה ולא מאפשרת לשיחה להתקדם. שאלו "מה שימח אותך היום?", "איזה דבר חדש למדת?", "איזה דבר מצחיק המורה עשתה?", "במה לא הצלחת והיית רוצה שנתאמן?", "איזה מעשה חברי עשית?" וכדומה. ככל שתשאלו יותר שאלות, כך גם תשכללו את מלאכת שאלת השאלות שלכם, התשובות יהיו יותר מגוונות ותראו איך תלמדו יותר ויותר על היום של ילדכם אולי גם על שלכם.

 

לא כל הילדים נולדים עם היכולת לשתף. זה דורש אימון יומיומי והתמדה. בגיל צעיר הם משתפים ומספרים, אבל ככל שהם הולכים וגדלים הם משתפים פחות. חשוב שנתאמן יחד איתם על "שריר" השיתוף, נלמד אותם להסתכל על העולם בצורה רחבה, נרחיב להם את אוצר המילים ואת יכולת ההתבוננות, כך שבבגרותם תהיה להם האפשרות לבוא ולשתף אותנו מיוזמתם.

 

דבר אחרון - הילדים שלכם מתבוננים בכם כל הזמן, כשאתם משוחחים עם בן או בת הזוג שלכם הם סופגים את השיח ביניכם על היום שהיה. חשוב לעשות זאת גם בנוכחות הילדים כי מהסיטואציה הזאת הם לומדים המון על היום שלכם, על התקשורת ביניכם וכמובן על עצמם.

 

הכותבת היא מחנכת כיתות א'-ב' ובעלת הבלוג מורה בפיג'מה 

 


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שתפו את הילדים בחוויות שלכם
מומלצים