שתף קטע נבחר

זינוק בפניות נשים למרכזי הסיוע עקב חשיפת תקיפות מיניות

השיח הציבורי על תקיפות והטרדות מיניות עשה את שלו. יש מרכזים שבהם הוכפל מספר הפניות של נשים. "זו תופעה כלל עולמית", אמרו בוויצו. "השיח הציבורי נותן לנשים הרבה מאוד כוח, קמפיין #גם אני הוכיח שהנורמות השתנו", וכיוונו לדיווחיהן של נשים מוכרות על תקיפות מצד גברים בעברן

 

 

 

 

קמפיין "#גם אני" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קמפיין "#גם אני"(צילום: shutterstock)

 

עלייה חדה במספר התלונות של נשים על עבירות מין נרשמת בימים האחרונים - כך על פי נתונים שמתפרסמים היום (ד') ב-ynet. מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית הפזורים ברחבי הארץ וארגוני הנשים מדווחים כי מאז תחילת קמפיין ME-TOO (#גם אני), וביתר שאת בעקבות מבול החשיפות שהובילו נשים מפורסמות בשבוע האחרון, ניכר זינוק בפניות של נערות ונשים. רבות מהן שמרו על סודן שנים ארוכות.

 

עוד בנושא זה:

אחרי עדויות על אונס, אלכס גלעדי "זז הצידה" מתפקידו כנשיא קשת

#גם אני - נשים מספרות על תקיפות והטרדות בערוץ היחסים ב-ynet

 

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, הכולל תשעה מוקדים ברחבי הארץ, סיפרה ל-ynet כי "יש עלייה גדולה בכמות הפניות. יש מרכזים שבהם נרשמה עלייה של 20%, אבל יש גם כאלה שהיה בהם זינוק של כמעט פי שניים. חלק ממנהלות מרכזי הסיוע דיווחו כי נשים אמרו שמה שהניע אותן לפנות הוא השיח הציבורי סביב הנושא. 
 


קמפיין של עיריית תל אביב (איור: אלירן הרוש, סטודיו טאצ') (איור: אלירן הרוש, סטודיו טאצ')
קמפיין של עיריית תל אביב(איור: אלירן הרוש, סטודיו טאצ')

נשיא קשת שיצא לחופשה, אלכס גלעדי (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
נשיא קשת שיצא לחופשה, אלכס גלעדי(צילום: אורן אהרוני)
 

"יש כאן תנועת שטח, מהפכה. החיים הללו של הנשים היו חיים נסתרים מן העין של הגברים ושל החברה, אבל הם קיימים. כולנו עברנו את זה. עם זאת - רבות עדיין לא מספרות. הן מפחדות, רועדות. ולכן השאלה היא מה המשמעות של השיח הזה – המטרה היא לא חשיפה, המטרה היא מניעה, המטרה היא דה-לגיטימציה של הפוגעים, וזה עדיין לא מספיק קורה בארץ".

 

יו"ר נעמת, גליה וולוך, רואה בימים האחרונים נקודת מפנה בתחום ההטרדות והתקיפות המיניות: "הנשים משנות את כללי המשחק. אם עד עכשיו נשים שתקו, עכשיו הן לא מוכנות לשתוק ולא מוכנות לקבל את מה שהיה. אין שום ספק שהשיח עומד להשתנות, ואני בטוחה שהגברים מפנימים את התהליך הזה. אני גם שומעת גברים שאומרים, 'לא דמיינו שנשים נשארות פצועות נפשית ככה', ומבינים כמה זה פוגע. כולם היום מבינים שגם סיפורים מלפני 25 שנה ו-50 שנה לא מגלידים אצל אישה ומשאירים צלקות, והמקרים שנשים חושפות עכשיו הם ההוכחה שזה לא משהו שעובר לסדר היום. נשארת שם שריטה שאולי מגלידה אבל בהחלט לא מחלימה".


ציוצים בגנות הארווי ויינשטיין ()
ציוצים בגנות הארווי ויינשטיין

הארווי ויינשטיין. תלונות מצד כוכבות הוליוודיות (gettyimages) (gettyimages)
הארווי ויינשטיין. תלונות מצד כוכבות הוליוודיות(gettyimages)
 

גם וולוך זוקפת את השינוי לזכותן של מובילות דעת הקהל שחושפות את סיפוריהן: "אין ספק שכשנשים בעמדות כוח מוציאות את הסיפור האישי שלהן, זה נותן כוח לכל אישה אחרת שחושבת, 'אם זה קרה לה אז גם אני יכולה לחשוף את הסיפור שלי'. הן לא חושבות שהן אשמות, הן מבינות שהצד שהטריד הוא האשם והן הרבה יותר חופשיות לדבר על הנושא". היא מציינת כי התופעה התרחבה ממש בחודש האחרון. "הדבר החשוב הוא שהדורות הבאים יפנימו שיח חדש".

 

"הנורמות השתנו"

אסתר בן אבי, מנהלת מרכז רב-תחומי ענב"ל (עזרה נפשית בנגב לנפגעות ונפגעי אלימות מינית) של עמותת "יחדיו", מספרת גם היא על עלייה ניכרת בכמות הפניות: "זו מגמה שבאה לידי ביטוי מאוד חזק בתקופה האחרונה, כשהתקשורת מאפשרת מרחב ומפרסמת הרבה יותר. אנחנו רואים יותר ויותר הוקעה של זה. אנשים אומרים 'לא בבית ספרנו, אנחנו לא רוצים את זה, אנחנו נלחמים בזה'. אני חושבת שהעמדה החברתית הזו נותנת לנשים הרבה מאוד כוח.

 

 

"העובדה שנשים מפורסמות וחזקות מספרות 'גם לנו זה קרה' משפיעה מאוד, גם כי זה מוריד תיוג מהנשים שמבינות פתאום - 'זה לא בגלל שאני משוגעת, חלשה, נותנת', הן לא רק קורבן בגלל שהן מוחלשות, וגם כי הן נוכחות לדעת שזה קורה כמעט לכל אחת".

 

יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת, מחזקת את הדברים: "יש בהחלט עלייה בכמות הפניות לארגוני הנשים בשבועות האחרונים. כך גם מספרות לי קולגות. זו תופעה כלל עולמית. החשיפות של נשות הטלוויזיה הן דבר מאוד משמעותי. הן מהוות מודל ומעודדות נשים לא לפחד. הטלוויזיה היא מקור כוח, עמוד תווך של החברה הישראלית. ערוצי הטלוויזיה מעצבים את נורמות ההתנהגות, במיוחד של בני הנוער".

 

אשרת מוסיפה כי "בעבר נשים לא ידעו שהן יכולות להתלונן, והיום הן כבר לא מפחדות. קמפיין ME-TOO הוא הוכחה ניצחת שהנורמות השתנו, שאישה היא לא חפץ ולא אובייקט. גברים עדיין לא מפנימים את זה, אבל הגל הזה אולי יתחיל לעשות איזשהו סוויץ' בראש. גם זמנה של ההתנצלות עבר מן העולם. לא ייתכן שאנשים יתנצלו, יסלחו להם, וכעבור כמה זמן הם ימשיכו במעשיהם. מי שמטריד מינית הוא סדרתי בדרך כלל. חייבים לייצר הרתעה בפני מטרידים, הם חייבים לדעת שהם יכולים לאבד את מקום עבודתם. הטרדות מיניות הן מגפה שהגיע זמנה לעבור מהעולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כוחה של המדיה. קמפיין "#גם אני"
צילום: shutterstock
מומלצים