שתף קטע נבחר

התייקרות ביטוח החובה לרוכבים: דחיה קלה בדיונים

האוצר מתכוון להגיש הצעת חוק ממשלתית במקום זו הפרטית, וועדת השרים לענייני חקיקה דחתה בחודש ימים את הדיון בהתייקרות ביטוח החובה לרוכבים

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה בחודש את הדיון בהצעת החוק האמורה למנוע את הזינוק במחירי ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי בינואר. על ההצעה חתומים חברי הכנסת מיקי זוהר (הליכוד), איתן כבל (המחנה הציוני) ויצחק וקנין (ש"ס) ולפיה יוכפל השיעור מהכנסות ביטוח החובה לרכב, המשמש לתשלומי פיצויים לרוכבים, בנוסף לדמי הביטוח שמשלמים הרוכבים עצמם ("שיעור ההעמסה").

 

 (בילי פרנקל) (בילי פרנקל)
(בילי פרנקל)

 

ועדת השרים לא נוהגת אמנם לנמק את החלטותיה ולפרסם פרוטוקולים של דיוניה, אולם נראה כי ההחלטה על דחיית הדיון נולדה בעקבות כוונת האוצר להגיש הצעת חוק ממשלתית בנושא, שתחליף את הצעת החוק הפרטית של ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה.

 

אנשי הממונה על הביטוח באוצר ניצבים בפני לוח זמנים מאתגר שכן בית המשפט העליון הוציא לפני כחודש צו על תנאי נגד הממונה על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר, המחייב אותה להשיב עד ה-6 בדצמבר, יום רביעי הקרוב, מדוע לא תורה על ייקור ביטוח החובה לקטנועים ואופנועים. הצו הוצא בעקבות עתירה שהגיש "הפול", התאגיד שהקימו חברות הביטוח לניהול משותף של פוליסות לרוכבים ולנהגים שצברו עבר ביטוחי משמעותי, ונדחו בידי חברות הביטוח עצמן.

 

ה"פול" מבקש לייקר את ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי בשיעור של 20%, כפי שעולה ממסקנות ועדת וינוגרד, שקבעה תעריפים מעודכנים לריבית ההיוון לפיה מחושבים הפיצויים לרוכבים שנפגעו בתאונות. התייקרות מקבילה של ביטוחי החובה לרכב, שתעריפיהם היו אמורים לזנק ב-15%, נדחתה בינתיים בהתערבות שר האוצר משה כחלון. באוצר לא מעוניינים לייקר גם את ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי, שמחירו עשוי לזנק לכ-5,000 שקל לשנה לרוכבים רבים, פי שלושה ממחיר ביטוח רכב ממוצע. יתכן שבאוצר יודיעו לעליון כי לאור הכוונה להגיש הצעת חוק ממשלתית בנושא, הם מבקשים מהשופטים דחייה בייקור התעריפים עד להשלמת המהלך.

 

"ההעמסה עושה צדק בתיקון העיוות המובנה, מכיוון שרוכבי אופנועים לסוגיהם חשופים יותר לפגיעות בשל תשתית לקויה ופגיעים יותר על-ידי כלי רכב אחרים. במקביל אין הרוכבים מסכנים, כמעט, הולכי רגל או רוכבים אחרים", מסבירים הח"כים בהצעת החוק המועכבת, בה הם מציעים להעלות את שיעור ההעמסה המוגדר כיום על עד 6.5-5.5 אחוז, ל-11%.

 

השיעור נקבע ב-2012 לטובת קידום תחבורה דו-גלגלית כאלטרנטיבה לרכב פרטי, אולם תעריפי הביטוח בפועל נותרו גבוהים וממשיכים להוות מכשול בפני המחפשים כלי תחבורה אלטרנטיבי לרכב הפרטי התקוע בפקקים ולתחבורה הציבורית הלא יעילה.

 

בשנה שעברה התריע מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, כי 49% מרוכבי הקטנועים והאופנועים בישראל אינם מבטחים בביטוח חובה, תוצאה של מחיריו הגבוהים והיעדר אכיפה משטרתית.

 

יצוין כי כאשר התקבלה ההצעה לקביעת שיעור העמסה קבוע לפני כחמש שנים, הזהירו חברות הביטוח שהמהלך יביא להתייקרות ביטוחי החובה לנהגים, שיאלצו לסבסד את הרוכבים. אולם לפי נתוני משרד האוצר, התשלום הממוצע של נהג לביטוח חובה דווקא ירד בין השנים 2013 ל-2016 ב-10.4%, מ-1,606 ל-1,439 שקלים בשנה בממוצע. ב-2016 לבדה ירדו מחירי ביטוח החובה הממוצע לנהגים ב-3.5%, וסך התשלומים המועברים במסגרת ההעמסה מדי שנה עומד על כ-200 מיליון שקל בלבד, משוק של 5 מיליארד שקל.

 

גם שר האוצר משה כחלון אמר ב-2015 כי מאז 2003 הוזל ביטוח החובה לרכב ב-35% בממוצע. הצעת החוק זוכה לתמיכה מהאוצר, שם לא מעוניינים להעלות כרגע את מחירי הביטוח לרוכבים, שרבים מהם צעירים שיתקשו לממנה, ומשום שהכלים הדו גלגליים הם אחת האלטרנטיבות הזמינות ביותר למשבר התחבורה במרכז הארץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
הקטנוע - אלטרנטיבה
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים