שתף קטע נבחר

מפיצים את בשורת המזון הישראלי לעולם

תערוכת אנוגה, תערוכת המזון שמתקיימת בגרמניה אחת לשנתיים, מרכזת אליה אנשי מקצוע מכל העולם. איך, בין שפע הדוכנים והאולמות, חברות ישראליות מלמדות את העולם את יתרונות שמן האבוקדו מהזן המקומי ומי מוסיף טחינה דווקא לפירות?

אמש (שבת, 7.10.17) נפתחה בקלן, שבגרמניה, תערוכת המזון החשובה והגדולה בעולם. קנייני הרשתות הגדולות, נציגי שירותי הסעדה, מסעדנים ושפים מכל העולם מתקבצים בה כדי להכיר את כל הפיתוחים האחרונים בשוק המזון העולמי. התערוכה שתתקיים למשך ארבעה ימים תסתיים ברביעי הקרוב (11.10.17).

 

בשנים האחרונות מצביעים תזונאים בעולם על יתרונות הדיאטה הים תיכונית, זו שמציגה תוצרת טבעית, טרייה עם יתרונות בריאותיים. מה שלישראלי הוא טבעי וברור - שפע ירקות ופירות - לא מובן מאליו ברחבי העולם ולכן ליצרנים הישראלים יתרון גדול.

 

היציאה לשוק המזון העולמי כרוך בעמידה ברגולציות נוקשות ובהתאמה לחיך המקומי בכל מדינה, שאינו מורגל בהכרח בטעמים. תערוכת "אנוגה" היא אפשרות להגיע לחשיפה מקסימלית והכרות של היצרנים עם קהל היעד העולמי. מכון היצוא משתתף כבר שנים בתערוכה וגם בימים אלה מרכז בביתן הישראלי עשרות יצרני מזון ישראלים, שפניהם אל מחוץ לגבולות ישראל.

 

הזדמנות להכיא את המטבח הישראלי לעולם

קרולין נווה היא ראש ענף מזון ומשקאות במכון היצוא הישראלי, שגם השנה מציג ביתן מרשים ב"אנוגה". נווה מציינת, כי התערוכה היא הגדולה והחשובה בעולם בתחום המזון ומתקיימת בקלן שבגרמניה אחת לשנתיים. "התערוכה מתפרסת על 10 אולמות תצוגה גדולים בכל קטגורית מזון אפשרית: מזון גורמה, משקאות, מזון קפוא ומצונן, בשר ומוצרי בשר, מחלבות וגבינות, קפה ותה, אורגני, שירותי קייטרינג, ועוד".

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

ב-2015 ביקרו בתערוכה יותר מ-160,000 מבקרים, מגרמניה, הולנד, איטליה, אנגליה, טורקיה, פולין, צרפת, בלגיה, סין, ארה"ב ואוסטרליה והציגו בה למעלה מ-6,700 מציגים. השנה כבר יש 7,400.

 

"הביתן הישראלי, שממוקם באזור מזון הגורמה, ניצב במקום מרכזי בתערוכה", היא מוסיפה. "והשנה משתתפים בו 20 יצואנים בתחום המזון האתני ובעיקר מזון בריאות. בין החברות שמציגות בו ניתן למצוא את אחווה, קפולסקי, תה עדנים, בית-אל מזון, קפה אל נחלה, עוגיות אנגל, שקדיה ועוד".

 

נווה מציינת כי לא מעט חברות ישראליות מעוניינות להשתתף בתערוכה משום שכל הגורמים המרכזיים בעולם המזון מגיעים אליה - כמציגים או כמבקרים. חברת רפאל'ס, שמשתתפת בדוכן אפילו נבחרה בגלל המוצרים החדשניים שהיא מציגה, ותשתתף בתחרות החדשנות של המארגנים.

 

"חברות שהשתתפו בתערוכה בשנים קודמות נחשפו לקשרים חשובים, שהניבו עסקאות בהמשך. אנחנו משוכנעים שזה מה שיקרה גם בתערוכה הזו".

 

"ההשתתפות בתערוכה היא תוצר של שיתוף פעילות שיווקית של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה ונספחויות מסחריות ישראליות בבייג'ין, טאיוואן, קליפורניה וניו יורק, גרמניה, ברזיל, אנגליה וקוריאה.

 

רגע לפני שהם עלו למטוס, בדרך לתערוכה, שוחחנו עם כמה יצרנים ישראלים, שמציגים ב"אנוגה" ומקווים שהתוצרת שלהם תפתח להם שערים לעולמות המזון העולמי.

 

מגמת האוכל הבריאותי כהזדמנות עסקית

תומר גרינפלד, מחברת המזון גרינפלד, שמשווקת שמן אבוקדו ואבוקדו קפוא, נמצא בדרך לפתיחת הדוכן בקלן: "המפעל שלנו ממוקם בראשון לציון. אנחנו מייצרים מחית אבוקדו קפואה ושמן אבוקדו ב-100% כבישה קרה. כל המוצרים שלנו מיוצרים מאבוקדו שגדל בארץ. בעולם יש חיבה גדולה לאבוקדו הישראלי ולטעם שלו והיצוא של אבוקדו מישראל נרחב. בעולם יש רק 6 מפעלים כמו שלנו ובכלל, כל תהליך היצור אצלנו מתקדם מאד, הכל נעשה ללא מגע יד אדם".

 

- מה הציפיות שלכם מ"אנוגה"?

"המטרה שלנו היא להרחיב את הצריכה של מוצרי אבוקדו בעולם על ידי מפגש עם כמה שיותר רשתות וקניינים. את חלקם אנחנו הזמנו ואת חלקן ארגן עבורנו מכון היצוא. זו הפעם הראשונה שלנו בתערוכה הזו".

 

- אתם כבר עובדים מחוץ לישראל?

"המוצרים שלנו מיוצאים כבר היום להולנד, גרמניה, צ'כיה, סלובקיה וארה"ב. אנחנו מקווים שבזכות התערוכה, יהיו לנו לקוחות מכל מדינות אירופה. יגיעו לשם גם מהמזרח – מקוריאה ומיפן. כבר קבעתי פגישות עם קניינים מיפן. זה יהיה בהחלט מעניין". האבוקדו הטרי נמכר ברוב הרשתות בעולם. לכן לדבריו אין סיבה שלא יימכרו מוצרי אבוקדו נוספים. "איכות האבוקדו הישראלי והציוד והתקנים המחמירים שלנו יכולים לפתוח עבורנו דלתות".

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

"אנוגה" היא מקום טוב להיות בו עכשיו, עם הכיוון המסתמן לאוכל בריא בכל העולם. זו דרך מצוינת להגיע להכרה של שירותי ההסעדה (מבחינת האבוקדו הקפוא), קייטרינג, מפעלי מזון וחדרי אוכל. התערוכה מרכזת את הקהל המקצועי הרחב ביותר וזה בהחלט המקום להיות בו".

 

מחקלאות לחליטות תה בכל העולם

אריאל אלון מחברת "שורש הטבע" מציג בתערוכה את המותג "עדנים". "החברה שלנו מייצרת תה וחליטות צמחים אורגניות. זה עסק משפחתי, שהתחיל בכלל מחקלאות לפני כ-20 שנה. עם השנים התפתחנו משיווק מוצרים בתערובת למוצרים הקיימים - חליטות. עיקר הפעילות שלנו הוא ליצוא.  בארץ אנחנו עובדים עם רשתות מקומיות ובאירופה אנחנו משווקים בבלגיה ובצרפת, בעיקר ברשתות טבע ורשתות קמעוניות".

 

- איך מוכרים חליטות תה ללקוחות בחו"ל?

"הייחוד שלנו הוא שהמוצר שאנחנו מוציאים מכוון לשווקים אליהם אנחנו פונים. את תערובות הבריאות ומוצרי הבריאות האחרים אנחנו מוציאים באריזות מיוחדות, שנראות כמוצר מקומי ולאו דווקא ישראלי, שעבר התאמה. אנחנו לומדים את השוק אליו אנחנו משווקים ועושים גם פעולות קידום, שמתאימות למקובל באותו השוק – טעימות, סטנדים, מבצעים מיוחדים. אנחנו מוכרים גם באינטרנט, באתרים כמו אי ביי, אמזון ואטסי. ונמצאים בשוק האירופי כבר 5 שנים, כך שאנחנו מבינים איך הוא עובד".

 

- מה הציפיות מאנוגה?

"עכשיו אנחנו מחפשים מפיצים לשוק הגרמני, לאנגלי ולאמריקאי ואנחנו ערוכים לשווקים חדשים. אנחנו משתתפים כבר כמה שנים ב-Sial בצרפת וב"אנוגה" בגרמניה וגם בתערוכות מקומיות יותר, בצרפת ובגרמניה. אלון מציין כי בשלב זה החברה מכוונת עכשיו גם לשווקים כמו יפן, סין, קוריאה ותאילנד ומחפשים עוד שיתופי פעולה באנגליה, בגרמניה ובארה"ב. "אנחנו מכוונים לשווקים המסורתיים במדינות היעד. לטעמנו, שם נמצא השוק ולשם אנחנו מכוונים. יצרנים ישראלים רבים מכוונים לשוק היהודי. אנחנו פונים לשוק הכללי, שמבחינתנו הוא מוגבל פחות. השירות שלנו להתאמה ללקוח הקצה קריטית עבורנו. אנחנו עושים התאמה מקומית מושלמת ללקוח בשפה שלו, כולל משלוחים לבית הלקוח בחו"ל. הבנו שההתאמה הזו ללקוח נותנת לנו ייחוד".

 

"מ"אנוגה" אנחנו מקווים לקשרים עם חברות ואנשי קשר איכותיים וממוקדים ולחשיפת מגוון המוצרים החדשים שלנו כמו מארזי שי לכריסמס, מוצרים איורבדים ועוד.

הקשר עם מכון היצוא בתערוכה עושה את העבודה שלנו נוחה מאד ומוזיל עבורנו הוצאות במקום. במכון היצוא עוזרים לנו בשיווק התערוכה לפני וגם בהבאת קניינים בזמן התערוכה".

 

טחינה לקינוחים? איך לא חשבו על זה קודם

מטליה היא מנהלת השיווק של חברת רושדי, חברת מזון שנוסדה לפני כ-30 שנה, כחלק משיתוף פעולה כלכלי בין יהודים לערבים. החברה נמצאת בבעלות משפחת בשיר מאום אל פחם ועברה כמה גלגולים ושיתופי פעולה עסקיים.

 (צילום: רושדי) (צילום: רושדי)
(צילום: רושדי)

בשנים האחרונות החלה משפחת בשיר, שהחברה בבעלותה המלאה, לשווק מותגי חלבה וטחינה. "מטרת החברה היא להפיץ את קסם מוצרי השומשום", אומרת מטליה. "היום המוצרים שלנו נמכרים בארץ תחת מותג 'בראכה' לקהל הרחב ויש לנו מותג יעודי לקהל הערבי שנקרא 'אל הילאל'. מותג נוסף שיש לחברה הוא מותג יצוא -Mighty Sesame, שמופץ כבר שנתיים, כמותג אורגני".

 

"אנחנו מנסים להציג לעולם את הטחינה. מה שנראה לישראלים טבעי ומוכר אינו מוכר ומובן מאליו בעולם", מוסיפה. "לאחרונה אנחנו מוכרים ברשת Whole Foods Market באזור ניו יורק ובאזור המידטאון. זה באמת לא ברור מאליו מפני שבעולם כל טרנד מגיע בדר"כ משפים וטחינה רק עכשיו מתחילה הטחינה להיכנס לתפריטים שלהם".

 

- מה את חושבת שיקרה ב"אנוגה"?

"אנוגה" היא הניסיון שלנו להשתלב בשוק האירופאי. רשמנו את הטחינה הגולמית בבקבוק לחיץ כפטנט ואנחנו מנסים לשווק אותה עכשיו בתערוכה. נביא לשם גם מוצרי חלבה. התערוכה הזו היא מקום המפגש העולמי הגדול בנושא המזון - מסעדנים, שפים, קניינים של רשתות גדולות. כולם יהיו שם. נעשה טעימות לקהל - ירקות עם זילופי טחינה ואפילו זילופי טחינה עם פירות. זה חדש ומעולה, טעם שונה וחדשני. אנחנו מקווים שיתפוס".

 

אוהד כהן, מנהל סחר חוץ, משרד הכלכלה והתעשייה: "תחום המזון הוא תחום חשוב ביצוא הישראלי, ואנוגה היא תערוכת המזון הגדולה בעולם כיום. אנו שמחים לראות חברות ישראליות רבות שלוקחות חלק בתערוכה במסגרת הביתן הלאומי של משרד הכלכלה והתעשייה ומכון היצוא".

 

לדבריו, הנספחויות הישראליות שמפעיל משרד הכלכלה והתעשייה ברחבי העולם, פעלו בחודשים האחרונים על מנת לקבוע לחברות הישראליות עשרות פגישות וביקורים בביתן הישראלי של קניינים ממדינות רבות, על מנת להגדיל את היצוא ולסייע לתעשייה הישראלית. "אני בטוח שהחברות יקטפו את הפירות במהלך התערוכה ובחודשים הבאים".

 

בשיתוף מכון היצוא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים