שתף קטע נבחר

 

עשרת הדיברות לדיון מוצלח בפייסבוק

ויכוחים פוליטיים סוערים, קרבות עזים בין קרניבורים לטבעונים ואפילו מלחמות התשה בין אקדמאים מנומסים: הפייסבוק כבר מזמן הפך לזירת ההתגוששויות המודרנית של המאה ה-21. במרכז כהן אידוב לדיבייט ורטוריקה ממליצים על כללים ברורים

כבר בעת העתיקה בני האדם הבינו שכדי לשכנע אחרים עליהם לא רק להגיד את הדברים הנכונים, אלא גם לומר אותם בדרך הנכונה. לאורך ההיסטוריה נאומים שניתנו בכיכר העיר היו כלי מרכזי להעברת מסרים כדי להשפיע על דעת הקהל. בשנים האחרונות הדיונים הללו עברו למדיומים חדשים, ובראשם כיכר העיר החדשה - הפייסבוק.

 

אבל נראה שלא חל שינוי רק בפלטפורמה, אלא גם באופן הדיון ולא תמיד לטובה. כשהקהל הפך לגוש אנונימי ובלתי מזוהה של לייקים ותגובות, נראה ששכחנו שבצד השני יש אנשים שאנחנו רוצים לשכנע ולא להעליב. אז לכל מי שרוצה להתחיל לשכנע (באמת) במדיום החדש (יחסית), להלן עשרת הדיברות לרטוריקן האינטרנטי:

 

1. "תקפו" את הרעיון, לא את הבן אדם. נכון, הרבה יותר קל לכנות את בעל הדעה המנוגדת לך כטיפש/ גזען / שמאלן, מאשר לענות לרעיונות האמיתיים שהוא או היא מציגים. קל, אבל לא ישנה דעה של אף אחד. לכתוב "גזענית שכמותך" הרבה פחות משכנע מאשר להסביר בפשטות שהאמירה מכלילה ומתייחסת לסטריאוטיפים (לא בהכרח נכונים) על קבוצה מסוימת.

 

 (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

2. אל תמחזרו. כבר היינו בסרט הזה: קוראים שרשור תגובות אינסופי ובדיוק אותה אמירה חוזרת שוב ושוב. זה השלב שבו אנחנו מדלגים על תגובות, במיוחד אם הן ארוכות ומתחילות בדברים שכבר נאמרו. אם חשוב לכם שאנשים יקראו ויתייחסו למה שיש לכם להגיד - מומלץ להתחיל מאמירה חדשה או לפחות לנסח אותה באופן שונה. אגב, אם כל כמה שאתם רוצים לעשות זה להביע תמיכה במה שכבר נאמר - גם לייק זה מספיק.

 

3. עשו הגהה. רעיונות טובים הולכים לאיבוד כשהם כתובים רע. מחסור בסימני פיסוק, כתיבה עם שגיאות הקלדה ומשפטים לא שלמים או לא תקינים מבחינה תחבירית - יקשו על הבנת הכתוב. וכשקשה לקרוא את הטקסט? אנשים פשוט עוברים הלאה.

 

4. אל תשפכו שמן למדורה. לפעמים ברור שמישהו כותב דברים רק בשביל לעצבן אתכם. במקרים כאלה עדיף לעזוב את השיחה. בדיוק כמו בריב בין ילדים קטנים - להתעצבן רק מעודד אותם להמשיך.

 

5. זהו את קהל היעד. לא בכל מקום כדאי לפרסם את אותו הדבר. פרסום תמונה של סטייק בקבוצת טבעונים? ממש לא. יש מקומות שבהם דעות שונות מתקבלות בשמחה, ויש מקומות שבהם אין שום סיכוי להשמיע דעה אחרת ובוודאי לא להועיל. חשוב לדעת מי הקהל ולפנות בהתאם.

 

6. עמדו על שלכם - ברגישות ובנחישות. נכון, ויכוחים בפייסבוק יכולים להיות ארוכים ולא בהכרח נעימים, אבל חשוב שישמעו בהם כל הצדדים. כיאה לכיכר העיר החדשה - חשוב שיהיו מגוון דעות בפייסבוק, כך שיתאפשר שיח אמיתי ומעמיק על הסוגיות החשובות. אם הצד שלכם לא נשמע עדיין, השמיעו אותו!

 

7. מצחיק עדיף (לפעמים) על צודק. הומור הוא קיצור דרך לליבם של אנשים. כתיבה קלילה ומשעשעת היא הרבה פעמים גם יותר מעניינת, ולכן גם יותר משכנעת. תשוו לרגע בין תחקיר חדשותי לגב האומה, ותבינו.

 

8. הימנעו מפייק ניוז. למרות שהמושג "fake news" נכנס לחיינו בעיקר הודות לטראמפ, חדשות שקריות באמת מציפות את האינטרנט. חשוב להיות מודעים לכך ולוודא לפני שאתם מפרסמים שהמקור שציטטתם אמין. ואם התברר שטעיתם - עדיף להודות בטעות מאשר להמשיך להתווכח סתם.

 

9. בלי הכללות קבוצות אנשים - הן לא דבר אחיד. הכללות גורמות לצד השני להרגיש שלא מבינים אותו ולא מתייחסים אליו באופן אישי, ובכך גוררות אנטגוניזם ואי הקשבה. לא כל החרדים פרזיטים שלא משלמים מיסים ולא כל הפמיניסטיות חסרות חוש הומור. תתפלאו.

 

10. ואם הכל נכשל - דעו גם מתי לוותר. לא בכל ויכוח אפשר לשכנע את הצד השני. זה בסדר, לא חייבים להמשיך אחרי שהוויכוח מוצה. נקודה.

 

מרכז כהן אידוב פועל להקנות מיומנויות רטוריקה על פי שיטות ומתודות ייחודיות. המרכז אשר הוקם ע"י יוני כהן-אידוב, אלוף העולם בדיבייט, עוסק בהדרכה, ייעוץ, הרצאות וסדנאות למגוון קהלי יעד, בארגונים, קבוצות ויחידים. אלון כהן, מנכ״ל מרכז כהן-אידוב לדיבייט ורטוריקה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
נסו לשכנע. ארכיון
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים