שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    פקודת השירות המשותף עודכנה: רוכך סעיף המחייב דתיים לשרת עם לוחמות
    הרמטכ"ל איזנקוט חתם על עדכונים חדשים בפקודת השירות המשותף בין נשים לגברים שעוררה סערה. בניגוד לדרישת הרבנים, לא בוטל הסעיף שמחייב אנשי קבע לשרת ביחידות לוחמות מעורבות. עם זאת, איש הקבע יוכל לבקש לבחון מחדש את המינוי לפני השיבוץ, וראש אכ"א יבחן זאת. ומהם השינויים הנוספים?

    על רקע מחאות הרבנים וארגוני הנשים – הרמטכ"ל קבע שינויים בפקודת השירות המשותף : כשנה לאחר שנכנסה לתוקף ואחרי התנגדויות של רבנים חיצוניים, פוליטיקאים, ארגוני נשים וקצינים בכירים במילואים חתם רב-אלוף גדי איזנקוט על כמה עדכונים בפקודת השירות המשותף של נשים וגברים. בניגוד לדרישת גורמים דתיים לא בוטל הסעיף שמחייב אנשי קבע לשרת ביחידות לוחמות מעורבות, אך הוא רוכך.

     

    השינויים בפקודה - לחצו כאן

     

    הסעיף החדש קובע שאם קצין או נגד דתי ישובץ לשרת ביחידה קרבית מעורבת, דוגמת גדוד קרקל, הוא יוכל להגיש בקשה לבחינה מחדש של מינויו עוד בטרם השיבוץ, וראש אכ"א יבחן את בקשתו. הסעיף לא רלוונטי לחיילי חובה דתיים, שכן להם ניתנת מראש האפשרות לבחור להימנע משירות משותף לצד לוחמות.

     

    ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, הגיב בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת לטענות שנשים אינן כשירות מבחינה גופנית לשרת ביחידות קרביות: "אלה אגדות עם של חבורה מתוסכלת שמסתכלת על הבנות והן ברחו להם. הבנות האלה צריכות לשרת שירות קרבי בצה"ל ואנחנו צריכים לאפשר להן את זה. יש לא מעט מקצועות שהבנות האלה הן צורך אדיר שלנו".

    הסעיף הנוגע לאנשי קבע דתיים רוכך (ארכיון) (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
    הסעיף הנוגע לאנשי קבע דתיים רוכך (ארכיון)(צילום: דובר צה"ל)

    עדכון נוסף מחדד את צורת הלבוש המותרת לחיילות, שכן בחלק מהיחידות הגדירו את הפקודה בצורה מקילה או מחמירה, ומעתה נקבע כי יש ליישם את הפקודה ככתבה וכלשונה. עד כה קרה שמפקדים דרשו מחיילות להתלבש בלבוש "צנוע" יותר, בעיקר באימוני כושר גופני, ומצד אחר היו שהתירו ביגוד ספורטיבי "חושפני" יותר.

     

    עוד נקבע במבוא של הפקודה כי נשים וגברים כאחד חיוניים להצלחת צה"ל במימוש משימתו. מהפקודה המקורית נמחק משפט שאמר כי יש לשרת "שלא בדרך של הפרדה בין חיילים לחיילות", משפט שנוי במחלוקת שגורמים דתיים התרעמו עליו, והוא גרר פרשנויות מקומיות שונות בצבא, שהולידו תופעות כמו מגורים ושירותים משותפים לחיילים וחיילות.

    הרב הצבאי הראשי תא"ל קרים. הסכים לפקודה המחודשת  ()
    הרב הצבאי הראשי תא"ל קרים. הסכים לפקודה המחודשת

    עוד הוחלט כי הסמכות בוועדת השירות המשותף, שאליה יועלו מקרים חריגים, תגיע לרמה המטכ"לית, ומי שתעמוד בראשה תהיה ראש מטה כוח אדם, תא"ל מירב קירשנר, ולא ראש חטיבת תכנון כוח אדם באכ"א כמו בעבר. הפקודה אינה קשורה למשרתים חרדים, שמוחרגים ממנה וימשיכו ליהנות מהתנאים ומההפרדות המיוחדות המיועדים להם לאורך שירותם.

     

    עוד נקבע כי במלחמה או שעת חירום חלקים גדולים בפקודה לא יהיו רלוונטיים, והשיקול היחיד, דוגמת שינה משותפת באותו חדר או מתחם לחיילים וחיילות, בעיקר בחזית או ברכבת החזית, יהיה פיקוח נפש. מבחינת צה"ל, אחרי שהרמטכ"ל נפגש בשנה האחרונה כמה פעמים עם רבנים, רבניות ונציגי ארגוני נשים, ובימים האחרונים עם הרבצ"ר, הפצ"ר וראש אכ"א, תם הדיון בפקודת השירות המשותף עם כניסת העדכונים האחרונים.

     

    "למנוע הכנסת אג'נדות לצבא"

    "צה"ל הוא צבא העם, הוא ממלכתי והוא צריך לאפשר לכל המשרתים בו לשרת ללא קשר לדתם, אמונתם או מינם", אמר היום דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס. "מ-2008 אין פקודה כזו וכל מפקד יכל לעשות כראות עיניו. המצב הקודם היה נוח לרמטכ"ל, אף אחד לא תקף אותו, אבל זה היה רע ליחידות. הפקודה החדשה יצרה למפקדים הוראות עשה ואל תעשה, ומבדיקות שעשינו היא כן הובנה טוב בשטח וגם יושמה. ללא קשר לפקודה כבר שיפרנו תשתיות כמו הפרדה במגורים בין לוחמים ללוחמות במוצבים קטנים, הסדרנו את נושא תכני החינוך מארגונים חיצוניים ופיקחנו עליהם כדי למנוע הכנסת אג'נדות לצבא, הגדלנו את כמות היחידות הקרביות שבהן משרתים גם לוחמות, ועוד".

     

    בנוגע לסעיף שמחייב אנשי קבע דתיים לשרת ביחידות קרביות מעורבות אך בהקלה מסוימת הסבירו בצה"ל כי מאיש קבע יש ציפיות שונות מאשר מחיילי חובה, וכי כבר כיום ישנם קצינים דתיים שמשרתים בגדודים מעורבים, דוגמת סגן-אלוף ניר דופט, שמפקד על גדוד מעורב. עוד ציינו בצה"ל כי הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף הרב אייל קרים, הסכים לפקודה המחודשת. לדברי מנליס: "ההחלטות שהתקבלו הן מטעמים עניינים. העקרונות לא השתנו, וההבהרות שהכנסנו נובעות מצרכים שגילינו. גורמים חיצוניים ראו שיש לדעתם להתערב בנושא, כמו ח"כים וח"כיות, ארגונים שונים, רבנים וקצינים במיל'. חלקם רצו 'להציל את צה"ל' מעצמו ואחרים פעלו בתום לב. הקשבנו לכל הצדדים".

     

    נציגות רבני הציונות הדתית בירכה על השינויים: "השינויים העיקריים שנעשו לבקשתנו מתבטאים בביטול חובת הערבוב בין גברים ונשים ככל הניתן, שהופיעה בתחילת הפקודה, וכן בשינוי 'סעיף הקצין' ומחיקת האפשרות לשבץ קצין בעל כורחו ביחידות מעורבות. הדברים בנוגע להחרגת הקצינים נמחקו מהפקודה החדשה, ועל כן שינויים אלו מקובלים ומספקים. החלטת הרמטכ"ל לעדכון נוסח פקודת השירות המשותף הינה צעד חשוב המאפשר לכלל חיילי צה"ל לשרת בצבא תוך כדי שמירת אמונתם ואורחות חייהם, ואנו מביעים את הערכתנו על כך".

     

    עוד נאמר כי "הדרך עוד ארוכה וישנם קשיים ואתגרים רבים שטרם קיבלו מענה. נמשיך ללוות את תהליכי יישום הפקודה בשטח, מתוך הערכה ואמון בכוחם של הרמטכ"ל ושל צה"ל להשתמש בכלים שעומדים לרשותם בכדי להעניק מענה הולם לכלל המשרתים בצבא, מתוך כבוד לאמונותיהם וערכיהם של כלל חיילי צה"ל. תודתנו לרב הצבאי הראשי על חלקו המשמעותי בדיאלוג חשוב זה".

     

    משדולת הנשים בישראל נמסר: "שינוי פקודת השירות המשותף מהווה, אמנם, אמירה הצהרתית חשובה, ומדגישה כי אין להחיל פרשנות חורגת או מרחיבה של הפקודה. שינוי המדיניות בהחלט צריכה להתחיל מרוח המפקד, כפי שעושה הרמטכ"ל, אך השמטת הדרישה להימנע בכל דרך מהפרדה בין נשים וגברים מטרידה ומסוכנת. הרי כל מטרתה של הפקודה מלכתחילה הייתה למנוע מקרי הפרדה והדרה של נשים בצה"ל. נוסף על כך, החליטו בצה"ל לייצר פתרון 'אמצע' עבור קצינים ונגדים ביחידות מעורבות - פתרון אשר בפועל יגרום נזק לנשים המשרתות בצבא".

     

    ראשי ישיבות ורבנים בכירים בציונות הדתית נפגשו בחודש שעבר עם הרמטכ"ל איזנקוט ודרשו ממנו לשנות את פקודת השירות המשותף. הם טענו אז כי הפקודה החדשה מאפשרת עירוב בין המינים בבסיסי הצבא בניגוד להלכה ובכך פוגעת בזכויותיהם של חיילים וחיילות שומרי תורה ומצוות. בסיום הפגישה דיווחו הרבנים כי הרמטכ"ל התחייב בפניהם לבחון את הנושא.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים