שתף קטע נבחר

עתידות: הפיד שלכם בפייסבוק עומד להשתנות, ולא לטובה

עם היסטוריה של 13 שנות קיום וקצת יותר מ-2 מיליארד משתמשים על בסיס יומי, זה הרגע שלו חיכו בפייסבוק: פיצ'ר חדש שנבחן בימים אלה, מבשר רעות עבור מי שמקדם תוכן לא ממומן ברשת החברתית. ומה ישאר בפיד? רק חברים והרבה פרסומות

אקספלור פיד החדש של פייסבוק (צילום מסך) (צילום מסך)
אקספלור פיד החדש של פייסבוק(צילום מסך)

 

פיד 2.0: הרשת החברתית הפופולרית בעולם שחררה השבוע כלי חדש תחת השם "אקספלור פיד" (Explore Feed), שמהווה מעין פיצול של הניוזפיד המוכר לנו כיום. על פי פייסבוק, הפיד החדש הוא בעצם כלי שבאמצעותו נוכל להיחשף לתוכן שאמור לעניין אותנו על בסיס תכנים שכבר אהבנו בעבר, אבל שמגיע מעמודים שאנחנו לא מכירים. עד כאן נשמע טוב. אלא שמתברר שבימים אלה נבחנת האפשרות ששני הפידים האלה יתפקדו באופן אחר לגמרי מזה שפייסבוק מצהירה כרגע.

 

הרשת החברתית עורכת בימים אלה ניסוי בשש מדינות בעולם, בהן סלובקיה, סרביה וסרי לנקה, ובוחנת מערכת שמחלקת את הפיד לשניים: בפיד הרגיל, שמתפקד כברירת המחדל של המשתמשים, יופיעו רק תכנים מחברי הפייסבוק ותוכן ממומן, ובפיד החדש - האקספלור פיד, יופיעו תכנים בלתי ממומנים מעמודים שאהבתם. מכיוון שברירת המחדל היא זו שבה מופיע רק תוכן ממומן, עמודים שאהבתם ועשיתם להם לייק (עמודים של גופי תקשורת ומדיה, ואפילו עמודים דוגמת "עובדות לא חשובות") - יועברו לפיד המקביל, זה שסביר להניח שלא תיכנסו אליו בכלל.

 

הדבר הזה מטריד כל מי שעוסק בקידום תוכן ברשתות חברתיות, אבל הוא מטריד גם את המשתמשים עצמם. בעצם פייסבוק יוצרת כאן הפרדה מלאכותית - אבל היא דוחקת לשוליים את כל יצרני התוכן שלא מתבססים על קידום בכסף בפייסבוק, בתקווה שאלה יעברו לשלם על פוסטים כדי להגיע לחשיפה רחבה יותר. בו בזמן, היא מותירה למשתמשים להיות חשופים בשגרה אך ורק לתוכן ממומן.

 

כשפייסבוק נוסדה לפני קצת יותר מ-13 שנים, לאף אחד - כולל מארק צוקרברג עצמו, לא היה חזון ברור לגבי העתיד של הפלטפורמה. היום, עם קצת יותר מ-2 מיליארד משתמשים על בסיס יום-יומי, אין פה כבר שאלה של ממש. פייסבוק היא לא סתם פלטפורמה, היא לא פה כדי "לחבר אנשים" והיא הרבה יותר מסתם דרך נוחה לשמור תמונות באלבום דיגיטלי. פייסבוק הצמיחה סביבה תעשייה שלמה - של פרסום ממוקד, של קידום תוכן, של רשתות חברתיות אחרות ושל אנשים שכל תפקידם הוא לשבת במשרד ולנסות להבין מה יעבוד יותר טוב על האלגוריתם שלה, ואיך התוכן שמקודם בה יוכל לקבל חשיפה גדולה יותר.

 

ואז, הפיד התפצל לשניים. מארק צוקרברג ()
ואז, הפיד התפצל לשניים. מארק צוקרברג

 

די מהר, הופקעה כל חלקה טובה ברשת החברתית לטובת מפרסמים - תחילה בחלונות הראווה, ולאחר מכן גם בדלת האחורית. לצד מודעות פרסומיות ברורות, המותאמות למשתמשים באופן אישי ומופיעות בשולי הפיד, יש גם פוסטים ממומנים ומטורגטים היטב, בוטים פרסומיים שאפשר לנהל איתם שיחות בזמן אמת, ואל לנו לשכוח את קמפיין הווידאו של הרשת החברתית. ההעדפה הברורה של פייסבוק לתוכן מבוסס וידאו, לקידום שידורי לייב וסרטונים - היא לא העדפה אסתטית ואין מאחוריה אידיאולוגיה. המשוואה פשוטה: וידאו = הרבה יותר כסף ממפרסמים.

 

 

רק תוכן ממומן. בקרוב בפיד (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
רק תוכן ממומן. בקרוב בפיד(אילוסטרציה: Shutterstock)

  

כל מי שקשור איכשהו לתעשיית ה"סושיאל" מרגיש בירידה משמעותית בכמויות החשיפה שלו בחודש האחרון. אם עד כה פייסבוק העבירה תחושה שיש מספיק חתיכות מהעוגה בשביל כולם - מפרסמים ולא מפרסמים, ושתוכן איכותי יזכה לחשיפה אורגנית (כזו שלא מקודמת בכסף) באחוזים סבירים, הצעד הזה של דחיקת תכנים בלתי ממומנים לפיד אחר לגמרי - חושף את הכוח של פייסבוק ומתווה את הדרך שבה הפלטפורמה צועדת בנחישות.

 

פייסבוק מחזיקה היום בכמויות בלתי נתפסות של מידע אישי על המשתמשים שלה, והיא כנראה פלטפורמת הפרסום הגדולה והמקיפה ביותר בעולם. אבל במשך 13 שנים זה עבד בעיקר בזכות ההתעקשות של פייסבוק להסוות את עצמה קודם כל ככלי חברתי של העולם הדיגיטלי. הפיצול הזה של הפיד, אם אכן יקרה - ימחוק כל צל של ספק באשר למטרות האמיתיות של פייסבוק - ואז, כשפייסבוק תהפוך רשמית מרשת חברתית לשלט חוצות דיגיטלי, לא בטוח כמה מאיתנו ימשיכו לגלול את הפיד.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
הפיד שלכם עומד להשתנות
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים