שתף קטע נבחר

ביטוח הדו-גלגלי עומד להתייקר, האוצר מעדיף להתעלם

"אם האוצר לא ישנה את צורת החשיבה וימשיך כדרכו כמו היום, אנו צפויים לראות את עליית מחירי הביטוח מגולגלת לציבור רוכבי הדו-גלגלי כבר בתקופה הקרובה". יובל בר, סוכן ביטוח ורוכב דו-גלגלי, מסביר למה צריך להיות מודאגים

מכירים את "הפול", או בשמו הרשמי "התאגיד המנהל של המאגר לביטוחי חובה לרכב"? אם אתם רוכבי דו-גלגלי, טובים הסיכויים שכן. בכל מקרה, אותו תאגיד לא ממש מתעניין בפוליטיקה. גם לא אכפת לו מה הציבור יחשוב. על כחלון, על יוקר המחייה או על מערכת היחסים המורכבת בין בראד פיט לאנג'לינה ג'ולי. וגם לא אכפת לו כמה כסף יש בקופה. ובכל זאת, הפול רוצה עוד כסף, ודורש להעלות את מחירי ביטוח החובה השערורייתיים בעוד 20%, ממתין לזה כבר זמן רב ועומד להשיג את מבוקשו.

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

כפי ש-ynet דיווח לפני כמעט שנה, הפול הגיש עתירה לבית המשפט העליון בטענה כי משרד האוצר, ואם לדייק "אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון", אינו מעדכן את התעריפים של מס ביטוח החובה לאופנועים. אותו היעדר-עדכון גורם לכאורה להפרה של החוק ושל ההסכמים שנערכו לאורך השנים בנוגע לרכב הדו-גלגלי. כך טוען הפול.

 

כדאי להזכיר בהקשר זה כי קרוב לשנתיים חלפו מאז המליצה ועדת וינוגרד לשנות את אופן חישוב הפיצויים של המוסד לביטוח לאומי, אותו מרכיב שמשפיע מאוד בעיקר על נפגעי תאונות הדרכים. המלצות הוועדה אכן התקבלו על-ידי שר הרווחה ונשאר רק להביא את הכסף למימושן בפועל.

 

צריך גם לזכור כי אם חברת הביטוח צריכה לארגן לעצמה יותר רזרבות כדי לשלם תביעות, היא תעלה מחירים. זה הגיוני, וכך זה עובד. ומכיוון שחברות הביטוח "סונדלו" על-ידי האוצר בכל הקשור לביטוח החובה, הפתרון הפשוט שלהן הוא להעלות את מחירי שאר המוצרים. למשל ביטוח מקיף וביטוח צד שלישי.

כך קרה. המחירים עלו, המאזן הושג והכל נרגע. למעט עבור הרוכבים. שכן רכב דו-גלגלי מבוטח במסגרת הפול בביטוח מסובסד בהגדרתו. מי שעוזר לשלם עבורו הם כל המבוטחים בחברות ביטוח רגילות, הנדרשים לתוספת בשם "רכיב ההעמסה". אחרי הכל, הענף הדו-גלגלי פחות אטרקטיבי לחברות הביטוח שכן כמות הנפגעים בו גדולה ביחס לכמות המבטחים, עם פגיעות חמורות יותר מכל כלי רכב אחר. לא מוגזם יהיה להניח שחברות הביטוח לא מעוניינות בלקוחות רוכבים.

 

עכשיו, נקודה נוספת שאסור לשכוח, ביטוח חובה הוא מס לכל דבר ועניין, ובהתאם המדינה מחייבת אותנו לרכוש אותו ומגדירה כעבריין את מי שמתעלם. ולידיעתכם, כשאתם רוכשים ביטוח חובה לרכב פרטי למשל, אתם גם משתתפים בעלות ביטוח האופנועים ואפילו מסבסדים את "קרנית", גוף שנועד לספק מענה למי שנפגע ולא מבוטח. אותו מס, שכיום משולם על ידי הציבור לחברות הביטוח הפרטיות, מניב רווח בלתי נתפס לאותן חברות מדי שנה וכל זה על גב בעלי המכוניות הפרטיות, המשאיות, המוניות, האוטובוסים וגם... האופנועים.

 

אלא שמס ביטוח החובה לא צריך להיות בידיים פרטיות. לא ראוי שאף גורם - בוודאי לא פרטי - ירוויח ממיסוי שמטילה עלינו המדינה, גם אם מכנים אותו ביטוח חובה ומסבירים חזור והסבר שזה ביטוח שכולנו אמורים להיות מעוניינים בו.

 

הגיע הזמן להתאחד ולגרום למנהג המיושן והיקר הזה לעבור למתכונת ממשלתית, בה ביטוח החובה הוא אחיד, משולם למדינה והגורם היחיד שרשאי להרוויח ממנו הם המתפעלים. כלומר, סוכני ביטוח שכיום עלות ההדפסה של תעודת החובה במשרדם עולה על התמורה הזעומה שהם מקבלים על ביטוח זה מחברת הביטוח.

 

לסיכום, בעוד כחודש ידון בית המשפט העליון בעתירה של "הפול" כנגד רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ויחליט מה יהיה בגורל רוכבי האופנועים המסכנים. אותם אזרחים אשר מעבר לתרומה שלהם בהקטנת העומסים בכבישים ובפתרון בעיות חניה בערים צפופות, צריכים כיום לשלם אלפי שקלים מדי שנה לביטוח חובה.

 

אם האוצר לא ישנה את צורת החשיבה וימשיך כדרכו כמו היום, אנו צפויים לראות את עליית המחירים מגולגלת לציבור רוכבי הדו-גלגלי - כבר בתקופה הקרובה. תנו גז, הגיע הזמן להתעורר לפני ההתייקרות הבאה.

 

הכותב הוא איש ביטוח ורוכב דו-גלגלי ותיק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רוצים לחסל את הדו-גלגלי
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים