שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    השמיים הם הגבול
    אופיר פלדי לקח תשע שנות ניסיון כטייס בחיל האוויר והקים חברה שמלמדת את האמריקאים איך להיות ארגון מסודר ויעיל כמו חיל האוויר

    מחקרים מוכיחים כי על מנת להצטיין בתחום כלשהו, יש להשקיע לפחות 10,000 שעות אימון. האמת היא שבישראל כבר הוכיחו שאפשר לעשות את זה בהרבה פחות. שיטות ההכשרה הנהוגות בקורס הטיס של חיל האוויר הוכיחו כי ניתן להצטיין ולהתמקצע בהרבה פחות שעות ובשימוש בשיטות למידה ממוקדות תחקיר.

     

    אחרי תשע שנים כטייס בחיל האוויר, אופיר פלדי, כבוגר תכנית מעוז למנהיגות, סיים שני תארים בהצטיינות והפך ליזם. "קיוויתי דרך פעילות עסקית

    וחברתית ליצור דברים גדולים, שינויים גדולים”. אחרי שהוביל מיזם לדיור בר השגה ומיזם שנועד לנוער בסיכון לפני גיוס, עבר למיזם האחרון, שמרגש אותו במיוחד. לפני ארבע שנים הקים פלדי את חברת “שמיים", שמתאימה ומטמיעה בחברות וארגונים אזרחיים את מודל ה'למידה מבוססת תחקיר’, שהוכחה כמצליחה לאורך 40 שנות הכשרת הטייסים בחיל האוויר ומהווה, לטענת פלדי, את הבסיס למצוינות הארגונית של החייל.

     

    "המיזם נולד מתוך איזו הבנה שפעילות עסקית ומטרות חברתיות זו הדרך לקדם עסקים ומטרות נעלות והייתה לנו הבנה, כבוגרים בטיסה, שיש משמעות למודל של למידה מבוססת תחקיר. העובדה היא שמכשירים טייסים בצה"ל בחצי מהזמן בכל מקבילה לחיל האוויר בעולם. ועדיין, מביאים אותם לרמות הגבוהות בעולם. בחיל האוויר", הוא מתאר מנסיונו האישי, "מלמדים אותך איך ללמוד, איך להסתכל על עצמך וללמוד איך אתה יכול לעשות יותר טוב. האחריות היא שלך וזה רלוונטי לכל ארגון. אם כל אחד ידע לנתח את עצמו ולדבר ולשתף בטעיויות שלו, השיפור והלימוד של כולם יגיע".

     

    "מקבלים פידבק מדהים". פלדי ()
    "מקבלים פידבק מדהים". פלדי

     

     

    לצד פלדי, הצוות כולו כמעט מורכב מטייסי חייל האוויר לשעבר. אליעזר שקדי, המפקד ה-15 של חיל האוויר, מכהן כיו"ר החברה בהתנדבות. "אני מאמין שהפעילות של שמיים", אמר, "יכולה לשנות תרבות של מדינה שלמה"

     

    "שמיים"מוגדרת כעסק חברתי מסוג אימפקט, אשר נועד בין גם לקדם מטרה חברתית וגם למטרות רווח. "בשנתיים הראשונות שלנו עסקנו רק בתחומים חברתיים ובשנתיים האחרונות גם בתחום המסחרי. מבתי חולים לחברות עסקיות בכל התחומים מהייטק ועד בנקים, נדלן תעשיות, ארגונים ציבוריים ועוד".

     

    פלדי מסביר שתרגום הכלים המשמעותיים שלומדים אנשי צוות אוויר בזמן הכשרתם - למידה מבוססת תחקיר, שינוי התפיסה לגבי טעויות, אחריות אישית - והעברתם של כל אלו לגופים וארגונים בעולם האזרחי יכולים לתרום תרומה משמעותית לקידום החברה הישראלית.

     

    בימים אלו מבקר פלדי בארה"ב. הוא מגיע לכאן יותר ויותר לאחרונה כשחברות מקומיות שוכרות את שירותי החברה להתייעלות ולקידום העסקים. "אנחנו נכנסים לארגונים, מתאימים את המודל שלנו לאותו ארגון חברתי ומטמיעים אותו כשגרה. אנחנו נותנים שפה של אחריות אישית שמאפשרת שיח. אנחנו מקבלים פידבק מדהים. מספרים לנו על צוותים שמתחילים לדבר בשפה שונה על הטעויות שלהם, שומעים אחרים, מתייעצים ומיישמים. התחקיר שאנחנו מתחילים איתו את שיטת העבודה הוא כלי מעולה למנהל שרואה תמונה הרבה יותר גדולה ורחבה על הצוות שלו וכך לשפר צוות ומדיניות".

     

    "שמיים"מתמחה בהתאמה והטמעה של מודל למידה שמהווה בסיס לתרבות המצוינות הנהוגה בחיל האוויר הישראלי. מודל של למידה מבוססת תחקיר כדי לבסס תרבות של פתיחות, כנות ואחריות אישית שיובילו את החברה להישגים חדשים.

     

    תחקיר כשגרת למידה, הכנסת התחקיר לשגרת העבודה השוטפת, אחריות אישית, קבלת אחריות על פעולות והטעויות שבוצעו במהלכן, למידה אישית שמובילה ללמידה קבוצתית על ידי שיתוף ידע כחלק הכרחי מתהליך הלמידה הקבוצתי, הטמעה של המודל והפקת לקחים המובילים לתוצאות מהירות בשטח ולבסוף בפשטות ויעילות ליישם שיטת עבודה תוך קבלת תוצאות מידיות.

     

    "ישנה הבנה רבה בחשיבות יצירת מרחבי למידה מתמדת בתוך העשייה השוטפת אך בשל מגבלות של זמן, בעולם כל כך אינטנסיבי, חסרים לעיתים משאבים וחסר ידע. חברות רבות לא מצליחות לייצר את המרחבים האלו. המודל שלנו יודע לייצר את מרחבי הלמידה האלו בתנאים הקיימים ולמעשה נותנת פתרון למתח בין העשייה ללמידה. שילוב שיטות הלמידה תוך כדי שמירה על קצב עבודה מהיר יוצרים תהליך למידה מדויק לכל ארגון וארגון".

     

    את הדרכים לעשות תחקיר, לבנות מודל ולישם מעבירים אופיר והצוות לכל לקוח. זו מתודולגיה תומכת, כדי לעשות את זה בצורה יעילה וללמוד. “יש לנו את הטכנולוגיה שתומכת בזה ומאפשרת לכתוב תחקירים, לקבל אותם ולבצע את כל הלמידה בצורה שותפת".

     

    בארה"ב מזהים בחברה קהל לקוחות שיכול לשפר משמעותית את הישגיו ותפקודו תוך שימוש בשיטה. “יש בתרבות האמריקאית קושי לדבר על טעויות, לעשות שיטוח של היררכיה. ברגע שעושים את זה, המשמעת גבוהה יותר וזה עובד. ההטמעה היא מאוד משמעותית. אנחנו עובדים עם צוותים בארגון או לוקחים שכבת מנהלי ביניים ומלמדים אותם להטמיע את זה בצוותים שלהם. בנינו מודל שדרכו גם ביום אחד של סדנה אנחנו יכולים לחמש בכלים הנדרשים להטמיע את השיטה בתמיכה שלנו. כך גם העלויות לא גדולות מדי".

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים