שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לשדרג את ההורות: 7 סיבות שיגרמו לך לצאת לאימון
    מרגישים שאתם חסרי אנרגיה, לא מספיקים כלום ואין לכם סבלנות לילדים? הגיע הזמן להתחיל לעשות ספורט. באופן מפתיע, דווקא כשתכניסו ללו"ז הצפוף אימונים קבועים תרגישו איך התפקוד שלכם כהורים משתפר

    בשנים האחרונות חלה עלייה מהותית במודעות לתחום אורח החיים הבריא. אנשים הבינו את חשיבות ביצוע הפעילות הגופנית. האם אימהות ואבות שמתאמנים על בסיס קבוע יהפכו להורים טובים יותר? הנה כמה הסברים על הקשר בין פעילות גופנית והורות.

     

    1. אימון תורם לשיפור מצב הרוח

    ככל הנראה, הסיבה הטובה ביותר בעבור אימהות ואבות להתאמן על בסיס קבוע היא ההשפעה שיש לאימון על מצב רוחם. זאת הודות לאנדורפינים, חומרים כימיים המופרשים במוח בזמן פעילות גופנית, המשפיעים לחיוב על מצב הרוח. הם מופרשים במיוחד כשעצימות האימון גבוהה יחסית. אם כך, בפעילות אירובית בדופק גבוה, לצורך העניין, או אולי באימון התנגדות ברמת עצימות בינונית עד גבוהה, יופרשו יותר אנדורפינים מאשר בפעילות קלה כמו הליכה או שחייה בקצב לב נמוך במיוחד, או בזמן שיעורי התעמלות כאלה ואחרים בדרגת קושי ירודה.

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

    2. שינוי ביחס כלפי הילדים

    אימון קבוע מביא עימו שינוי ביחס כלפי הילדים. הדבר מתבטא ביותר סבלנות כלפיהם וירידה במתח שחשים כשהם משתוללים, מרעישים ומתנהגים באופן קיצוני ולא רגיל. אחת הסיבות לכך היא תחושת הנינוחות והרגיעה שנובעת מהפרשת האנדורפינים גם לאחר הפעילות. האנדורפינים משפיעים לטובה על השקט הנפשי. הדבר נכון במיוחד בנוגע להורים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, שכן פעילות גופנית מתאימה מועילה לשיפור המצב.

     

    האימון הגופני שמתאים לילדים עם הפרעות קשב

     

    3. איכות השינה משתפרת

    אימהות ואבות זקוקים למספיק שעות שינה, וחשוב שהיא תהיה איכותית. שינה לא רצופה ולא עמוקה, או לחלופין שנת לילה של חמש שעות בלבד, למשל (כי צריך לקום אל הילדים מסיבות שונות) - משפיעות מאוד על איכות החיים של ההורה. אימוני כושר שמתאימים למין המתאמן ולגילו יביאו גם לשיפור באיכות השינה. לשיפור איכות השינה מומלץ להתאמן 6-4 אימונים בשבוע - וכך להשיג גם תוצאות מצוינות.

     

    אגב, בהשוואה בין קבוצת מתאמנים מבוגרים שביצעו פעילות אירובית מתונה לעומת כאלה שביצעו פעילות אירובית עצימה או אימון התנגדות מתון, עלה שהקבוצה הראשונה השיגה את התוצאות הטובות ביותר, שהתבטאו בירידה של 30% בזמן הערות הכולל, עלייה של 18% בזמן השינה הכולל ועלייה של 13% ביעילות השינה. כמו כן, יומן השינה של המתאמנים הראה כי חלה ירידה של 15% ברמת החרדה.

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

    4. רמת האנרגיה עולה

    עלייה ברמת האנרגיה בעקבות אימון, שכרוך בהוצאת אנרגיה, אולי נשמעת כמו דבר והיפוכו, אבל זה מוכח. לדוגמה, אימונים כמו מחול אירובי, אירובי מדרגות, קיקבוקס וספינינג כרוכים במאמץ גופני רב במרבית המקרים ואף בהוצאה קלורית של כ-700-400 קלוריות לשעת אימון (בהתחשב במשתנים כמו גיל, רמת הדופק באימון, משקל הגוף ועוד). ובכל זאת, כבר באותו היום וגם למחרת מתרחש המצב ההפוך. ברוב המקרים - ההורה המתאמן מבצע על הצד הטוב ביותר את מטלות הבית, המשימות בעבודה ודברים אחרים שדורשים מאמץ. כלומר, אימונים קבועים, שיש להשקיע בהם מאמץ פיזי, דווקא מועילים לביצוע המטלות השונות ביום-יום. 

     

    איך אימון עם התינוק יכול לעזור לך

     

    5. חיזוק השרירים והעצמות

    חשיבות רבה מיוחסת לפעילות אירובית קבועה לשם שיפור מערכות הלב, כלי הדם והנשימה, אך האימונים החשובים ביותר לשיפור איכות חיים, האטת תהליכי הזדקנות, שיפור מהותי של האסתטיקה וכדומה - הם דווקא אימוני התנגדות. ניתן לבצעם בחדר הכושר, בסטודיו, בקרוספיט, בשיעורי סטודיו שונים, בפארק ובכל מקום, בעצם. אלה משפיעים לחיוב על חיזוק שרירי השלד, העצמות, הרקמות הפסיביות (רצועות, גידים וכו'), מאיצים תהליכי שיקום מפציעה - וגם משפרים את איכות החיים.

     

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

    באופן כללי חשוב שהורים יהיו חזקים כדי לבצע בהצלחה פעולות יום-יומיות, למשל הרמת קניות מהסופר או הרמת דלי מים, נשיאת תינוקות וילדים במשקלים שונים ועוד. לשם המחשה: הרמת תינוק ששוקל שמונה ק"ג והעברתו ממקום למקום (לרכב, לעגלה בבית) - לאורך זמן מדובר בהרמה מצטברת של 100 ק"ג ויותר. אנקדוטה מעניינת לציון היא שנשיאת ילד ישן קשה ומורכבת יותר מאשר נשיאת ילד ער, זאת בשל סיבות כמו מתח שרירי נמוך של הילד כאשר הוא ישן. כאשר מרימים ילד ער, הטונוס השרירי סביב הצוואר יגרום לו לשמור על צוואר בהמשך לעמוד שדרה ולא יאפשר לצווארו ליפול לאחור. כמובן שהורה חזק פיזית יתמודד עם ילד ישן או ער בקלות רבה לעומת הורה חלש פיזית.

     

    6. שיפור היכולת התנועתית הפונקציונלית

    תוכנית אימון גופני מושכלת משפרת מאוד גם את היכולת התנועתית הפונקציונלית של ההורה בהתאמה לפי גיל ולפי מצבו הבריאותי או אורח חייו (אם לאחר לידה, אב שעושה דיאטה, מנהלות שעובדות שעות רבות במתח רב וכו'). בסעיף הקודם צוינו פעולות גופניות שונות שהורים מבצעים בשגרה. אימון מותאם עשוי לשפר את יכולות ההורים לאין שיעור וכך להקל על ביצוע התנועות הללו, ולמנוע עייפות לאחר ביצוען, אי נוחות ותשישות. במקרה של פציעה, כאמור, פעילות גופנית מותאמת מסייעת לשיקום קל ומהיר יותר.

     

    7. אימון הופך אותך לדמות טובה יותר לחיקוי

    זה המקום גם לציין את השכיחות הגבוהה של השמנת יתר בקרב ילדים - מגמה שהפכה למגפה של ממש. לכן חשוב עד מאוד שתהיה בבית דוגמה אישית טובה, שההורים ישמשו מודל לחיקוי בכל הקשור לאורח חיים בריא, מכיוון שהילדים מחקים את ההורים בתחומים רבים וחשובים.

     

    ההורים יכולים לבצע, הלכה למעשה, חלק מהאימונים בבית: סקווט על גבי כיסא, שכיבות שמיכה, קפיצה בחבל, כפיפות בטן מסוגים שונים, מכרעים, זריקת כדור כוח על הקיר ועוד. רצוי ומומלץ לבצע חלק מהאימונים עם הילדים, מה שיגביר את ההנאה שלהם, יעודד מוטיבציה לעשות פעילות וישמש בילוי איכותי וחשוב להורים ולילדים.

     

    אם כך, יש מספיק סיבות לצאת להתאמן לבד או עם הילדים. צאו לאימון עוד היום והתחילו לשפר את איכות החיים ולהביא להנאה - שלכם ושל הילדים, כמובן.

     

    ד"ר איתי זיו (Ph.D) הוא מנכ"ל חברה העוסקת במתן פתרונות שונים בתחום אורח החיים הבריא, עוסק זה שנים בתחום הפעילות גופנית, הספורט וחדרי הכושר

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אחרי אימון מרגישים נינוחים ורגועים יותר
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים