שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    דניאלה חלתה בקרוהן והפכה לתזונאית המטפלת בחולים

    דניאלה קאופמן חלתה בקרוהן בגיל 17, ובמשך שנים התכחשה למחלה ולא הקפידה על תזונה מתאימה. רק כשהפכה לתזונאית הבינה איך להצליח לחיות עם המחלה

    בשיתוף העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית

     

    נעים מאוד, שמי דניאלה קאופמן (36), נשואה ואמא לפעוט מקסים בן שנתיים וחצי. חליתי בקרוהן לפני 17 שנים. למדתי אז במכינה לרפואת שיניים כממשיכת דרכם של שני הוריי אבל בחרתי, אחרי שחליתי, בנתיב השליחות האישית שלי.

     

    היום אני דיאטנית קלינית במקצועי, מומחית בתזונה במחלות מערכת העיכול ומחלות מעי דלקתיות בפרט. בימי שלישי אני מתנדבת בקו החם של העמותה לחולי קרוהן וקוליטיס כיבית בישראל. רבים ממטופליי חולים בקרוהן ובקוליטיס כיבית.

     

    אובחנתי בצבא. טסתי לטיול באוסטרליה ובניו זילנד אחרי הצבא עם מחלה 'פעילה' ובלי תרופות. התכחשתי לחלוטין לעובדת היותי חולה, השתוללתי עם תזונה, לא הבנתי מה המשמעות של התזונה ומה החשיבות שלה. ההכחשה נמשכה שנים על גבי שנים. כשאובחנתי, אושפזתי כמעט כל חודש. עברתי ניתוח אחד לכריתת חלק מהמעי, כי סבלתי מחסימות מעיים תכופות.

     

    לא קיבלתי את המחלה, לא עניין אותי כלום, רציתי רק להמשיך לחיות איך שבא לי. גדלתי בבית רומני-הונגרי והאוכל היה לב ליבו של הבית. עם השנים נרגעתי, הלימודים וההתמחות בגסטרו עשו את שלהם ונעשה לי קל יותר. לפני 4 שנים פגשתי את פרופ' לוין מהמרכז הרפואי וולפסון והצטרפתי למחקר שלו על תזונה.

      

    לחיות עם המחלה ולא נגדה. דניאלה קאופמן ( ) ( )
    לחיות עם המחלה ולא נגדה. דניאלה קאופמן

     

    לפני כשלושה חודשים בעלי הציע שנטוס לחופשה זוגית באמסטרדם להופעה של U2. טיסה רומנטית אחרי הריון קשה ומתסכל, לידת 'חירום' בניתוח קיסרי ודיכאון אחרי לידה.

     

    שנתיים קשות של התקף קרוהן ממושך, אנמיה קשה, כאבי בטן וירידה למשקל 47 קילוגרמים. זו הייתה הפעם השלישית שלי באמסטרדם. הראשונה לפני המחלה. השנייה קטסטרופה, הייתי צעירה וסוררת, אכלתי ארוחות גדולות פיצות ופסטות. חטפתי התקפים של כאבי בטן משתקים, וכמעט לא יצאתי מחדרי במלון.

     

    נדרשו לי עוד כמה שנים טובות להבין שהמחלה כאן כדי להישאר, ושאני חייבת לעשות שינוי מהותי באורח החיים שלי. שינוי בתזונה, לישון טוב, לאכול טוב ולהרגיש טוב. והפעם השלישית, אמסטרדם 2017 הייתה מושלמת.

     

    כ-3 חודשים לפני הטיסה התחלתי טיפול ביולוגי משולב ועל אף שהמחלה עדיין דלקתית הצלחתי להגיע לאיזון והמחלה לא החריפה. החלטתי שאני לא קוטעת את התהליך שהתחלתי עם הדיאטנית שלי ואת האיזון העדין אליו הגעתי.

     

    אז איך שרדתי את אמסטרדם בלי התקף ועדיין נהניתי קולינרית?

    כל המחקרים האחרונים מצביעים על כך שאין הגבלות כוללניות שתקפות לכל החולים במחלות מעי דלקתיות. יש אמנם המון דיאטות בשוק, אבל אין אחת שמומלצת לכל החולים. למי שמחלתו מאוזנת ונמצאת בנסיגה אין סייגים תזונתיים גורפים.

