שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הפעולה שתעזור לבת שלך לשפר יכולות
    משחק עם כדור מפתח הרבה יכולות, מעבר להנאה ולחשיבות הספורטיבית. גם אם אתם חושבים שהבת שלכם לא ממש מתעניינת במסירות, יכול להיות שלא הייתה לה הזדמנות אמיתית לבדוק את זה. למה חשוב שתשחקו איתה ואיך לעשות את זה נכון?

    הורה יקר, מחקרים מוכיחים שמשחק בכדור עם הבת שלך מילדות ישפר באופן ניכר את היכולות המתמטיות שלה ויתרום לה בפיתוח יכולות נוספות. למה אם כך, רוב האבות יעדיפו לשחק מסירות דווקא עם הבנים שלהם ולא עם הבנות שלהם?

     

    חיפוש בגוגל מדגים את ההבדל - 3,060 צילומי אבא ובן שמשחקים בכדור, לעומת 1,550 תמונות של אבא ובת שמשחקים בכדור. במחקרים של כישורים תפישתיים-מוטוריים שונים בגיל הרך נמצא יתרון מובהק לבנים במשחקי הכדור ובנטילת סיכון. החוקרים שניתחו את המחקרים הרבים הסיקו שיתרון הבנים איננו נובע ממאפיין גנטי זכרי, אלא שזוהי השפעה חברתית.

     

    הוכח שאבות משחקים עם הבנים מינקות, בעוד שעם הבנות משחקים במשחקים שנתפסים כנשיים: כמשחקי בובות, עבודות בית ועוד. חברת המתנ"סים, לדוגמה, דיווחה על ביקוש לחוגי משחק בכדור לבנים ועל חוגי ריקודים ואומנויות לבנות. בגלל התופעה החברתית הזו, בנות מפסידות המון.

     

    בוחרים חוג לפי השפעה חברתית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    בוחרים חוג לפי השפעה חברתית(צילום: shutterstock)

    מה מפסידה בת שאיננה משחקת מילדות בכדור?  

    הנאה: הנאה מצורתו הגיאומטרית והסימטרית של הכדור. צורה שנוחה להעברה מאחד לשני ומעודדת תקשורת בינאישית מידית.

     

    לימוד יסודות הפיזיקה: יישום התכונות הפיזיקליות של ה"ספרה המושלמת" היוצרת תנועה שוטפת, מעקב אחר ה"קפיציות" של הכדור ומהות כוח הכבידה. צ'אד אורזל, פרופסור לפיזיקה לימד את בתו את לשחק בייסבול וצילם את תהליך החישוב למסלולי הכדור: מהירות, מרחק ממטרה ואנרגיה מושקעת.

     

    רכישת מיומנויות: הבת מפסידה רכישה של מיומנויות, כגון: מסירה, תפיסה ובעיטה. מיומנויות אלו משפיעות על התפתחות הקואורדינציה, אומדני המרחק ואומדני הכוח שלה.

     

    קראו עוד:

    לא חייבים מפעיל: יום הולדת לבת 3

    16 רעיונות לזמן איכות עם הילדים

    הורות, לא מה שחשבנו

     

    יכולות מתמטיות: הבת מפסידה את תרומת משחקי הכדור לפיתוח מושגי מרחב ומושגים מתמטיים. החוקר לארי וונדרוור דיווח על יעילות הקשר בין מנגנוני המוח (קליפת המוח והצרבלום) בפעילויות החוזרות ונשנות כבמשחק הכדורסל, בביצועים מוזיקליים, בפתרון מתמטי ובביצועים הנדסיים.

     

    הכדור מלמד את הילדה מינקותה להתבונן במעוף לאורך המסלול הבליסטי. תינוק מושיט את ידו, בדיוק רב, אל המטרה וכך מפתח את היכולות הללו.

     

    משחקי כדור מפעילים ומפתחים במוחו כמה רבדים: פיענוח מידע שנקלט אודות מסלול כדור שמגיע, תהליך אקסטראפולציה - כלומר, הערכה מתמטית ותכנון של קטעי הדרך במסלול העתידי של הכדור, וכן, החישוב איפה תהיה נקודת המפגש של הכדור עם היד או עם הרגל.

     

    פיתוח רגשי: תינוקות מייחסים לכדור רך תכונות אנושיות: מחבקים ומנשקים אותו, מוציאים עליו תסכולים במעיכתו ובנשיכתו. כך למשל, נדנוד על כדור מרגיע את הילד וכמובן שגם את הילדה.

     

    הפסד חברתי: הילדה צריכה להתאים את עצמה עם החבר שלה למשחק - אבא שלה. היא צריכה לזרוק את הכדור בצורה כזו שהאבא יתפוס אותו. לצורך זה היא לומדת לווסת את כוחה בהתאמה למרחק, לכיוון, ולתנועתו במרחב של אביה. מושג זה נקרא קואורדינציה מוטורית חברתית.

     

    רכישת מיומנויות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    רכישת מיומנויות(צילום: shutterstock)

    איך תשחקו עם כדור בצורה נכונה עם הבת שלכם?

    1. בחרו כדור בגודל בינוני ורך יחד עם הבת שלך.

     

    2. עמדו פנים אל פנים במרחק 4-2 צעדים קטנים זה מזה. תסתכל עליה ותחייך.

     

    3. תגידו לה להושיט את שתי ידיה לפנים בגובה הבטן, כמו סל לקבלת הכדור.

     

    4. שאלו אותה: "האם את מוכנה לקבל את הכדור בסל שלך?"

     

    5. המתינו שהילדה תענה: "כן, אני מוכנה".

     

    6. הגישו לידיה את הכדור ללא זריקה. קבלו מידיה את הכדור ללא זריקה, בהגשה. חזרו על הפעולה לפחות עשר פעמים.

     

    7. הנחו את הילדה שוב: "הסתכלי בכדור. האם את מוכנה לקבל את הכדור בסל שלך? ננסה מסירה חדשה".

     

    8. המתינו שהילדה תענה: "כן, אני מוכנה".

     

    9. מסרו את הכדור לילדה במהירות נמוכה.

     

    10. בקשו מהילדה לשאול "האם אתה מוכן לקבל את הכדור בחזרה?" ענו בקול: "כן. אני מוכן!" חזרו על הפעילות פעמים רבות.

     

    11. ניתן לשנות בדירוג מזערי מרחק וכיוון. העיקר להתבונן מה מקדם את ההצלחה ולשבח את הפרטים הנכונים של הביצוע. כדאי לוותר על המחמאה הריקנית "כל הכבוד", עדיף לציין: דייקת, הושטת ידיים בזמן ועוד.

     

    12. לאחר רכישת השלבים הראשוניים, החלו לתרגל את המיומנות, תוך שינויי מקום וסוגי העברות כדור בהדרגה.

     
    ד"ר אילנה רכס היא ראש תחום הגיל הרך במכללה האקדמית בוינגייט וחברה בוועדה לאורח חיים פעיל ובריא בגיל הרך במשרד הבריאות

     

    מחפשים עוד רעיונות לזמן איכות עם הילדים? הנה: 

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    משחקי כדור מעודדים תקשורת בינאישית
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים