שתף קטע נבחר

פראייר מי שלא מתקין ברכב מערכת התרעה / דעה

קציני הבטיחות בתעבורה ומנהלי התחבורה בחברות היו בין הראשונים לזהות את הפוטציאל הבטיחותי והכלכלי הטמון בהתקנת מערכות בטיחות מצילות חיים בציים אותם הם מנהלים. כעת תורו של הציבור הרחב לקבל עידוד ממשלתי. החשבון פשוט - מאות שקלים בודדים תמורת מערכת מצילת חיים

העלייה הדרמטית במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, הביאה את ממשלת ישראל לקחת את המאבק בתאונות הדרכים צעד אחד קדימה. לאחר אינספור דיוני תקציב בין נציגי האוצר לנציגי משרד התחבורה, הוחלט להקצות מאות מיליוני שקלים לטובת סבסוד של עד 75% מעלויות הרכישה וההתקנה של מערכות התרעה מתקדמות לכ-120,000 כלי רכב פרטיים.

 

 

מדובר בפתרון מעשי וחשוב לנתון המדאיג, לפיו אחוז גבוה מתאונות הדרכים הקטלניות בישראל נגרמות כתוצאה מה"גורם האנושי", בשל אי שמירת מרחק בין כלי רכב, סטייה מנתיב הנסיעה והשימוש בסמארטפון בזמן נהיגה. מערכות ההתרעה מהוות פתרון אופטימאלי (למכוניות משומשות שאינן מצויידות במערכות אקטיביות) לגורמי היסח הדעת השונים בזמן נסיעה דוגמת שימוש בנייד, עייפות, חוסר ריכוז והפרעות מצד הנוסעים ברכב, תפעול אביזרים שונים ברכב תוך כדי נהיגה ועוד.

 

3 שניות שיכולות להציל חיים

מחקרים מוכיחים כי התרעה בפרק זמן של 3 שניות הוא פרק הזמן שעשוי למנוע מעורבות בתאונת דרכים או לצמצם משמעותית את חומרתה. מערכות ההתרעה הינן אמצעי בטיחותי מוכח היכול לסייע בהסבת תשומת ליבו של הנהג למתרחש בסביבתו במהלך הנסיעה בכל רגע נתון, ובכך, למעשה, למנוע מצבי סיכון שעלולים להוביל אותו למעורבות בתאונת דרכים. מערכת ההתרעה גם משמשות כלי עזר לנהג, לשמור מרווח בטוח מהרכב שלפניו ולתקן בזמן אמת על ידי האטה והגדלת המרחק. בנוסף, מערכות ההתרעה משפרות את אופן הנהיגה והופכות אותה למתונה יותר, דבר שעשוי לשפר את נתוני צריכת הדלק ולסייע בחיסכון בלאי המערכות המכאניות של הרכב.

 

בשלב זה, התקציב המופנה לצורך סבסוד ההנחות המצטברות באגרות הרישוי עומד על כ-180 מיליון שקלים. אך לא מן הנמנע שהצלחת המהלך והצטרפותם של 120,000 בעלי רכבים לתוכנית, יובילו לכך שהתקציב יגדל ויאפשר ליותר ויותר בעלי רכבים פרטיים בישראל להתקין ברכבם מערכות התרעה מתקדמות ומצילות חיים.

 

קציני הבטיחות בתעבורה ומנהלי התחבורה בחברות היו בין הראשונים לזהות את הפוטציאל הבטיחותי והכלכלי הטמון בהתקנת מערכות כאלה. וכך, בחמש השנים האחרונות אנחנו עדים להעדפה גוברת מצד קציני הבטיחות ומנהלי התחבורה לכלי רכב המאובזרים במערכות בטיחות מתקדמות. קציני הבטיחות בחברות מובילות במשק מדווחים על ירידה של בין 15%-30% בכמות התאונות, כמו גם ירידה חדה בחומרת הפגיעה בעת תאונה ובהוצאות הכספיות בגין התמודדות עם התאונות ומניעתן.

 

כלי הרכב הכבדים (מעל 3.5 טון) כבר חויבו על ידי משרד התחבורה בהתקנת מערכות ההתרעה, וכעת תורו של הציבור הרחב לקבל עידוד ממשלתי משמעותי לשמור על חייו בעת הנהיגה. המחיר המקסימלי אותו קבעה המדינה לרכישת מערכת התרעה עומד על 2,100 שקל למערכת כולל מע"מ והתקנה, היקף הסבסוד עומד על כ-1,500 שקלים (באמצעות מתן הנחה בעת חידוש רישיון הרכב – על פני שלוש שנים). החשבון פשוט - מאות שקלים בודדים תמורת מערכת מצילת חיים. פראייר מי שלא מתקין מערכת התרעה.

 

הכותב הוא יו"ר ארגון מנהלי תחבורה - הגוף המקצועי המאגד בתוכו מנהלי תחבורה מכל ענפי ומגזרי המשק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים