שתף קטע נבחר

חשיפה: גוררי טנקים חדשים בצה"ל

צה"ל החל לקבל גוררי טנקים חדשים שנרכשים לראשונה בארה"ב ובדולרים. בתוכנית: רכישת גוררים בינוניים ומשאיות תובלה במאות מיליוני שקלים. יצרנית הגוררים נביסטאר: נציע להרכיב משאיות בארץ

בשבוע שעבר קיבל צה"ל את מוביל הטנקים החדש, ראשון מתוך כ-100 משאיות אינטרנשיונל i5900 מתוצרת נביסטאר האמריקאית הצפויות להחליף את ה"מק" העתיק שהתחייל לראשונה באמצע שנות ה־70. ראשי הגורר הותאמו לדרישות ולצרכים המיוחדים של צה"ל, בעיקר הובלת טנקי מרכבה סימן 4 הכבדים. יש לציין כי זו פעם ראשונה בה צה"ל רוכש ראשי גורר מתוצרת ארה"ב, במסגרת הסיוע הביטחוני האמריקאי.

 

גוררים חדשים לצה"ל ()
גוררים חדשים לצה"ל

 

מובילי טנקים הם חוליה קריטית במלחמה ובכל מצב חירום, כמי שיהיו אחראים להוביל את טנקי המרכבה ואחרים מבסיסים וממחסני החירום לחזית, שכן נסיעה עצמאית של כלים זחליליים כבדים תגרום נזקים כבדים לכבישים ובלאי יקר ומיותר עבורם.

 

פיתוח הגרסת הצה"לית ל-5900, כך אומרים ביצרנית ובצה"ל, ארך כחמש שנים. במהלכן הותאמה תוכנת הגיר האוטומטי (18 הילוכים) במטרה לאפשר יכולת גרירת משקל גבוה במיוחד, כמו-גם נסיעה במעלה ומורד תלול. כמו-כן שופרו הנדסת האנוש ובידוד הרעשים, שכן הגוררים אמורים לתפקד בשעת חירום 24 שעות ביממה, עם צוות של שני נהגים - אחד נוהג ואחד ישן בתא המנוחה המרווח שמאחור.

 

ראשי הגורר החדשים יצטרפו למאות משאיות נביסטאר אינטרנשיונל אחרות שבהן משתמש צה"ל זה עשרות שנים, בהן משאיות יחידתיות, משאיות תובלתיות, גוררים בינוניים, משאיות לימוד נהיגה, גרירה, מטאטאי מסלולים, משאיות חילוץ ואחרות. זוקו שילובים שתהיה אחראית גם על תחזוקת הגוררים אחראית בין השאר על אספקת ותחזוקת דחפורי ה-D9 הצה"ליים. בשעות חירום הופכת החברה ליחידה צה"לית, שאנשיה מוצבים בה במסגרת שירות המילואים שלהם, ומגוייסת ככוח אחזקה מטכ"לי.

 

"אנחנו מחכים בכיליון עיניים לשאר הסדרה", אמר ל"ממון" אל"מ טל אהרון, רמ"ח מערכות מתמרנות באגף הטכנולוגיה בצה"ל. "זה כלי שמתבסס על לקחי המבצעים האחרונים. יש כאן פריצת דרך מבחינת התשלום בדולר סיוע, השקענו באיכות החיים של הנהגים לרבות מקרר, אך גם גם בבטיחות שכן בכל גורר תותקן מערכת ההתרעה של מובילאיי".

 

גם נביסטאר דיפנס, כמו שאר תעשיית הרכב, עוסקת היום ברכב אוטונומי. "הלקוחות שלנו מאוד מתעניינים במשאיות אוטונומיות שיוכלו לחסוך נהגים ולהקטין סיכון לחיי אדם כשצריך להעביר שיירת אספקה במקומות מסוכנים. בשלב הראשון נראה שיירה של משאיות ללא נהג שיעקבו אחרי משאית מובילה מאוישת. בהמשך נראה משאיות נשלטות מרחוק, כמו מטוס ללא טייס. ייקח עוד זמן עד שתהיה משאית עם יכולת מלאה לנהיגה אוטונומית, וגם אז ייתכן שהיא תהיה מאוישת, והנהג האנושי יוכל להפעיל את הנהג הממוחשב ולהתפנות ל'עבודות משרד' או למנוחה. הנהגים הצבאיים עדיין לא הולכים לשום מקום".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים