שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    דו"ח: הובלת האמוניה באוניות מסוכנת יותר מאיזוטנקים
    הדו"ח של החברה הבינלאומית GL DNV קובע כי טווח הפגיעה במקרה של תאונה גדול בהרבה כאשר מדובר בהובלת האמוניה באוניות ויכול להגיע ל- 3.5 ק"מ. הוועדה הבין-משרדית לבחינת חלופות האמוניה סירבה לקבל את הדו"ח וצפויה לבחור בחלופת האוניות

    הדו"ח שהוועדה הבין-משרדית לבחינת חלופת האמוניה לא הייתה מוכנה לקבל. נחשף המסמך המתאר את טווחי הסכנה לתרחיש תאונה של איזוטנק ותרחיש תאונה של אוניה.

     

    מדובר בדו"ח של חברת GL DNV, הממוקמת באוסלו שבנורווגיה, מעסיקה קרוב ל- 15 אלף איש ברחבי העולם ומספקת שירותים בתחום תעשיות האנרגיה הימית, האנרגיה המתחדשת, נפט וגז, בריאות ועוד.

     

    התרחישים מתארים את טווחי הסכנה עבור האוכלוסיה, ובה 10% מהאזרחים שייחשפו לאמוניה ימותו. באם איזוטנק ייפגע 10% מהאוכלוסיה תמות בטווח של 150-350 מטרים. כך, אם יהיה כשל במוביל צוברים בהינתן חלופת האוניה, תהיה תמותה של 10% בטווח של 1 עד 2 ק"מ.

     

    בדליפה משמעותית ממוביל הצוברים לים ניתן להגיע לתמותה של 10% מהאוכלוסיה בטווח של עד 3.5 ק"מ. יש לציין כי התוצאות במחקר מבוססים על מודלים שלא לוקחים בחשבון טופוגרפיה (שינויי גובה ותוואי קרקע לא אחיד).

     

    ההפגנות נגד מכל האמוניה. השאלה שנותרה היא דרך ההובלה (צילום: ראובן כהן) (צילום: ראובן כהן)
    ההפגנות נגד מכל האמוניה. השאלה שנותרה היא דרך ההובלה(צילום: ראובן כהן)

    עיריית חיפה: "הוועדה הגיעה למסקנות עוד לפני שהתכנסה"

    אמש נציגי עיריית חיפה ועמותת צלול הגישו את התפטרותם מהועדה הבין-משרדית לבחינת חלופות לייבוא אמוניה, וזאת בשל טענות קשות על התנהלות הועדה. בין היתר טענו כי לא נתנו את האפשרות להציג את חוות הדעת ולא קיבלו את דו"ח הסיכונים הבינלאומי של חברת D.N.V. יש לציין כי על פי הערכות הוועדה נוטה להמליץ על חלופת האוניה הקטנה, שהיא החלופה בה תומכים המשרד להגנת הסביבה וחיפה כימיקלים. במשרד הסבירו כי מדובר בחלופה הבטוחה ביותר אך בעיריית חיפה חולקים על דעתם ומבקשים לקדם את חלופת האיזוטנקים.

     

    בעיריית חיפה מסרו אתמול כי "מאחר והועדה קבעה את מסקנותיה עוד בטרם נתכנסה ומאחר ולא התקבלו תמלילים מפורטים של כל דיוני הועדה, הוחלט בעירייה לפרוש מהועדה. במכתב ההתפטרות נטען, כי אי מתן האפשרות לקבלת והצגת המידע המלא והמקיף בפני חברי הוועדה, עלול להביא לקבלת החלטות שגויות שתוצאתן סיכון חיי אדם ופגיעה בבטיחות ובטחון הציבור.

     

    פרופסור עמוס נוטע, נציג עיריית חיפה, הסביר כי "חלופת האיזוטנקים היא הסבירה יותר. היא נותנת לנו טווח פגיעה של 350 מטר מקסימום. אבל אם תהיה פגיעה קטסטרופלית באוניה הפגיעה תהיה עד 2 ק"מ, ובפגיעה קשה יותר זה יכול להגיע עד 3.5 ק"מ. איזוטנק זה דבר קטן. בגודל של מכולה. האוניה היא מטרה גדולה מאוד ומכאן הסיכון שלה".

     

    הפרישה של נציגי עיריית חיפה וצלול מהוועדה מגיעה על רקע דיווחים כי זו תבחר בחלופת האוניה הקטנה, החלופה המועדפת על המשרד להגנת הסביבה וחיפה כימיקלים.

    כמו כן, דו"ח המומחים בראשות פרופ' אהוד קינן ספג חיצי ביקורת רבים, בין היתר מחתן פרס נובל דן שכטמן, שהצהיר כי חתם על הדו"ח מבלי שהיה מעורב במחקר. "אמרו שהכתיבה ספרותית ופחות מדעית. זה עורר לעג מסויים", ציין נוטע. "אבל באופן עקרוני מה שכתוב שם נכון וטוב שהדו"ח עשה רעש גדול, שהוביל לסגירת מיכל האמוניה".

     

    הוועדה הבין-משרדית מורכבת מראש הוועדה (סגן ראש המל"ל איתן בן דוד), נציג צה"ל, המשרד להגנת הסביבה ויועץ מטעם המשרד, מנכ"ל משרד הפנים, נציג רפא"ל ועיריית חיפה ועמותת צלול. גורם בעיריית חיפה הסביר כי "הוועדה לא קיבל חוות דעת כתובות מכל הגורמים הרלוונטיים. מהות הוועדה ומטרתה הוא ניהול מחקר מעמיק ומקיף וחבריה לא הורשו לעשות כן. גורמים רלוונטיים העבירו מידע חלקי, בעל פה, ולא השלימו אותו".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים