שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הסודות של הילדים המקובלים

    ילדים עם אינטליגנציה חברתית גבוהה יודעים בדיוק מה לעשות כדי לגרום לסביבה לאהוב אותם ולרצות בחברתם. הם גם מבינים איך להתייחס לעלבונות והצקות ומגלים גמישות כשיש בעיות חברתיות. אז מה הם עושים אחרת שגורם להם להצליח?

    יוני, נער בן 12, עובר דירה פעם שנייה בשנים האחרונות. יוני מגיע למסגרת החדשה שלו מעט מתוח: "האם יאהבו אותי?", "כיצד יקבלו אותי?", "האם אכיר שם מישהו?", "האם יכול להיות שלא אצליח להיכנס לחבורת הילדים החדשים?".

     

    אבל יוני הוא ילד בעל אינטליגנציה חברתית גבוהה. למרות המעברים הרבים שחווה בחייו (אחד מהם היה מעבר לחו"ל), הוא מצליח להשתלב בכל פעם מחדש בחבורת הילדים - בני כיתתו, ילדים מחוגים חדשים שאליהם הוא מצטרף ובכלל. יוני מעולם לא בלט או היה "מנהיג" הקבוצה והוא כלל אינו מעוניין להיות כזה, אולם נדמה כי הוא עושה משהו נכון כאשר הוא נכנס לקבוצה חדשה.

     

    מה בהתנהגותו של יוני מאפשר לו להיכנס שוב ושוב בבטחה ובהצלחה לתוך סיטואציות חברתיות חדשות, לעיתים במקומות חדשים? מדוע הקבוצה מקבלת אותו בזרועות פתוחות ומה ניתן ללמוד מהתנהגותו?

    מצטרף אל הקיים ולא מפר את האיזון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מצטרף אל הקיים ולא מפר את האיזון(צילום: shutterstock)
     

    יודעים להקשיב

    ילדים בעלי אינטליגנציה חברתית גבוהה עושים כמה דברים בצורה מדויקת, וניתן ללמוד רבות מהתנהלותם. בתהליך הצטרפותם הם לעולם אינם מפרים את המתרחש. הם אינם מבקרים או מזעזעים את המשחק, את הסיטואציה, את מה שקורה. נהפוך הוא - הם מצטרפים אל המתרחש, מכבדים, אינם מביעים זלזול ואינם מעליבים את המשתתפים. את הצטרפותם הם יעשו בצורה עדינה ומכבדת, ולרוב היא פשוט תתרחש בצורה חלקה.

     

    תכונה נוספת של ילדים מצליחים חברתית היא יכולת הקשבה גבוהה: בעת הקשבה לאחר הם אינם מתפרצים או מעלים מחשבה אסוציאטיבית שעולה בראשם. בהתנהגותם הם אומרים לאחר: אני מקשיב לך, אני שומע אותך ואני גם אראה לך את זה. איך? לרוב שפת גופם בעת ההקשבה היא רגועה ולא תזזיתית.

     

    הם משדרים סימני הקשבה: מביטים בעיניים, מהנהנים והחשוב מכולם - מביעים התעניינות בשאילת שאלה בנושא שלו כרגע הקשיבו. הדובר הרגיש שקשובים אליו, הוא מסיים את דבריו ולרוב גם יפנה מקום למקשיב (עכשיו תורך).

     

    קראו עוד:

    - "הדרך היצירתית לגרום לילדיי להתקלח"

    - "אני צמא": משפטים שילדים אומרים בערב

    - חנוכה 2017: אטרקציות משפחתיות

     

    ובחזרה ליוני: עם התקדמות השיחה, לאט-לאט, יוני צולח את כניסתו אליה, ומבלי משים הוא בפנים - הוא מביע את דעתו, מספר על עצמו, עונה על שאלות בצורה עניינית אך גם יודע "להתפרץ" נכון, להבין התבדחות או סרקזם. ילדים בעלי אינטליגנציה חברתית גבוהה מסונכרנים כל העת עם הצורך והמטרה של הקבוצה ב"כאן ועכשיו" - הם אינם נאבקים תדיר על מקומם בקבוצה אלא מקבלים את מקומם כפי שהוא ברגע נתון זה.

     

    ילדים בעלי אינטליגנציה חברתית גבוהה יודעים להתמודד בצורה הטובה ביותר עם עלבונות והצקות (אין ילד שלא מעליבים אותו או לא מציקים לו - יש ילד שאינו יודע להתמודד עם זה נכון). הם לא חייבים לענות למציק ולהחזיר לו מנה אחת אפיים. נהפוך הוא, כוחם נמצא דווקא ביכולתם לענות בצורה מקררת, תגובתם למציק תגרום להצקה להפסיק מייד.

     

    מקשיבים לחברים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מקשיבים לחברים(צילום: shutterstock)

    מביטים בחולשותיהם בעיניים

    ילד סיפר לי פעם שכאשר אומרים לו שהוא גרוע בכדורגל הוא פשוט עונה: "נכון, אני פשוט גרוע בזה". כלומר ילדים בעלי אינטליגנציה חברתית גבוהה מסוגלים להכיר בחולשותיהם ובכוחותיהם (הערכה עצמית מאוזנת). חולשותיהם אינן רוב עיסוקם והם מקבלים אותן כמעט באהבה, שהרי אין ביכולתם להתווכח על כך.

     

    ילדים בעלי אינטליגנציה חברתית גבוהה מגלים גמישות במציאת פתרון בעיות חברתיות או בין-אישיות – יש ביכולתם להיות גמישים לגבי אופן פתרון הבעיה והם יודעים גם לוותר במצבים שבהם לבעיה אין פתרון.

     

    ילדים בעלי אינטליגנציה חברתית גבוהה עושים נכון את הדברים הבאים: הם יודעים להצטרף נכון לסיטואציה מבלי לשנותה ובכיבוד המתרחש בקבוצה כעת; הם יודעים להיות מקשיבים טובים, הם אינם מתפרצים; הם מגלים עניין באחר וגם יודעים לגרום לאחר לדעת זאת - הם מפרגנים ולא נאבקים על מי טוב יותר.

     

    ילדים אלו מסוגלים לקבל את עצם העובדה שהם לא מושלמים (אף אחד לא מושלם) ולהביט בחולשותיהם בעיניים. לכן קשה מאוד להעליב אותם או להקטין אותם, מאחר שתפיסת העצמי או הערכתם העצמית מאוזנות - הם מודעים ליכולותיהם וכוחותיהם כשם שהם מודעים לחוסר יכולת או לחולשה.

     

    אופיר בן זאב, עובד סוציאלי קליני ומומחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, מנהל מקצועי של "אני in " – המרכז הישראלי לאינטליגנציה חברתית.

     

    60 שניות על ילדים עצמאיים:

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לא נאבקים על מקומם בקבוצה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים