שתף קטע נבחר

ניו יורק נאבקת בתופעת האופניים החשמליים

מאז שהשליחים בניו יורק גילו את האופניים החשמליים החיים שלהם הפכו לקלים יותר, אבל תושבים רבים מתלוננים שהרחובות בטוחים פחות. בניו יורק החליטו לקנוס לא רק את הנהגים אלא גם את המעסיקים שלהם, ומחרימים יותר אופניים: "זה לא חוקי לנסוע ברחוב, ומי שבראש שרשרת המזון אחראי"

אופניים חשמליים שנמכרים בזול הפכו את החיים של השליחים בניו יורק לקלים יותר. אך בשנה החדשה החגיגה עלולה להסתיים.

 

בעיריית ניו יורק הבטיחו להיאבק בתופעת האופניים החשמליים, שאהובים על פעילים סביבתיים ונפוצים בקרב עובדים שמרוויחים שכר נמוך, בעיקר מהגרים עניים. נהגים והולכי רגל רבים חושבים שהאופניים החשמליים הם איום.

אופניים חשמליים בניו יורק (צילום: AP) (צילום: AP)
אופניים חשמליים בניו יורק(צילום: AP)
במסגרת החוק העירוני מותר להחזיק אופניים חשמליים ולמכור אותם, אך רכיבה ברחוב עלולה להוביל לקנס של עד 500 דולר. ראש העיר דה בלאזיו הודיע בסתיו שמתחילת 2018 עסקים שהעובדים שלהם משתמשים באופניים חשמליים עלולים לקבל קנס של 100 דולר במקרה שהעובדים יעוכבו, ו-200 דולר על עבירה נוספת.

 

"לא חוקי להשתמש ברחובות באופניים חשמליים, ומי שבראש שרשרת המזון צריך להיות אחראי", אמר דובר העירייה אוסטין פינאן. "במקום להתמודד רק עם הרוכבים, אנחנו מתמודדים עם החנויות שמסיטות מבט ומותירות את העובדים שלהן להתמודד עם הקנס".

 

המדיניות החדשה של ניו יורק היא הוכחה שעבור ניו יורקרים רבים מדובר בתופעה מזיקה. תושבים רבים מספרים איך אופניים חשמליים, שנראים כמו אופניים רגילים אך יכולים להגיע ל-30 קמ"ש או יותר, הגיעו משום מקום במהירות גבוהה וכמעט פגעו בהם ברחוב.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

עבור קלמנטה מרטינז מדובר בחדשות רעות. "זה לא הוגן בגלל שאנשים כמוני תלויים בהם", אומרת מרטינז בת ה-44, שהגיעה ממסיסקו הגיעה לארה"ב לפני כמעט 15 שנה - ועבדה מאז בעיקר בשליחויות. לפני שלוש שנים היא קנתה אופניים חשמליים. "אנחנו משתמשים בהם כמשהו שעוזר לנו לעבוד ולתמוך במשפחות שלנו", היא מספרת.

 

דו לי, שבעבודת הדוקטורט שלו חוקר את חייהם של השליחים בניו יורק, אומר שהאופניים החשמליים עשו שינוי עצום עבור השליחים בעיר. רבים מהשליחים הם בגיל העמידה או מבוגרים יותר, עובדים בשכר שעתי וגומאים מרחקים רבים בלחץ זמן. "הם לא יכולים לעשות את העבודה שלהם בלי אופניים חשמליים", הוא אמר.

 

פעילים בתחום התחבורה טוענים שהמאבק של ניו יורק בתופעה אינו הגיוני, מסיבות סביבתיות או בטיחותיות – בשעה שקטנועים שמהירים וכבדים מהם ממשיכים להיות חוקיים, ושעסק שמשתמש בקטנוע למשלוחים צריך תעודת ביטוח. הם דורשים מהעירייה לפרסם נתונים שמראים אם האופניים החשמליים מהווים סכנה בטיחותית חריגה בהשוואה לכלי רכב אחרים.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
  

החוק הפדראלי מתייחס לאופניים חשמליים שנוסעים במהירות של 30 קמ"ש או פחות כאופניים רגילים, והחוק של מדינת ניו יורק לא מרשה לרשום אותם כרכבים ממונעים. כמעט אלף אופניים חשמליים הוחרמו על ידי המשטרה בשנה החולפת, עלייה של מאות אופניים בהשוואה ל-2016.

 

אופניים חשמליים חדשים בניו יורק יכולים להגיע למחיר של אלפי דולרים, כמו קטנועים. אופניים רגילים שמקבלים "שדרוג" והופכים לחשמליים עולים פחות מ-500 דולר. אליזבת גורדן, עורכת דין מארגון Make the Road New York, אמרה שהמסעדות כבר מצפות מהשליחים שיקנו אופניים חשמליים לעבודה. "הם חייבים שיהיו להם אופניים כאלה לעבודות שלהם", היא אומרת. "אנחנו חושבים שאפילו שהמדיניות היא להגיע למסעדות, זה יפגע בעובדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
אופניים חשמליים בניו יורק
צילום: AP
מומלצים