שתף קטע נבחר

רכב שיתופי עירוני: חיפה נקייה מתל אביב

פרויקט רכב שיתופי עירוני נחנך בחיפה ומצטרף לפרויקט התל אביבי, אך בהבדל משמעותי: המכוניות בחיפה אינן מזהמות את הסביבה ונטענות חשמלית ב-60 עמדות ייעודיות ברחבי העיר. הבאה בתור תהיה נתניה ואחריה יצטרפו הקריות

כמו בתל אביב, אבל הרבה יותר נקי. בחיפה נחנך הבוקר פרויקט ראשון בארץ של רכב שיתופי חשמלי. הפעלת המיזם החלה לאחר שהוכשרו 300 מקומות חניה ברחבי העיר והותקנו 60 עמדות טעינה עבור הרכב החשמלי. לדברי היזמים, כבר בתקופת הניסוי נרשמו לפרויקט יותר מ-1,500 מתושבי העיר מכל שכבות האוכלוסייה. במעמד השקת הפרויקט אמר השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, כי בתקופה הקרובה הוא יורחב גם לקריות, ועוד לפני כן יופעל בנתניה.

 

 

מיזם רכב חשמלי: חיפה תהיה נקיה יותר

 

במסגרת הפרויקט - יוזמה משותפת של עיריית חיפה, המשרד להגנת הסביבה והקרן הקיימת לישראל - תפעיל חברת Car2go לא פחות מ-100 כלי רכב חשמליים מסוג רנו זואי. לכלי הרכב, שבהם מקום לחמישה נוסעים, טווח נסיעה של כ-120 ק"מ על סוללה מלאה. השימוש בפרויקט כרוך בהרשמה מראש והורדת אפליקציה המאפשרת להזמין את הרכב ולקבל מידע על מכונית זמינה קרובה. כאמור, בעיר הוכשרו כ-300 מקומות חניה יעודיים, ולדברי היזמים, המרחק המרבי לרכב קרוב יהיה כ-400 מטרים.

 

לאחר הזמנת הרכב שומרת אותו האפליקציה עבור המשתמש כ-15 דקות. פתיחת הדלתות מתבצעת אף היא באמצעות האפליקציה. חיוב השימוש מתחיל רק לאחר לחיצה על המתג המכין את הרכב לתנועה. בשלב ראשוני יש שני מסלולי חיוב: "משתמש מזדמן", שישלם מדי חודש 17 שקלים ו-1.7 שקלים לכל *דקת נסיעה, או "משתמש כבד", שישלם מדי חודש 40 שקלים ו-1.2 שקלים לכל דקת נסיעה. משמעות התשלום לפי זמן ולא לפי מרחק היא שנהיגה ברכב בתנועה עירונית איטית - באזורים פקוקים או בשעות עמוסות - תהפוך את הנסיעה ליקרה יותר.

 

"ברור שזה לא מיועד למי שמשתמש ברכב לצורכי העבודה ונסיעות רבות ושונות מחוץ לעיר", אמר הבוקר ל-ynet מנכ"ל החברה המפעילה גיל לייזר. "זה מיועד לאנשים שצריכים להגיע מנקודה אחת לשנייה בתוך העיר ובמינימום עלות. זה זול בהרבה ממונית, שמחירה 12 שקלים עוד לפני תנועה, שלא לדבר על תעריף לילה, תעריף למזוודה ומטען ועוד.

 

עמדת הטעינה לרכב השיתופי - תשמש גם מכוניות חשמליות אחרות (ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה) (ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
עמדת הטעינה לרכב השיתופי - תשמש גם מכוניות חשמליות אחרות(ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

 

"הגיעו אלינו הייטקיסטים מהכרמל שצריכים להגיע למקום העבודה בתל אביב. הם לוקחים את הרכב בבוקר מהבית לרכבת ובחזרה בערב. זה לא מצדיק החזקה של רכב ב-3,000 שקלים בחודש. באים גם פנסיונרים שזו עבורם מסגרת נוחה שבה לא צריכים להתעסק במוסכים, ביטוחים ועוד. הקהל מאוד הטרוגני", הוסיף לייזר.

 

בטקס השקת הפרויקט הגדיר השר אלקין את המיזם כ"מהפכה שהיא צו השעה" והוסיף כי בעמדות הטעינה שהוקמו ייטענו בהמשך גם כלי רכב פרטיים. "מדי שנה מתים 2,200 בני אדם מזיהום אוויר. כמחציתם מזיהום שמקורו בתחבורה. השאיפה היא שמספר ההרוגים יפחת למספר תלת-ספרתי וכמה נמוך שאפשר", אמר. 

ראש העיר יונה יהב (מימין) והשר זאב אלקין (ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה) (ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
ראש העיר יונה יהב (מימין) והשר זאב אלקין(ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

 

ראש העיר חיפה יונה יהב אמר כי מדובר בנדבך נוסף במהפכת האוויר הנקי. "אנחנו נלחמים בנחישות וללא פשרות בצמצום והפחתת כל המזהמים במפרץ חיפה. יחד אנחנו מובילים פרויקטים סביבתיים כמו הרכב השיתופי החשמלי הראשון בישראל, שיוביל להפחתת זיהום האוויר בעיר ולהורדת מספר כלי הרכב הפרטיים מהכבישים. הפרויקט יסייע במיוחד למי שאין באפשרותו להחזיק כלכלית רכב פרטי ומהווה חלק מהוזלת עלויות המחיה לזוגות צעירים, לסטודנטים וכל תושב ותושבת בעיר".

 

*תמחור הנסיעה במכוניות השיתופיות יהיה לפי דקת נסיעה, ולא לפי מרחק, כפי שנכתב בתחילה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אחיה ראב"ד
הרכב השיתופי בחיפה
אחיה ראב"ד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים