שתף קטע נבחר

קונים פרארי בקרוב? המובילאיי בפנים

חובת התקנת מערכות התרעה בטיחותיות בכל רכב חדש מה-1 בינואר, אחראית למספר שילובים מעניינים בענף הרכב. במקביל לעידוד התקנת מערכות אקטיביות, חלק מהיבואנים ישדרגו את דגמי 2018 שלהם

המחלקות הטכניות של יצרניות מכוניות הספורט הבכירות באירופה מתמודדות בחודשים האחרונים עם דרישות שמעולם לא נתקלו בהן. והאחראים לדרישות אלה הם היבואנים הישראליים שלהן.

 

קונים פרארי בקרוב? המובילאיי בפנים (צילום: נועם עופרן) (צילום: נועם עופרן)
קונים פרארי בקרוב? המובילאיי בפנים(צילום: נועם עופרן)

 

התקנה לפיה בכל רכב חדש שיעלה לכבישי ישראל מה-1 בינואר הקרוב יותקנו מערכות התרעה מפני התנגשות וסטייה מנתיב, אם מקוריות מפס הייצור ואם בהתקנה מקומית, הקדימה חלק מהיצרניות שעדיין לא מציעות מערכות אקטיביות בדגמים הסופר-יקרים אותן הן משווקות בישראל.

 

פרארי למשל, לא מציעה עדיין מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות. דגמי ספורט של פורשה, משפחת i (הכוללת בינתיים את ה-3 וה-8) של ב.מ.וו לא מציעה בעולם התרעת סטייה מנתיב. התוצאה: כולן יימסרו מ-2018 עם מערכות התרעה מתוצרת מובילאיי שיורכבו בישראל.

 

אבל החדשות המשמעותיות יותר הן שב-2018 יותר ממחצית המכוניות החדשות יימכרו בארץ לא רק עם מערכות התרעה, אלא עם מערכות אקטיביות ברמות שונות שתפקידן לבלום או להסיט את ההגה בעת סכנה אם הנהג אינו עושה זאת. לפי נתוני מכון המחקר של חברות הביטוח בארה"ב, IIHS, בעוד שמערכת שרק מתריעה על קרבה מסוכנת מפחיתה תאונות חזית-אחור ב-25%, הרי שמערכת אקטיבית המשווקת באופן סטנדרטי עם המכונית מפחיתה את הסיכוי לתאונה ב-50%.

 

כבר ב־2017, הצפויה להסתיים עם מסירות של כ-280 אלף מכוניות חדשות, יעלו לכבישים כ-100 אלף מכוניות עם בלימה אוטונומית, ובראשן כ-12 אלף קיה פיקנטו וספורטאז', כ-9,000 טויוטה קורולה, מספר דומה של סקודה אוקטביה וכ-7,000 דגמי יונדאי איוניק.

 

ב-2018 צפוי שיעור המכוניות עם המערכות החדשות לעבור את ה-50% מהשוק, כאשר עוד דגמים יגיעו לישראל עם המערכת, חלקם בתוספת שתי מערכות אקטיביות חשובות נוספות, הגה המתקן סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, הבולמת או מאיצה את הרכב בהתאם לתנועה מסביבו.

 

אתמול הכריז מנכ"ל יבואנית פיז'ו וסיטרואן, דני שביט, כי מ-2018 יגיעו רוב דגמי פיז'ו עם כל מערכות הבטיחות האקטיביות שמציע עבורן היצרן, החל ב-108 הקטנה, המשך ב-308 הקומפקטית וכלה בג'יפונים 2008, 3008 ואחיו הגדול עם שבעה מושבים שהושק אתמול בארץ, ה-5008. בעוד שה-108 למשל מצוידת רק במערכת בלימה אוטונומית למהירויות עירוניות (עד 30 קמ"ש), ה-5008 תוכל כבר בדגם הבסיסי שלה למנוע פגיעה בהולך רגל במהירות בין 5 ל-60 קמ"ש, ברכב נייח בין 5 ל-80 קמ"ש, וברכב בתנועה בין 5 ל-85 קמ"ש.

 

במקביל יקבלו גם חלק מדגמי סיטרואן את השדרוג: ה-C1 כבר בינואר, הקקטוס באמצע 2018 עם הגעת מתיחת הפנים לדגם, ובמהלך השנה ישודרגו גם הפיקאסו ודגמי הבסיס של הגרנד-פיקאסו, שכבר מציעה מערכות אקטיביות בחלק מהדגמים.

 

טויוטה ביצעה מהלך דומה עוד ב-2017. מיצובישי תתחיל למסור בינואר את כל דגמי האאוטלנדר, רכב הפנאי הנמכר בשוק עם שבעה מקומות ישיבה, עם מערכות בטיחות אקטיביות כסטנדרט, כולל בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אקטיבית.

 

סיאט, שהייתה ראשונה להציע בקרת שיוט אדפטיבית בפחות מ-100 אלף שקל עם האיביזה החדשה (מלבד בגרסת הבסיס), תשדרג את הלאון הקומפקטית עם מערכות בטיחות אקטיביות מפס הייצור, כולל בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, שעד כה הוצעו רק בפולקסווגן גולף ובאודי A3 התאומות והיקרות יותר.

 

ניסאן החלה לשווק לאחרונה את טנדר הנבארה החדש, שיהיה הראשון בקבוצה עם מערכת בלימה אוטונומית. מערכת כזאת נעדרת למרבה האכזבה מהמפרט של פולקסווגן אמרוק המתחרה, שהושק בארץ לאחרונה ועדיין לא מציע את האופציה הזאת גם בחו"ל. גם קשקאי ואקס-טרייל משווקים כעת עם בלימה אוטונומית.

 

יונדאי הכריזה כי תייבא כל דגם חדש עם מערכות בטיחות אקטיביות, אבל תמשיך ב-2018 למכור את דגמי הטוסון הבסיסיים ואת האלנטרה בלעדיהם, למרות שהן מוצעות בשני הדגמים כאופציה בחו"ל. והיא לא היחידה: גם הדור החדש של דגמי סוזוקי, איגניס, סוויפט, באלנו, קרוסאובר וויטארה, נמכר באירופה עם מערכות אקטיביות, אך ימשיך בינתיים להימכר בארץ רק עם מערכות התרעה. בסוזוקי ישראל אומרים כי מכוניות המצוידות בהן יגיעו לכל המוקדם רק לקראת אמצע 2018.

 

רנו תמשיך למכור לפחות בחודשים הקרובים את הגרנד-קופה ואת המגאן החדשות ללא המערכות, שכן מוצעות בה ללקוחות האירופיים. כך גם קיה ריו החדשה, שתשודרג אולי רק במהלך 2018.

 

דאצ'יה, שעדיין לא מייצרת מכוניות עם מערכות בטיחות אקטיביות, תצייד אותן מינואר רק במערכת ההתרעה של מובון הקוריאנית. מסחריות של פורד ודגמי טויוטה ביבוא המקביל של "אוטומקס" יצוידו במערכת של איוואקס. אבל הרוב המכריע של ההתקנות המקומיות, יותר מ-90%, יהיו מבית מובילאיי.

 

ומה עם מכוניות היוקרה שאינן פרארי ופורשה? כל דגמי וולוו וקדילאק יגיעו עם מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות. כך גם רוב דגמי אודי, ב.מ.וו, מרצדס ולקסוס, מלבד דגמים כמו אודי A1, Q3 ו-TT וב.מ.וו סדרה 1 ו-2 שנותרו מהעידן שלפני מתיחת הפנים.

 

מרצדס עוד תתקין בדגמי ינואר של ה-A קלאס וה-CLA מערכת מובילאיי, אבל בפברואר ישלימו גם הן מעבר למערכות מקוריות. דגמי אלפא ג'וליה וסטלביו יגיעו עם מערכות מקוריות, אך מיטו וג'ולייטה הוותיקות ימשיכו להצטייד בארץ במובילאיי. לקסוס CT200h חסרה עדיין בלימה אוטונומית.

 

משרד התחבורה שינה את שיטת הדירוג הבטיחותי ל-2018, עם הגדלת הניקוד למערכות אקטיביות, שינוי שיגדיל את ההטבה עבורן במאות שקלים לא משמעותיים מבחינת העלויות ליבואן. מבדיקת עמותת "אור ירוק" עולה כי ב-2016 היו 41% מהמכוניות החדשות ברמת הדירוג הנמוכה ביותר, 0 מתוך 8, שניתנת למשל למכוניות עם פחות משש כריות אוויר.

 

ב־2017 השיעור הזה ירד משמעותית אבל ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, מזהיר: "הימצאות מערכות בטיחות ברכב יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. אין שום סיבה שרכב ללא אביזרי בטיחות בסיסיים, כאלו שיגנו על הנוסעים בעת תאונה, יקבל את ברכת הדרך ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובכלל יעלה על הכביש, גם לא בשם המחיר הנמוך והתחרות.

 

"הכישלון בצמצום ההרוגים מתאונות דרכים בשנים האחרונות מחייב את המשרד לבטיחות בדרכים לשנות את החשיבה ולתת עדיפות עליונה להטמעת מערכות בטיחות אקטיביות שלא רק יתריעו בפני הנהג על סכנה מתקרבת אלא גם יפצו על הטעויות שלו, יבלמו את הרכב וימנעו את התאונה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אופיר גונן
פרארי בכותל, בעתיד עם מובילאיי
צילום: אופיר גונן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים