שתף קטע נבחר

מה הסוד של Razer: "האפל" של עולם המשחקים

היא שולטת בשוק הגיימינג ללא עוררין, עם מוצרים מגניבים במיוחד והמעריצים מקעקעים את הלוגו שלה על זרועותיהם. הכל על רייזר

 

 

 

לא חסרות חברות טכנולוגיה שמוצריהן זוכים להצלחה, לפופולריות ולביקורות חיוביות. לאורך ההיסטוריה היו אף כמה כאלה, שהצליחו לקבץ סביבן עדה לא קטנה של מעריצים קנאים. ועדיין, נדיר לראות תופעה כמו כת הגיימרים של החברה הסינגפורית-אמריקנית "רייזר" (Razer): הללו לא מסתפקים ברכישה של כל מוצר חדש שהחברה מוציאה, אלא נוהגים אף לקעקע את הלוגו שלה - 3 נחשים בצבע ירוק זרחני - על זרועותיהם. עד עכשיו הדוגמה היחידה לחברה שרבים ממעריציה נהגו לקעקע את הלוגו שלה היא אפל - אבל זה היה לפני 20 או 30 שנה.

 

החודש: Razer השיקה סמארטפון

 

לפני שבועיים כתב גולש בטוויטר למנכ"ל ומייסד רייזר, מין־ליאנג טאן, את מה שראה כהצעה מקורית במיוחד: "תנו לי את הסמארטפון החדש שלכם ובתמורה אקעקע את הלוגו על הזרוע שלי". ציוץ התשובה של טאן הטיח את הגולש הנלהב לקרקע המציאות: "האמת היא, שכבר יש לנו כמה אלפי גיימרים עם קעקוע של רייזר", כתב וקינח באמוג'י קורץ. אבל אז הצטרף גולש נוסף לשיחה וצייץ בתגובה תמונה של קעקוע על זרועו, המציג את שמו המלא של מין־ליאנג טאן. "יש לי אותו כבר שלוש שנים, אולי תיתנו לי איזה טלפון?" לכך מין־ליאנג כבר לא נותר אדיש: "טוב, ראיתי הרבה קעקועי רייזר, אבל זו פעם ראשונה שאני רואה דבר כזה. האנשים שלי יהיו איתך בקשר!"

 

 

הסמארטפון החדש. לא מפתיע ()
הסמארטפון החדש. לא מפתיע

 

עיצוב פרוע 

בשבוע שעבר ביצעה רייזר הנפקה מוצלחת בבורסת הונג-קונג, שהייתה אולי רגע השיא של אחת מחברות הטכנולוגיה הפחות ידועות אך היותר מסקרנות, יוצאות-הדופן והנערצות בעולם. רייזר, שמחזיקה מטות בסינגפור ובסן-פרנסיסקו, מגדירה את עצמה כ"מותג לייפסטייל לגיימרים". היא לא מפתחת משחקים, אלא את כל מה שמסביבם: אביזרים שונים למשחקי מחשב וקונסולה - כמו עכברים, מקלדות, אוזניות, מסכים, מחשבים ניידים, וכל מה שביניהם.

 

המוצרים מתאפיינים באופן מסורתי בעיצוב פרוע למדי, ברעיונות מקוריים (גם אם לא בהכרח שימושיים) עם צבעים זרחניים ונורות LED, שכבר הפכו לסמל ההיכר של החברה. כמו הסמל שלה, רבים מהמותגים נקראים על שם זוחלים. האביזרים הללו מכוונים בבירור לצרכים מאוד־מאוד ספציפיים של הגיימרים הכי מושבעים, על גבול המקצועיים, שמבלים זמן ממושך מול משחקים: בין השאר, רייזר הוציאה עכברים עם מתג שנועל את לחצן העכבר כשצריך לבצע לחיצה רצופה במהלך משחק; בקרי משחק עם ג'ויסטיקים שניתן להחליף ולהתאים אישית; או לפטופ ניסיוני עם מסך שנפתח לשלושה מסכים ויוצר מסך סופר־רחב.

 

בקר המשחק. ניתן להתאמה אישית ()
בקר המשחק. ניתן להתאמה אישית

 

ביקור בחנויות של רייזר בחו"ל הוא חוויה: עמדות משחקים מפוזרות, אביזרים שניתן להתנסות בהם, שכל מטרתם להעצים את חוויית הגיימינג: מסכים גדולים, אוזניות רועמות, מקלדות עם מקשים גדולים שמשמיעים "קליק" עז, ועכברים מגודלים וארגונומיים.

 

הרוח החיה 

רייזר הוקמה ב־2005 על ידי מין־ליאנג טאן ורוברט קראקוף כגלגול חדש של חברה ותיקה שבנתה עכברי מחשב ונסגרה. בימיה הראשונים השיקה את אחד המוצרים האייקוניים שלה, עכבר ה-Diamondback בעל הצבעים הזרחניים, שקצר מחמאות ושבחים ומאז עבר גלגולים רבים. "בסך הכל רציתי עכבר טוב יותר לעצמי, לא חשבתי שנהפוך להיות מותג הגיימינג הגדול בעולם", סיפר טאן בעבר בראיון ל"פורבס". לאורך השנים השיקה החברה לא מעט מוצרים כאלה, שנכנסו לפנתיאון ותרמו לגיבוש כת המעריצים. למשל - מקלדת "האלמנה השחורה" עם סימני אותיות ומספרים זוהרים. לאורך העשור וקצת שחלפו מאז הפכה רייזר מחברת נישה לענקית בינלאומית בשווי של למעלה ממיליארד דולר.

 

העכבר האייקוני ()
העכבר האייקוני

 

טאן, המנכ"ל בן ה־39, הוא הרוח החיה שמאחורי החברה. בתחילת דרכו עבד כעורך-דין בתחום הקניין הרוחני. לפי פרופיל שלו שפורסם לאחרונה ב"פייננשל טיימס" לא היו לו הרבה אפשרויות: הוריו הנוקשים הציבו לו ולאחיו שתי אופציות בלבד לבחירת קריירה - עריכת דין או רפואה. אחרי שהחליט טאן לעשות שינוי דרמטי בקריירה ולהקים חברת אביזרי גיימינג הוא הסתיר זאת מהוריו במשך שנה וחצי - ואז כבר היה מאוחר מדי מבחינתם לעשות משהו. כיום הוא מתגורר בסן-פרנסיסקו, ובזכות הצלחת החברה וההנפקה כבר הפך למיליארדר (על הנייר). את החברה שלו הוא מגדיר כ"סוחרי הנשק של עולם הגיימינג", מאחר ש־76% מהכנסותיה מגיעות מאביזרי חומרה הקשורים לגיימינג.

 

טאן לא מחמיץ הזדמנות להדגיש את העובדה שהוא עצמו גיימר בנשמה. חלק נכבד מהצלחתה של רייזר נבע מהמוטו שלה - "עבור גיימרים, על־ידי גיימרים" - שבא להדגיש את העובדה, שגם מייסדי החברה ועובדיה הם גיימרים מושבעים, המבינים בדיוק את צורכי הקהל שלהם. לכל אורך קיומה החברה התמקדה אך ורק בגיימרים הארד-קור והתעלמה לחלוטין מכל קהל יעד פוטנציאלי אחר. היא סירבה בעקשנות לפתח מקלדות, מחשבים ואוזניות סולידיים וזולים, שהיו קולעים לטעמו של הציבור הכללי. "המתחרות שלנו הן לא חברות כמו דל, HP או לוג'יטק. לוג'יטק זה מותג לכל האנשים. הם עושים את העכבר של אבא שלך ופתאום ניסו להיכנס לשוק המוצרים לגיימרים", אמר טאן בעבר. "אבל החבר'ה שלנו מתמקדים בגיימרים 24/7".

 

והמסר עובד: החברה נחשבת למספר אחת בשוק הגיימינג, ולפי ההערכות מחזיקה בכשליש מנתח השוק העולמי הכולל של העכברים והמקלדות לגיימינג, שמוערך ב־2.1 מיליארד דולר בשנה.

 

לאן הולכים מכאן

השאלה כרגע היא מה הלאה. עכשיו, אחרי ההנפקה, יגבר הלחץ על החברה להגדיל הכנסות ולצמוח ואף להיכנס לשווקים חדשים. אבל לא ברור האם לרייזר יש כרגע מה להציע מעבר לאביזרי חומרה. היא מפעילה תוכנות ושירותים מקוונים לגיימרים, שאמנם זוכים לפופולריות אך לא מייצרים הכנסות. גם לא נראה שהחברה נכנסת לתחומים עתידיים כמו מציאות מדומה: היא השיקה ב־2015 את OSVR, פלטפורמה פתוחה של מציאות מדומה, שתקל על מפתחים לבנות מוצרים הקשורים למציאות וירטואלית, אבל עדיין לא הפכה לשחקנית משמעותית בתחום. בינתיים חברות כמו אוקולוס, HTC, סוני וסמסונג השיקו ערכות מציאות מדומה מתקדמות, ומשריינות לעצמן את השוק העתידי הזה.

 

הצעד הגדול האחרון היה כניסה לשוק המובייל. תקופה ארוכה ציפו הכל להשקת הסמארטפון הראשון של רייזר, וקיוו למכשיר חדשני, עם רעיונות נועזים בהתאם לרוח החברה - כזה שישחזר את הצלחתו של לפטופ ה-Blade המוצלח, החזק, הדק והמעוצב שלה. בפועל, ה-Razer Phone שהושק בתחילת החודש התברר כסמארטפון אנדרואיד סטנדרטי למדי ולא מרגש במיוחד.

 

נכון, יש לו חומרה חזקה, שמבטיחה להריץ משחקים בצורה חלקה, ויש גם דגש גדול על איכות התצוגה והסאונד. מסך גדול של 5.7 אינץ', מפרט חזק מאוד של 8 ג'יגה־בייט RAM ומעבד סנפדראגון 835, נפח אחסון של 64 ג'יגה־בייט וסוללת 4,000 מיליאמפר וזוג רמקולים גדולים בחזית, מעל ומתחת למסך. אך העיצוב שלו מעט מיושן, ולא לגמרי ברור מה יש בו שיקרוץ לגיימרים ביחס לסמארטפונים חזקים אחרים, שגם בהם אפשר לשחק משחקים.

 

שוק הטכנולוגיה הפכפך ובוגדני: אם רייזר לא תשכיל להתחדש במהירות, להיכנס לשווקים חדשים ולהמציא את עצמה מחדש בהתאם לטרנדים שמשתנים במהירות, היא עלולה לגלות שאהבת הקהל - גם כשמדובר במעריצים קנאים שמקעקעים לוגו על זרועותיהם — עלולה לחלוף תוך זמן קצר.

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסמארטפון של רייזר, שהושק החודש
מומלצים