שתף קטע נבחר

סובארו XV בנהיגה ראשונה - קצת אחרת

הדור החדש של רכב הפנאי הפופולארי מבית סובארו שומר על הנעה כפולה ייחודית בכל גרסאותיו תוך שיפור מתבקש בתא הנוסעים ובנוחות. נהגנו בו לראשונה

 

במה נהגנו: סובארו XV (דור 3)

מתחרים: קיה ספורטאז', יונדאי טוסון, ניסאן קשקאי

מתי אצלנו: עכשיו

מחיר: 156-139 אלף שקל

 

 

בעד: נוחות, התנהגות, יכולת שטח

נגד: מערכות בטיחות, מנוע 1.6, גיר רציף, מרווח פנים

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

בגדול: סובארו XV, גרסה מוגבהת לאימפרזה כתשובה לאופנת רכבי הפנאי, הוא הדגם הנמכר ביותר של המותג בישראל. הוא גם רכב ההנעה הכפולה הפופולארי ביותר כאן, כזה שהציע יכולת שטח מול מתחריו הישירים והפופולאריים הרבה יותר - קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון למשל - שרק התהדרו בפוזה, בלי הכיסוי.

 

אבל לצד אותה יכולת שטח, ה-XV היוצא סבל מתא נוסעים וסביבת נהג מיושנים, איכות נסיעה בינונית ויחידות כוח צנועות (מדי). עם ה-XV החדש מבטיחה סובארו שיפור מקיף של כל הטעון שיפור ביומיום, לצד שימור יכולת טיולי סוף השבוע הייחודית.

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

עיצוב ותא נוסעים: למרות שמדובר בדגם חדש לחלוטין, המראה החיצוני עבר בעיקר מתיחת פנים לעומת ה-XV הקודם. עם זאת, יחידות תאורה, פגושים וחישוקים שונים, מקנים לו מראה מודרני ומושך מבעבר. תא הנוסעים עבר שינוי משמעותי יותר, תוך שיפור כללי של איכות החומרים וכולל (בגרסת הגימור היקרה) דיפוני עור נאים על הקונסולה, גימור דמוי אלומיניום (כולל לדוושות) ואפילו דמוי קרבון.

 

גם המושבים - נוחים ותומכים היטב - מוצלחים למראה, עם שילוב של עור ושני סוג בד. צמד צגי נתונים צבעוניים (אחד בלוח המחוונים והשני בחלקה העליון של הקונסולה) מציעים מידע רב גם אם מבלבל לעיתים עקב עודף אינפורמציה, ומסך מגע ("8) בגרסה הבכירה נראה טוב ונוח לשימוש עם לא פחות מארבעה שקעי USB.

 

מה פחות אהבנו? מתגי השליטה הרבים על ההגה מייצרים עומס מיותר ומבלבלים לשימוש תוך כדי נהיגה. איכות הגימור ובעיקר בתחום המיתוג אינה אחידה וכך גם לגבי אזורי פלסטיק נוקשה ופשוט מדי באזורים שונים. כדאי לסובארו גם לוותר ובמהירות על פרטי גימור מביכים דוגמת יריעות הבד לכיסוי חיבורי מושבי הבטיחות והחללים בין המושב למסעד מאחור. לפיסות הבד הפשוטות כמו גם לחיתוכי הבד התמוהים אין מקום במכונית כלשהי ב-2018.

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

בחזרה לנוסעים. הודות לגידול של שני ס"מ לרוחב ותוספת שלושה ס"מ לבסיס הגלגלים (266.5 ס"מ), מרווח הרגליים והרוחב לנוסעים מאחור טוב מבעבר. עם זאת, תעלת ההינע במרכז מגבילה את מרווח הרגליים לנוסע אמצעי ופתחי מיזוג אחוריים אינם בנמצא גם בגרסאות היקרות. נפח תא המטען נותר צנוע (310 ליטר, למרות גלגל חלופי זמני) והוא קטן משמעותית מהמתחרים.

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

אבזור: גרסת הבסיס (139 אלף שקל ל-1.6 ליטר ו-148 אלף שקל ל-2.0 ליטר) צנועה למדי וכוללת מסך מגע בגודל "6.5 עם צימוד Apple CarPlay, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, חישוקי "17, שבע כריות אוויר ומערכת התראה של מובילאיי. מערכות הבטיחות האקטיביות של סובארו איתם היא נמכרת כציוד תקני באירופה, גם בגרסאות זהות לחלוטין לבסיסיות בישראל, לא נמכרות כאן משום מה.  

 

הגרסה היקרה יותר (145 ו-156 אלף שקלים בהתאמה) מוסיפה מסך מגע בגודל "8, בקרת אקלים מפוצלת (לא לנוסעים מאחור), מפתח חכם וחישוקי "18 במנוע הגדול. אלה כן כוללות את מערכת הבטיחות האקטיבית והמומלצת של סובארו הכוללת בלימה אוטונומית במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית, התראה על סטייה מנתיב ושטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור).

 

 

יחידות הנעה וביצועים: כבעבר מוצעים צמד מנועי בנזין, 1.6 ליטר עם 114 כ"ס ו-2.0 ליטר עם 156 כ"ס (תוספת של 6 כ"ס הודות להזרקת דלק ישירה). שני המנועים משודכים לתיבת הילוכים רציפה והנעה כפולה-קבועה.

