שתף קטע נבחר

כלכלת בחירות? אלו ההנחות בתחבורה הציבורית

כמה שעות אחרי ששר התחבורה כץ אישר רשמית שכרטיסי הרב-קו השונים יכובדו גם במוניות שירות, עדכן שר האוצר כחלון על הורדת מחירים במנהרות הכרמל. כץ: "המהלך לא הושפע מענייני קואליציה או שיקולים אחרים"

 

השרים משה כחלון וישראל כץ. להיטיב עם העם (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
השרים משה כחלון וישראל כץ. להיטיב עם העם(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרי הממשלה נלחמים למען כיסו ועבור אהדתו של צרכן התחבורה הציבורית והנהג הישראלי: כמה שעות לאחר הכרזתו של שר התחבורה ישראל כץ על רפורמת ה"רב-קו", הודיע היום (ד') שר האוצר משה כחלון על הורדת המחירים במנהרות הכרמל.

 

מוקדם יותר הכריז השר כץ על החלת כרטיסי "חופשי חודשי", "חופשי שבועי" ו"חופשי יומי" בקווי הרכבת והאוטובוסים הבין-עירוניים, מלבד הנסיעות לאילת. הוא הבטיח שמחירו של כרטיס חופשי יומי לא יעלה על 60 שקל.

 

כמו כן יוחלו כרטיסי הרב-קו על מוניות שירות, שיכבדו את ההנחות בכרטיסים היומיים והחודשיים, את הערך הצבור בכרטיס, וכן הנחות לאוכלוסיות ייעודיות כמו סטודנטים, בני נוער, נכים ואזרחים ותיקים.

 

בקרב נהגי מוניות השירות שוררת פסימיות לקראת הרפורמה, שלפי השר כץ תיכנס לתוקף לקראת סוף 2018 - משום שסבסוד הנחות הרב-קו לא יחול על המפעילים הקיימים אלא רק לאחר יציאה למכרזים.

ארכיון. מוניות השירות נכללות ברפורמת הרב-קו (צילום: מתן טורקיה) (צילום: מתן טורקיה)
ארכיון. מוניות השירות נכללות ברפורמת הרב-קו(צילום: מתן טורקיה)

התקציב שהתקבל במשרד התחבורה לטובת הוזלת מחירי הנסיעות הבין-עירוניות באוטובוסים נמוך משמעותית מהתוכנית המקורית (100-50 מיליון שקל במקום 400 מיליון שקל), כך שכרטיסי הנסיעה עצמם לא יוזלו.

 

במשרד התחבורה לא מתחייבים מה תהיה עלות הרפורמה, שלדבריהם תלויה בתוצאות המכרזים, אך היא מוערכת במאות מיליוני שקלים הכוללים את הטמעת מכשירי התיקוף, סבסוד ההנחות ופיצוי לנהגים הפעילים כיום. במסגרת הרפורמה יורחבו קווי השירות, ולדברי מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, הציבור יוכל להשפיע על המסלולים שיועלו לאתר האינטרנט של המשרד.

 

בנוסף הודיע השר כץ על הרחבת הניסוי "נעים לירוק" שבמסגרתו מוענקים אלפי שקלים לנהגים שבוחרים לא לנסוע בשעות העומס.

 

כמה שעות לאחר הצהרות השר כץ שחרר משרד האוצר הודעה שלפיה המחירים במנהרות הכרמל יוזלו החל מינואר 2018. על פי הסכמי ההפעלה של המנהרות אמור היה מחיר הנסיעה לעלות מ-8.6 שקל ל-9.8 שקל, אבל הוא יירד ל-6.95 שקל.

למרות "מלחמת ההטבות" בין השרים, כץ מכחיש שמניעים פוליטיים עמדו מאחורי המהלכים. "המהלך הזה מתגלגל שנים ולא מושפע - לא לטוב ולא לרע - משום ענייני קואליציה או שיקולים אחרים", ענה לשאלת ynet במסיבת העיתונאים.

 

למרות ההטבות הצרכניות שהכריזו עליהם השרים, נדרשת עוד עבודה רבה כדי להוציא את ישראל מהמשבר התחבורתי בו היא נתונה – בין השאר בגלל תשתית חסרה.

 

- המנכ"לית טרנר, במה יועילו הרפורמות הללו אם אוטובוסים נעים במהירות 14 קמ"ש? למה נסללים כל כך מעט נת"צים וכל כך לאט?

"אנחנו עובדים במקביל בכל החזיתות: מעמד הנהג, תשתיות, מחירים והכול. עשינו מהפכה גדולה ברכבות הכבדות בשנים האחרונות ועכשיו הרפורמות בתעריפים הן חלק מהעניין. אנחנו נתקדם עם הנת"צים בתוך גוש דן וגם עם הבינעירוניים. יוצאים למכרז לגבי הנתיבים המהירים לגוש דן ויהיו עבודות כואבות כבר ב-2018 על נתיבי איילון. כולנו נרגיש את זה. לצבוע נת"צ ולייצר כאוס מוחלט זו לא חכמה".

 

השר כץ: "הבעיה הגדולה היא הנת"צים בתוך בתל אביב וסביבותיה. חברת הקידום והביצוע נתיבי איילון עושה עבודה נכונה וטובה. מה שלא עשו התורכים, האנגלים ורשויות המדינה מקום המדינה - אני עושה כבר שמונה שנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתן טורקיה
גם מוניות השירות נכללות ברפורמת הרב-קו
צילום: מתן טורקיה
מומלצים