yed300250
הכי מטוקבקות
    טלאים
    7 ימים • 14.11.2017
    שתיקת הטלאים
    כשנה וחצי לאחר פרסום התחקיר על סבלם של טלאים ועגלים המובלים לשחיטה בארץ באמצעות אוניות ענק - הענף עובר טלטלה וגם עומד בפני חקיקה. אלא שארגוני בעלי החיים טוענים: החיות ממשיכות לסבול
    אמיר שואן

    בחודש יולי 2016 פורסם במוסף זה תחקיר מקיף על "המשלוחים החיים": היבוא הימי של מאות אלפי עגלים וטלאים לישראל במסע מטלטל, שלעיתים אורך שבועות ארוכים. חלק ניכר מהיבוא התבצע מאוסטרליה, משם המסע ארוך וקשה מאוד ונמשך שבועות. עדויות של וטרינרים שהיו על האוניות, ונחשפו בתחקיר, סיפרו על מקרים שבהם עגלים וטלאים נאלצו לחיות בתנאי צפיפות מחרידים וסבלו מפציעות, משיעורי תמותה גבוהים ולעיתים גם מאלימות מצד אנשים מצוות האונייה. בחלק מהמקרים, למרות שנציגי המדינה אמורים לפקח על הנעשה, החיות המשיכו לסבול כל הדרך לצלחת.

     

    קראו את התחקיר המלא

     

    התחקיר עורר הדים רבים: בכיכרות שונות ברחבי הארץ נערכו הפגנות נגד המשלוחים החיים, הוגשו הצעות שונות לתיקון החוק או הרגולציות, ונערכו כמה דיונים סוערים בכנסת.

     

    שנה וחצי אחר כך מתברר כי ענף המשלוחים החיים עובר טלטלה. לפני כשבועיים עלתה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של חבר הכנסת איתן ברושי, שנועדה להגביל את אורך המסע לשישה ימים בשל הסבל שעוברות החיות. הצעת החוק גרמה למשבר ביחסי ישראל־אוסטרליה, ושגריר אוסטרליה כתב מכתב חריף לשר החקלאות אורי אריאל, שלפיו ארצו עומדת בתקנים המחמירים ביותר לרווחת בעלי החיים. אלא שהצעת החוק הזו מפגרת אחרי המציאות בשטח. הסיבה פשוטה: היבוא מאוסטרליה הצטמצם מאז פרסום התחקיר בצורה משמעותית ביותר.

     

    על פי נתוני משרד החקלאות, בשנת 2015 יובאו 86,954 עגלים מאוסטרליה; בשנת 2016 (שבה פורסם התחקיר) יובאו 68,637 עגלים; והיום, לפי הנתונים, נכון ל־1 בנובמבר, יובאו לישראל רק 20,768 עגלים מהיבשת הרחוקה. בהשוואה לתקופה המקבילה (נובמבר 2016), מדובר על ירידה של שני שלישים. גם בתחום יבוא הטלאים מאוסטרליה, בשנת 2017 ניתן לראות ירידה משמעותית ביותר: מ־118,332 טלאים שיובאו לישראל בשנת 2016, לכ־37 אלף בלבד השנה. ירידה של יותר משני שלישים.

     

    אלא שלצד הירידה המשמעותית ביבוא מאוסטרליה לאחר התחקיר, זינק היבוא מאירופה, ומי שהפכה לכוכבת הבלתי מעורערת של המשלוחים החיים והחליפה את אוסטרליה היא פורטוגל. מתחילת השנה (נכון ל־1 בנובמבר) יובאו מפורטוגל 55 אלף עגלים — עלייה של 500 אחוז לעומת 2015; ולא פחות מ־122 אלף טלאים, כאשר עד לפני שנתיים, בשנת 2015, לא יובא אף לא טלה אחד מפורטוגל. מה הסיבה? בארגוני זכויות בעלי החיים משוכנעים שהם יודעים את התשובה. "התחקיר שלכם הדגיש את הסבל במסע מאוסטרליה שמתארך על פני ימים ארוכים", מסבירה ענת רפואה, דוברת ישראל נגד משלוחים חיים. "נוכח הביקורת הציבורית שהתעוררה מאז, אוסטרליה הוחלפה בפורטוגל, ומשם המסע קצר יותר. בממוצע מגיעים שני משלוחים בשבוע מאירופה ואנחנו מתעדים את החיות שמגיעות".

     

    מה מצבן של החיות שמגיעות משם?

     

    "המסע מאירופה הוא קשה ביותר לעגלים ולטלאים, ובייחוד המסע מפורטוגל, שהיא המקום הרחוק ביותר באירופה שממנו מגיעים המשלוחים החיים. אנחנו עדים למקרים שבהם יש תמותה לא קטנה, למרות שבדרך כלל זמן השהייה בים קצר יותר מהמסע מאוסטרליה".

     

    לעיתים גם המסעות מאירופה מתארכים. כך, למשל, בחודש נובמבר לפני שנה הגיעה לארץ מפורטוגל הספינה "הולסטיין", כשעל סיפונה 4,103 עגלים ו־1,287 טלאים. אלא שתקלת מנוע אילצה את האונייה להסתובב, לחזור לקרטחנה שבספרד, ומשם לשוט לישראל בעזרת גוררת. המסע, שהיה אמור להימשך כשבוע, ארך לבסוף 26 ימים. על פי דוחות שהגיעו לידינו, במהלך המסע הזה מתו 53 כבשים ועגלים, המהווים כאחוז אחד מהחיות בשיט. מדובר בשיעור תמותה גבוה. רפואה: "ראינו חיות מכוסות בצואה מכף רגל ועד ראש. בעיניהם יכולת לראות שהם מותשים ושבורים, אין לי מושג איך הם שרדו את זה". עד סגירת הגיליון לא ניתן היה לקבל את תגובת היבואן.

     

     

    בעקבות התחקיר הכריז שר החקלאות, בישיבה מיוחדת של ועדת הכלכלה, על הפחתת מכס בגין יבוא בשר מצונן, אשר אושרה על ידי שר האוצר משה כחלון. ההפחתה במכס עשויה להפחית את המשלוחים החיים ולהפוך את יבוא הבשר המצונן לכדאי יותר. אלא שלצידה אמור להגיע מיסוי כבד יותר על המשלוחים החיים, אשר נכון להיום זוכים לפטור מלא ממכס. ארגוני בעלי החיים העבירו כמה דרישות לשר האוצר להעלות את המכס, אך טרם נענו. ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "שר האוצר קשוב לסבלם של בעלי החיים ולארגונים הפועלים כדי לשמור על זכויותיהם. בכוונתו של שר האוצר כחלון להוביל כבר בתקופה הקרובה מהלך שיצמצם באופן משמעותי את המשלוחים החיים ויפחית את הסבל הנגרם לבעלי החיים".

     

    כשנה לאחר התחקיר החלה לפעול ועדה ממשלתית שעמלה על המלצות בנושא המשלוחים החיים. קטעים מהפרוטוקולים של הוועדה מתפרסמים כאן לראשונה. בין היתר הופיעה בפני הוועדה ד"ר לין סימפסון, מגיבורי התחקיר. סימפסון, נזכיר, היא וטרינרית שעבדה מטעם משרד החקלאות האוסטרלי וליוותה עשרות משלוחים חיים. הדוח שחיברה, שנחשף בתחקיר, כלל תיאורים קשים על סבלן של החיות. "הייתי עדה לאינספור מקרים של כאב, סבל ומצוקה שהיו מנת חלקם של בעלי חיים על האוניות", אמרה סימפסון.

     

    עדותה של ד"ר סימפסון השפיעה עמוקות על הנוכחים בוועדה. עו"ד יוסי וולפסון, חבר הוועדה: "המצגת של ד"ר סימפסון החזירה אותנו, חברי הוועדה לקרקע המציאות – לבעלי החיים המתבוססים בצואה, לחולים ולפצועים, לווטרינרית המתרוצצת עם מזרקי האנטיביוטיקה ואקדח להמתות חסד, לגופות המתגלות באחורי המכלאות, לכל מה שהוא בלתי נמנע בהובלה מסחרית ארוכה של כל כך הרבה בעלי חיים".

     

    בסיום הדיונים יצאו המלצותיה של הוועדה, אשר נחשבות למרחיקות לכת. באופן עקרוני נקבע כי "הוועדה סבורה שההובלות הבינלאומיות של בעלי חיים כרוכות מעצם הווייתן בפגיעה ברווחת בעלי חיים"; וגם: "הוועדה ממליצה לאסור יבוא של בעלי חיים המיועדים לשחיטה מיידית עם הגעתם לישראל".

     

     

    נושא נוסף שעמד על הפרק לאחר פרסום התחקיר הוא התקנות בנושא המשלוחים החיים. למרות אינספור הבטחות להתקין תקנות, שר החקלאות אורי אריאל נמנע מכך, ולפני כחודשיים פירסם נהלים חדשים שברצונו לאמץ ואשר יגדירו בין היתר את הצפיפות על האוניות. אלא שבעיני ארגוני ההגנה על החיות, הנהלים שפורסמו חסרים ביותר, ובין השאר לא מקצים מספיק שטח לכל חיה על האוניות.

     

    תגובת משרד החקלאות: "משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחת בעלי החיים ובמטרה לצמצם את כמות המשלוחים. המשרד פועל להגדלת היקפי היבוא של בשר מצונן לישראל, אך בשל העובדה שהצריכה המקומית גדולה יותר מההיצע, לא ניתן לחדול לחלוטין מיבוא בעלי חיים. במטרה לצמצם את הפגיעה ברווחת בעלי חיים מיבוא, תוך איזון ראוי בין האינטרסים הציבוריים השונים, המשרד ממשיך בפעולותיו לייעול ולהרחבת האכיפה והחקיקה הקיימות, בהתאם למדדים הקבועים באיחוד האירופי ולקביעת הנחיות בנושא רווחת בעלי חיים ליבואני בקר וצאן בעת ההובלה. במקביל, המשרד פירסם באוקטובר האחרון הוראות חדשות להובלת בעלי חיים באוויר ובים, המורות, בין היתר, על הגבלת מספר בעלי החיים בכל מסע, חיוב התקנת מתקנים להעמסת בעלי החיים ולפריקתם באופן שימנע מהם סבל והפרדת בעלי חיים ממינים ובגדלים שונים". •

     

    amirshuan@gmail.com

     

     

    אמיר שואן

     


    פרסום ראשון: 14.11.17 , 22:40
    yed660100