 

המנוע הקטן מרגיש גם כעת, כמו בדגם הקודם, חלש למדי (13.9 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש), גם לעומת מתחרים עם מנועים בנפח דומה (והספק מרבי גבוה משמעותית). בכביש הררי, כנגזר מדרך פעולתה אך גם מההספק והמומנט הצנועים, משגרת תיבת ההילוכים הרציפה את המנוע לסל"ד גבוה באופן קבוע (כולל רעש צורמני) גם כדי לשמור על מהירות סבירה בלבד. בגרסה זו תיבת ההילוכים נטולת אפשרות תפעול ידני, ועל כן אינה מאפשרת בלימת מנוע ראויה.

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

המנוע הגדול יותר מספק ביצועים טובים במעט מבעבר (10.4 שניות ל-100 קמ"ש, קיצוץ של 0.3 שניות), ואת יתרונו לעומת הדגם היוצא ניתן היה לוודא במבחן תאוצות ביניים שנערך בין השניים - בעיקר הודות לשינוי בתיבת ההילוכים. בנסיעה רגועה יש לתיבה אופי פעולה נינוח בדרך כלל, אך בזחילת פקקים היא אינה מאפשרת זחילה במהירות קבועה. כאן יש גם אפשרות לתפעול ידני באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה (שבעה יחסים קבועים מראש, לעומת שישה בעבר) אך גם כשהיא מחוברת למנוע הגדול היא אינה מרשימה במיוחד בפעולה חלקה.

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

נוחות והתנהגות: ה-XV מבוסס על הפלטפורמה הגלובאלית החדשה של סובארו, הקשיחה משמעותית לטענת היצרנית. גם המיתלים כיולו מחדש ולמרות שהם מוצקים מבעבר, הם מספקים יכולת ספיגה טובה. בתנועה עירונית איטית הופכים צמיגי "18 נמוכי חתך וכיול נוקשה את הנסיעה לקופצנית מדי, אך ברגע שהמהירות עולה במעט ותנועת המרכב מסיבית יותר, מתגלה ריסון מרשים על אספלט עד מופתי בשבילים זרועי חריצים, בורות ואבנים. בידוד רעשי הרוח והדרך טוב משמעותית מהדגם הקודם, אך עדיין אינו טוב מספיק ועל הכביש המהיר חודרת אוושת רוח מטרידה כבר ב-100 קמ"ש.

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

בכל מקרה, עיקר השיפור נוגע להתנהגות הכביש, תודות לזוויות גלגול צנועות המקנות בקרת מרכב טובה בשינויי כיוון מהירים. גם הצמיגים השונים (עם נטייה לכביש לעומת הצמיגים הדו-שימושיים של הדגם היוצא) ובקרת הכוונת מומנט (באמצעות בקרת המשיכה) מקנים אחיזה גבוהה מבעבר. ההגה זכה לכיול חדש וכעת הוא מציג משקל טבעי מבעבר וחדות ודיוק עדיפים, אך הוא עדיין נטול משוב. הבלמים, נקודת חולשה מסורתית בסובארו, הפגינו יכולת טובה.

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

שטח: בשונה מהמתחרים, ל-XV יכולת במקום שבו האספלט נגמר, בעיקר בזכות מערכת הנעה כפולה אמיתית אך גם מרווח גחון מרשים של 22 ס"מ. מצב X-Mode שנוסף כציוד תקני מתאים את מערכת ההנעה הכפולה לנסיעת שטח (מגדיל ב-20% את החיכוך בין הדסקיות בדיפרנציאל המרכזי), מפחית מחדות תגובת המצערת ומגביר את רגישות בקרת המשיכה, ומאפשר התמודדות טובה יותר עם מצבי אובדן אחיזה כמו למשל הצלבת צירים. מערכת בקרת ירידה במורד התגלתה כאפקטיבית למדי.

 

נקודת התורפה העיקרית נותרה פגוש קדמי נמוך מדי. עוד יש לציין שגרסת המנוע הצנועה (1.6) התקשתה להתמודד עם מעלות וגרמה להתחממות לא רצויה של תיבת ההילוכים.

 

 (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
(צילום: רונן טופלברג)

 

סיכום: ה-XV החדש טוב מקודמו כמעט בכל סעיף. כולל תא נוסעים ואיכות נסיעה בכביש ובשטח. לכן, מי שאהב את ה-XV בעבר, ימצא בחדש רכב טוב יותר וקניה עדיפה. עם זאת, אסור לשכוח כי הוא סובל כבעבר מיחידות הנעה מיושנות (בעיקר המנוע הקטן) הפוגעות בביצועים ביחס למתחרים. לכך יש להוסיף נקודת תורפה מפתיעה וראויה לתשומת לב מיוחדת - חסרונן של מערכות בטיחות אקטיביות כציוד תקני כבר בגרסת הבסיס, כמקובל אצל מרבית מתחריו.

 


סובארו XV

סובארו XV
מנוע 4 צילינדרים בוקסר
נפח / סוג דלק 1,995 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 156 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 20 קג"מ ב-4,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / רציפה
אורך 446.5 ס"מ
רוחב 180 ס"מ
גובה 161.5 ס"מ
בסיס גלגלים 266.5 ס"מ
משקל 1,439 ק"ג
נפח תא מטען 310 ליטר
100-0 קמ"ש 10.4 שניות
מהירות מרבית 194 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 17.2 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 155 גרם לק"מ
כריות אוויר 7 כריות אוויר
בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים (רק עם EyeSight)

 

הכתב היה אורח חברת סובארו


פורסם לראשונה 19/12/2017 23:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רונן טופלברג
סובארו XV
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים