שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הכי מטוקבקות

      זהירות: כך מנסים לדוג מכם את פרטי הביטוח

      ניסיונות "לדחוף" פוליסות ביטוח מיותרות באמצעות הטלפון אינם חדשים, אך השיטות משתכללות. כך מנסים להוציא מכם פרט קטן שיסייע לחשוף את כל התיק הביטוחי שלכם מתוך ממשק המידע של משרד האוצר

      גם אליכם התקשרו בהצעה לעשות "סדר בביטוח"? תלונות רבות נשמעות לאחרונה על קבלת שיחות טלפון ממוקדנים המציגים את עצמם כנציגי משרד האוצר או חברת ביטוח גדולה ומציעים לשפר את התיק הביטוחי, תוך הבטחה להוזלת פרמיות הביטוח המשולמות.

       

      יש לכם ביטוח כפול? עכשיו תדעו

       

      א' (השם המלא שמור במערכת) מספרת ל-ynet, שלאחרונה התקשר אליה אדם שהזדהה כ"נציג של משרד האוצר" והסביר לה שהוא צריך לבדוק שהכל תקין בתיק הביטוחי שלה. "הוא אמר לי שייתכן ויש בעיה בביטוח שלי, אבל לא הבנתי במה מדובר", היא מספרת. "הוא ביקש ממני את מספר הזהות שלי וכן את מועד הנפקת תעודת הזהות".

       

      מקרה דומה ארע לש'. גם היא מספרת כי "התקשר אליי מישהו שהזדהה כנציג של חברת ביטוח. הוא הסביר כי ייתכן ויש לי בעיה בביטוח וכדי לפתור את זה הוא צריך שאני אתן לו את התאריך שבו הונפקה תעודת הזהות שלי. חשבתי לעצמי שאם היה מבקש מספר כרטיס אשראי לא הייתי נותנת, אבל מה כבר הוא יכול לעשות עם התאריך של תעודת הזהות שלי?".

       

      המקרים הללו מצטרפים לרבים אחרים ולא בכדי. ניסיונות "לדחוף" לציבור ביטוח, בין היתר באמצעות טלמרקטינג, הן של חברות ביטוח והן של סוכנויות, אינם חדשים. אולם הבקשה של אותם "נציגי שירות" לקבל את מספר הזהות ואת תאריך הנפקת תעודת הזהות, לעתים באמצעות מצג שווא כנציגי גוף רשמי, היא חדשה יחסית ואינה סתמית.

       

       (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
      (צילום: Shutterstock)

      לפני כשנה השיק משרד האוצר את "הר הביטוח" – ממשק המרכז את כל המידע על מוצרי הביטוח השונים שמחזיק כל אזרח בישראל ומה המחיר שהוא משלם על כל אחד מהם – ביטוחי רכב, דירה, בריאות חיים ועוד.

       

      מטרת הממשק היא לאפשר לכל אחד לבדוק באיזה ביטוחים הוא מחזיק, מה המחיר שהוא משלם (אולי ניתן למצוא אלטרנטיבה זולה יותר) והאם יש לו כפל ביטוח, כלומר, האם הוא משלם עבור שני ביטוחים זהים או במילים אחרות, משלם סתם. כמו כן, בעזרת המידע ניתן לדעת אלו ביטוחים אין לו, למרות שאולי הוא חושב שהם קיימים ותקפים.

       

      מכיוון שמדובר במידע אישי, כדי להיכנס ולקבל את הפרטים, יש צורך בהקלדת פרטים אישיים וחסויים שרק המבוטח עצמו אמור לדעת אותם ובהם - תאריך הנפקת תעודת הזהות הכתוב בתעודה עצמה.

       

       

      תאריך ההנפקה של תעודת הזהות ()
      תאריך ההנפקה של תעודת הזהות

      הנציגים הטלפוניים שמתקשרים ומציקים מעת לעת מעוניינים למעשה, על ידי קבלת הפרטים הללו, להיכנס בשמכם למאגר המידע, לדלות משם את הנתונים על כל הביטוחים שיש לכם ובהתאם למכור לכם ביטוחים נוספים או להציע לכם ביטוח מוזל יותר. לעתים, לאותם נציגים כבר יש את מספר הזהות שלכם, אותו השיגו בדרכים שונות, אך תאריך הנפקת תעודת זהות הוא פרט הרבה יותר מורכב להשגה.

       

      טלמרקטינג לא נאסר במדינת ישראל וכל עוד השיחה נעשית בצורה שקופה תוך הסבר וגילוי נאות - היא לגיטימית. הבעיה שבשוק הזה קיימים גורמים שפועלים בדרכים לא לגיטימיות. הם מזדהים, כאמור, כנציגי האוצר או חברת ביטוח (למרות שהם לא) או כל מצג שווא אחר, זאת מתוך הנחה שכך תשתפו איתם פעולה בייתר קלות. לעיתים, גם כאשר נעשה גילוי נאות - מי המתקשר, לא באמת מוסבר באופן בהיר מה מטרת השיחה ובקשת הפרטים המזהים.

       

      מציעים בתשלום מידע שניתן בחינם

      מעבר לעצם העובדה שהמידע האישי אודותיכם עלול להיחשף בפניהם, אותם נוכלים יכולים לעשות בו שימוש ולמכור אותו או להעביר אותו לידיים אחרות. אם לא די בכך, הם יכולים גם לפנות חזרה אליכם ולהציע לכם תמורת תשלום את המידע שהוציאו מתוך המאגר באמצעות פרטי הזהות שאתם בעצמכם סיפקתם להם (מידע שאתם יכולים לקבל בחינם אם תיכנסו בעצמכם לאתר), ומסתבר שיש כאלו שנופלים גם בזה.

       

      מיותר לציין שהדברים הללו אסורים והם עבירה על החוק. והנה גם מה שכתוב באתר "הר הביטוח" עצמו: "אין להשתמש בתכנים ובנתונים המופיעים באתר לכל מטרה, בין מסחרית ובין שאינה מסחרית, שאינה לצורך שימוש אישי ופרטי. אין לגבות תשלום בעבור מסירת מידע שהתקבל באמצעות האתר. אין ליצור שום מאגר מידע בשום דרך ממידע שהתקבל באמצעות האתר".

       

      בשורה התחתונה, כמו בכל שיחת טלפון יזומה שמציעה שירות או מוצר, אל תמהרו למסור פרטים אישיים. ייתכן שאתם זקוקים לבדיקה של תיק הביטוח שלכם – האם אתם משלמים על שתי פוליסות שמעניקות למעשה את אותו דבר, האם יש לכם חוסר בביטוח מסויים. אולם אם יש לכם את הידע הבסיסי, עדיף שתעשו את זה בעצמכם ובחינם. כנסו להר הביטוח, עיינו במידע, בטלו פוליסות מיותרות או עשו סקר שוק במקרה ונדרש לרכוש ביטוח. אם אתם מעדיפים להיעזר או להתייעץ – כדאי שתיזמו זאת אתם ואל תחכו לשיחת טלפון עלומה ש"תושיע" אתכם.

       

      הנה עוד כמה דברים שחשוב לדעת לעשות, או יותר נכון - לא לעשות:

       

      • אל תמסרו מידע אישי למי שאינכם בטוחים לגביו.

       

      • אם היה לכם ספק בנושא – משרד האוצר לא עושה שיחות יזומות לאזרחים.

       

      • אל תסכימו לשום הצעה או פעולה אם אינכם בטוחים שהבנתם את משמעותה.

       

      • אל תמהרו לקבל החלטות אונליין. תגידו שאתם מעוניינים לחשוב על זה/להתייעץ ושישאירו מספר טלפון לחזרה, או שיתקשרו במועד מאוחר יותר.

       

      • לעולם אל תמסרו פרטי כרטיס האשראי, אלא אם כן אתם מעוניינים לרכוש מוצר או שירות שברור לכם מהו וברור לכם בוודאות למי אתם משלמים.

       

      • במידה ואתם מעוניינים לרכוש מוצר או שירות, השתדלו להקליט את שיחת המכירה ודרשו לקבל את כל המסמכים הנלווים.

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      מומלצים