שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    "רידלי סקוט אמר לי: זה הסרט שלך. תעשה איתו מה שאתה רוצה"

    דני וילנב, במאי "בלייד ראנר 2049", התלבט לפני שהסכים לקחת על עצמו את סרט ההמשך ליצירת המדע-בדיוני הקאנונית. "כששמעתי שעושים המשך חשבתי שזה רעיון פנטסטי ושאפתני - אבל נוראי", הוא מספר בריאיון ל-ynet, שבו הוא גם חושף שתיכנן ללהק לסרט את דיוויד בואי ומגלה למה התסריט הועבר אליו במעטפה חשאית

    "בלייד ראנר 2049", סרט ההמשך ליצירתו של רידלי סקוט משנת 1982 שיצא בסוף השבוע הקודם, מעורר מחלוקת בקרב המבקרים והמעריצים. אחדים אומרים שהוא פשטני מדי - אחרים דווקא מרגישים שהוא עושה כבוד למקור. רבים קובעים כי הוא ארוך (שעתיים וארבעים דקות), אך מולם ניצבים הקולות שטוענים שמדובר ביצירה קולנועית הראויה לשבחים מקיר לקיר. בקופות הוא לא עמד בציפיות, אבל בטבלאות המבקרים הוא זוכה לציונים מכובדים.

     

    מאחורי היצירה השנויה במחלוקת הזאת עומד בגאון הבמאי דני וילנב (50), שנכנס לנעלי רידלי סקוט בחשש רב. "כששמעתי שעושים המשך ל'בלייד ראנר' אמרתי לעצמי שזה רעיון פנטסטי, גדול ושאפתני - אבל מאוד גרוע", הוא מודה.

     

     

    וילנב, שנולד וגדל בקוויבק שבקנדה, הצליח להפוך לאחד השמות הכי חמים ומעוררי כבוד בהוליווד - משימה לא קלה בעידן שבו במאים הם כלים של האולפנים הגדולים, ולא להפך. יש מאחוריו כבר מועמדות אחת לאוסקר על "המפגש" שיצא בשנה שעברה, וסביר להניח שהוא יהיה מועמד שנית לזכות בפסלון הזהוב עם "בלייד ראנר 2049".  

     

    מהרגע הראשון ועד ליציאתו, הפקת הסרט הייתה אפופה במסתורין, והדרך שבה תפקיד הבימוי הוצע לוילנב כאילו נלקחה מסרט מתח. "קיבלתי טלפון ממפיק שאני מכיר. הוא אמר שאנחנו צריכים להיפגש ושזה חייב להיות באופן פרטי - שאף אחד לא יראה אותנו", הוא מספר. "נפגשנו בבית קפה והוא הוציא מעטפה שהיה כתוב עליה 'קווינסבורו', ואמר, 'אין סרט כזה 'קווינסבורו', זה התסריט של 'בלייד ראנר'".

     

     

    ההצעה לביים את הסרט כאילו נלקחה מסרט מתח. וילנב (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
    ההצעה לביים את הסרט כאילו נלקחה מסרט מתח. וילנב(צילום: gettyimages)

    וילנב, חובב מדע בדיוני ידוע ומעריץ של הסרט הראשון, מודה שהתרגש מהמעמד. "ידעתי שהחבר'ה עובדים על הפרויקט הזה וכשהציעו לי את התסריט הפכתי למאוד רגשני - רק מעצם המחשבה שהם נותנים בי אמון כזה". הוא לא הסכים מיד, ובצדק. כדי לביים המשך ל"בלייד ראנר" צריך אומץ רב. "מצד אחד מאוד רציתי להיכנס לעולם הזה, מצד שני יש סרטים שלא נוגעים בהם - שהם יצירת מופת", הוא אומר ולוקח פאוזה. "אבל - קראתי את התסריט ומאוד התרשמתי. אחרי התלבטות, כתבתי לי רשימת דרישות למשא ומתן. זה בעצם היה הרגע הכי מלחיץ כי אם אני אומר כן אני מתחייב לאתגר הזה וצריך לעמוד בו. גם הלחץ מהקהילה הקולנועית השפיע עלי. בסוף אמרתי כן מכמה סיבות - ואני שמח על כך. אני יודע שאם הייתי בעמדת הצופה הייתי נכנס עם ספק גדול לאולם הקולנוע, אבל בסופו של דבר, אני מאוד מרוצה מהתוצאה".   

     

     

    "רעיון מעולה אבל מאוד גרוע". מתוך הסרט ()
    "רעיון מעולה אבל מאוד גרוע". מתוך הסרט

    "בלייד ראנר 2049" מתרחש 30 שנה אחרי עלילת הסרט הראשון כשבתפקיד הראשי מככב ריאן גוסלינג. לצידו הריסון פורד, ששיחק בסרט המקורי וחוזר אל ההמשך בתור הסוכן דקארד כחלק משרשרת הקאמבקים הגדולים שלו לאחרונה (האן סולו ב"מלחמת הכוכבים" לפני כשנה ואינדיאנה ג'ונס שייצא בהמשך). בדומה לשנת 2019 הדיסטופית ומלאת הכאוס שמתוארת בסרט הראשון, גם 2049 חשוכה, אפלה וקרה - הן במובן הריגשי והן במובן הממשי.

     

    בתפקיד הראשי. גוסלינג ()
    בתפקיד הראשי. גוסלינג
     

    "הדבר הראשון שהבנתי הוא שאני צריך לחשוב איך יראה העתיד בשנת 2049", מספר וילנב על עיצוב הסרט שלו. "לא ניסיתי לנבא את העתיד, זו לא המטרה. העתיד של הסרט הוא המשך לעתיד שהוצג בסרט הראשון - לא העתיד שלנו. הייתי צריך לגשר בין הפער שתואר למה שבאמת התרחש - הרי בסרט הראשון אין סטיב ג'ובס". 

     

    אז מה הבעיות שניצבות בפני האנושות ב-2049? 

    "המערכת האקולוגית קרסה, מה שהפך את האקלים לקיצוני ביותר. יש גם המון פליטים והתחושה היא שכדור הארץ מתמודד ונלחם עם אלמנטים רבים". 


    וילנב מצטייר כבמאי שקול, ענייני וחכם - כזה שהיית שמח להפקיד אצלו את יצירת חייך. זו כנראה הסיבה שסקוט בחר בו ואף שנשאר לפקח על העניינים בתור מפיק הסרט, הוא נתן לו חופש אומנותי מוחלט. "הוא אמר לי: 'זה הסרט שלך, אתה יכול לעשות בו מה שבא לך. אם תעשה עולם משלך הוא יהיה נפלא, אם לא - זה יצא אסון'. זו הייתה שיחה מאוד ישרה וכנה שהערכתי. הוא סמך עלי לחלוטין ובסיומה שלח אותי לדרכי'".

     

    במהלך העבודה על הסרט וילנב הבין במהרה שאסור לו להסתמך על נוסטלגיה. "לא רציתי שזה יהיה סרט שנוצר על ידי מעריצים, ווידאתי שהצוות מבין זאת. יש הרבה דברים מהסרט הראשון שמופיעים בסרט הזה, אבל לא רציתי שהוא יתרפק על העבר. כדי לעשות את זה הייתי צריך למצוא דרך משלי בעולם הזה, כי הסרט הוא שלי ולא של רידלי סקוט".

     

    הוא עשה זאת בין השאר על ידי כך שבחר לחשוף את אחת התעלומות שהופיעו בסרט הראשון כשענה על השאלה איך בעצם נוצרים הרפליקנים. "קהל רב שיצפה בסרט הזה לא יצפה בקודם. רציתי שיהיה ברור שרפליקנים הם בני אדם סינטטיים, שהם עיצוב. עם זאת, עדיין השארתי מסתורין - אני מראה הצצה לתהליך הייצור שלהם - לא רואים מעבדות ומדענים. דמיינתי בעיני רוחי סצנה דתית". ואכן, לצד הסצנות המהפנטות והמרשימות בסרט (עליהן אמון הצלם הוותיק רוג'ר דיקנס, שבהחלט ראוי לאוסקר), בולטת זו שבה רואים איך רפליקן "נולד" מתוך שקית ניילון.

     

    בתפקיד המדען המטורף - ג'ארד לטו, שלא היה הבחירה הראשונה של וילנב. "הייתי זקוק לכוכב רוק בשביל התפקיד הזה", הוא מסביר. "אז המחשבה הראשונה שלי הייתה ללכת לדיוויד בואי. בעיני הוא אמן שבמידה מסוימת השפיע על העיצוב של הסרט הראשון. החלטנו שזה רעיון טוב ואפילו הבנו שהוא פנוי. אבל איך שניגשנו אליו עם ההצעה הגיעו החדשות העצובות". לבסוף לטו נבחר, ואף שביצע את התפקיד כהלכה, קשה שלא להצטער על כך שזה לא היה בואי. 

     

     

    לא היה העדיפות הראשונה לתפקיד המדען המטורף. ג'ארד לטו ()
    לא היה העדיפות הראשונה לתפקיד המדען המטורף. ג'ארד לטו

    ומה אחרי "בלייד ראנר 2049"? הפרויקט השאפתני הבא של וילנב הוא בימוי סרט מדע בדיוני נוסף - "חולית", המבוסס על ספרו של פרנק הרברט. זו יצירה נוספת שנדרש אומץ רב כדי לגעת בה. "אני מאוד אוהב מדע בדיוני וחושב שהבעיה היא שהתעשייה לא לוקחת את הז'אנר הזה מספיק ברצינות. הרבה פעמים הסרטים האלה פשוט עוסקים בטכנולוגיה או במלחמה, במקום באנושיות ובחברה שלנו. אני אוהב לחקור שאלות קיומיות ומדע בדיוני מאפשר לך לגעת בלא נודע בצורה רדיקלית. מאז שהייתי צעיר אני נמשך לסיפורים כאלה - בגלל זה שלושת הסרטים האהובים עלי משנות השבעים והשמונים הם 'בלייד ראנר', '2001: אודיסאה בחלל' ו'מפגשים מהסוג השלישי'. כל השאר הם סתם סרטים שטותיים שאני שונא".

     

    לעומת ההחלטה לקחת על עצמו את "בלייד ראנר", שהייתה מלאה בפחד שמא לא יעשה עבודה טובה, במקרה של "חולית", המצב היה שונה. "זה משהו שרציתי לעשות כבר המון זמן ויש לי חופש שלם לכך. יש לי הרבה כבוד לדיוויד לינץ' ולוויזואליה שלו, אבל לא אהבתי את הסרט שהוא עשה ("חולית", 1984). עכשיו אני בדיוק חוזר לשורשים של הספר. בתקווה כמובן שזה בסופו של דבר יצא לפועל - הייתי שמח אם בעידן האינטרנט היו יותר סודות, כי כרגע אין מילה אחת בתסריט ואנחנו מאוד רחוקים מכך".

     

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: (Getty images(
    דני וילנב. "לא רציתי שזה יהיה סרט נוסטלגי שנוצר על ידי מעריצים"
    צילום: (Getty images(
    לאתר ההטבות
    מומלצים