     

    ההמלצה היא להתבסס על תזונה עשירה בירקות, בפירות ודלה בשומן. לחולים כמוני, למשל, עם מחלה חסימתית פיברוטית, מומלץ להימנע מסיבים בכמות גדולה ומארוחות גדולות.

     

    התאמת התזונה שונה ממטופל למטופל. יש חולים עם אי סבילות לגלוטן, יש חולים עם אי סבילות לפרוקטוז (סוכר פירות) ויש עם אי סבילות ללקטוז שבמוצרי חלב. מטופלים הסובלים מאי סבילות ללקטוז יכולים לאכול גבינה צהובה, או גבינה בולגרית דלות בלקטוז. פעמים רבות אני פוגשת חולים שלא מודעים לרגישויות שיש להם ולכן מומלץ להתייעץ ולבנות תפריט מותאם עם דיאטנית.

     

    ואמסטרדם... אוי אמסטרדם, האוכל שם נהדר. בעלי ואני החלטנו לשכור אופניים ולטייל בכל העיר. זאת הדרך הכי נפלאה לטייל. הגוף עובד, המעי פועל והנפש מאושרת. הייתי אחראית לצד הקולינרי, והחלטתי לפני הטיסה, בלב שלם, שאני לא נמנעת מהאוכל.

     

    טסתי עם המון קופסאות של מודולן (או מטרנה כמו שאני מרבה לקרוא לפורמולת המזון המועשר), והחלטתי ביחד עם הדיאטנית שלי שאני אוכלת בעיקר פירות, ירקות ודגים. לא אשקר, אכלתי גם מעט צ'יפס (כן עם מיונז וקטשופ) וצ'ורוס עם ריבת חלב. הרגשתי נפלא, פידלנו המון, נחנו, שמענו מוסיקה נהדרת ואכלנו טוב. הרינג, פירות יער, דגים, פסטת קישואים נהדרת, נשנושים וארוחות קטנות מאוד, מפוזרות על פני היום. והבטן, לשמחתי, הציקה לי מעט מאוד.

     

    בין אם תסעו לחו"ל בחגים או תישארו כאן הנה כמה טיפים שיסייעו לכם:

    1. הדיאטה המומלצת לחולים עם מחלה 'שקטה' וללא מחלה חסימתית היא דיאטה עשירה בסיבים, בפירות, ירקות, בחלבון רזה כגון ביצים, חזה עוף, דגים ודלה בשומן.

     

    2. הימנעו מלהגיע רעבים לארוחה, בגלל הנטייה לטרוף ארוחות גדולות ולהיות פחות בשליטה על כמויות האוכל.

     

    3. הקדישו זמן לארוחותיכם - הימנעו מארוחות גדולות ואכלו לאט וברוגע.

     

    4. השתדלו לתכנן את סדר היום שלכם, כך שיכלול מספר ארוחות קטנות מתוזמנות.

     

    5. נסו להשתלב עם מנות משלכם בארוחות החג, ובמיוחד כאשר אתם מוזמנים, כדי להימנע מלהגיע למצב שבו 'אין' לכם מה לאכול.

     

    6. בארוחות החג העדיפו ארוחה קלה כגון חזה עוף, או מנת דג בתוספת קינואה או תפוח אדמה אפוי עם ירקות מבושלים, כגון גזר וקישואים או סלט מלפפונים ולקינוח תפוח עץ בדבש.

     

    7. יין אדום מומלץ בכמויות קטנות –יש מחקרים המראים כי הצבע האדום שבענבים הוא נוגד חמצון עוצמתי.

     

    8. ובסוגית "לא נעים לי" - אל תתביישו להגיד לדודות "לא תודה", "שבעתי", או "אני לא רעב". אוכל הוא לא העיקר.

     

    חברי העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית מוזמנים לתאם שיחת יעוץ והכוונה עם דיאטנית קלינית בטלפון 03-6421999, בימים א'-ה',

    בין השעות 16:00-20:00.

     


    בשיתוף העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים