שתף קטע נבחר
צילום: shutterstock

מנדל"ן ועד משקפיים: אלה ענקיות הטכנולוגיה בניו-יורק

מיפוי של כמה מחברות הטכנולוגיה המצליחות והרווחיות ביותר בחממה הניו-יורקרית מציג תמונת מצב לואו-טקית במיוחד: לא בינה מלאכותית ולא מציאות מדומה, אלא דווקא שירותים מסורתיים יותר כמו הפקת תקשורת, פלטפורמה לשיווק משקפיים ונדל"ן

כשמדמיינים חממת היי-טק, זה לא בדיוק מה שעולה לראש: מי שמכירים את המגזר הטכנולוגי לא מספיק מקרוב, עלולים לחשוב שהחברות הכי מצליחות בתפוח הגדול - שנחשב לאחד המרכזים הטכנולוגיים העולים, הן חברות שעוסקות בטכנולוגיית קצה: בפיתוח תוכנה, שירותי ענן, אינטרנט של הדברים, בינה מלאכותית, בלוקצ'יין, הגנת סייבר ועוד מילים מפוצצות שנשמעות חדשות לבקרים ומסומנות כדבר הבא בעולמות הטכנולוגיה.

 

הרפרנס המתבקש. עמק הסיליקון (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
הרפרנס המתבקש. עמק הסיליקון(צילום: Shutterstock)

 

אבל המציאות במקרה הזה ממש לא עולה על כל דמיון. כן, יש הרבה מאוד חברות וסטארט-אפים בניו-יורק שדווקא כן עוסקות בכל אחד מהתחומים האלה, וביישומים שונים של טכנולוגיה חדשנית. אבל האמת היא שהגדולות והרווחיות שבהן, מציעות דווקא גישה טכנולוגית חדשה לצרכים פיזיים, יום-יומיים ודי מסורתיים. זה לא אומר שהטכנולוגיה לא קיימת בהן, אלא שלא מדובר בטכנולוגיית קצה – אפליקציות, פלטפורמות מסחר אלקטרוני והפקת חדשות ותקשורת מקוונת, הם ביטויים טכנולוגיים מוכרים ומבוססים מספיק, שמספקים פתרונות יחסית חדשים לבעיות ולצרכים מוכרים.

 

טק והעיר הגדולה - כל הכתבות בפרויקט:

הכי רחוק מעמק הסיליקון: מה הופך את ניו-יורק לחממת הייטק צומחת?

כולם מדברים על AI, אז למה עוד אי אפשר לקרוא לזה מהפכה?

"אם לא נבין את העדיפויות של תאגידים טכנולוגיים - אנחנו פשוט חיים בעולם שלהם"

עובדים אצלם: השנה הגדולה של WeWork

25 שנה ל-SMS: מה אומרים בטיימס סקוור?

 

ברשימת ענקיות הטכנולוגיה של התפוח הגדול אפשר למצוא שמות כמו WeWork, העוסקת במתן פתרונות נדל"ן עבור חברות – קטנות כגדולות, בצורה של חללי עבודה משותפים, BuzzFeed ו-Vice העוסקות בהפקה של תקשורת וחדשות רכות מקוונות, Warby Parker שהיא בכלל פלטפורמת סחר אלקטרוני למשקפיים, General Assembly שהיא מעין חברת כוח אדם ייעודית להכשרה בתחומי ההיי-טק, וגם חברה בשם ClassPass שכל תכליתה לאפשר הרשמה מהירה למגוון רחב של אימוני כושר במסגרות שונות.

 

מדיה מסוג חדש. באזפיד בניו יורק (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
מדיה מסוג חדש. באזפיד בניו יורק(צילום: Shutterstock)

 

ויש עוד כמובן: Blue Apron תשלח עבורכם סל קניות מדויק לכל סוג של ארוחה – עד הבית, כולל הוראות הכנה, Etsy שממשיכה לצמוח בקצב מסחרר ומציעה פלטפורמת סחר אלקטרוני לדברי אספנות ופריטים מיוחדים, וגם ZocDoc שמסייעת לאנשים במלאכה המסורבלת של לקבוע תור לרופא. לכל אחת מהחברות האלה יש מקום גם למתחרים – חברות שמצליחות יותר או פחות.

 

והנה עוד תובנה: בראש הרשימה מככבות גם חברות וסטארט-אפים שהשירות שהם מספקים הוא פנים-מגזרי, כלומר – מיועד עבור האקוסיסטם עצמו. WeWork היא הדוגמה הבולטת במקרה הזה, כשעיקר הלקוחות שלה הן חברות טכנולוגיות, והמוצר שהיא מציכה נשען במידה רבה על ההתלהבות מעיצוב "הייטקיסטי" של חללי עבודה.

 

 

 

גם General Assembly היא חברה כזו, שצמחה מתוך זיהוי הצורך של הסקטור הטכנולוגי בידיים עובדות, ומתוך ניסיון לגשר על הפער בין הדרישה הבלתי נגמרת של קהילת ההיי-טק לאנשי מקצוע, לבין המחסור המשמעותי בכאלה שיודעים את העבודה. נכון לחודש נובמבר האחרון, 100 חברות הטכנולוגיה והסטארט-אפים המובילים בניו-יורק בלבד, מעסיקים כמעט 40 אלף עובדות ועובדים, אבל המספרים האלה לא מגרדים את רשימות המשרות הפנויות הבלתי נגמרות. העובדים בחממה הטכנולוגית בניו-יורק מרוויחים בממוצע בין 70-80 אלף דולר בשנה (בערך 24 אלף שקלים בחודש), כתוצאה מהביקוש והמרדף אחר כשרונות בתחום.

 

הדרך למעלה תלויה בפתרון שהצרכנים מבינים

בין אם מדובר בחברה שמציעה חללי עבודה או שירותי השמה – זה לא אומר שהפתרונות העסקיים אינם נשענים על טכנולוגיה, ואפילו מתקדמת. אלא שהטכנולוגיה היא תוצר לוואי, ניצבת מאחורי הקלעים ועוזרת לדברים לקרות בין אם מדובר בפיתוח של אפליקציות, איסוף וניתוח של בסיסי נתונים ופיתוח של פלטפורמות מסחר מקוונות.

 

פתרונות שעונים על צרכים אמיתיים (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
פתרונות שעונים על צרכים אמיתיים(צילום: Shutterstock)

 

ובכל זאת, יש כאן אמירה: אם הטכנולוגיה לא מגיעה בד בבד עם יישום שעונה על צורך יום-יומי ופיזי קיים – היא כנראה לא תמריא רחוק, לפחות לא בזמן הקרוב. באקוסיסטם הניו-יורקי, אבל לא רק בו, יש הרבה מאוד חברות שעוסקות בפיתוח של הטכנולוגיה לשם הטכנולוגיה, וזה כמובן הכרחי בראייה עתידית. אבל כל עוד המענה נשאר ברמת הקוד, משהו שהוא ערטילאי לחלוטין עבור צרכנים שלא תמיד מבינים את אחורי הקלעים של הפיתוחים הטכנולוגיים הכי חדישים, הדרך למעלה עוד ארוכה.

 

צרכנים מעוניינים למשל, למצוא דרך חדשה, פשוטה וזולה לרכוש לעצמם זוג משקפיים, להכין ארוחת ערב מזינה שגם תצליח לעשות רושם על האורחים או לקבוע תור לרופא עיניים מבלי לבזבז על זה זמן ואנרגיה. הם מעוניינים לצרוך תוכן מדליק (שלא לומר מקליק) ברשת, לקבל עדכונים על מה שמעניין אותם ולהירשם לשיעור פילאטיס בלחיצת כפתור. מה קורה מאחורי הקלעים? איזה מידע נאסף? איזו טכנולוגיה מיושמת? זה כבר בשולי הדברים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים