שתף קטע נבחר

הגזמה פראית: נחשפו המספרים המביכים של טסלה

הפער בין נתוני המכירות הצפויים של טסלה מודל 3 ובין המציאות הכואבת בשטח נחשף עם פרסום נתוני הרבעון הרביעי. המספרים מדאיגים, והתדמית הנקייה נסדקת

טסלה הבטיחה לעמוד כיום, כחצי שנה לאחר חשיפת המשפחתית החשמלית "מודל 3", על קצב מסירות מרשים של יותר מ-10,000 מכוניות בשבוע. בפועל עלו על הכביש בשלושת החודשים האחרונים של 2017 רק 1,550 מכוניות. הפער העצום מבלבל את האנליסטים, מדאיג את המשקיעים ופוגע בתדמית המצוינות שעליה מבוססת החברה האמריקנית הקטנה. 

 

חשיפת טסלה 3. ההערכות האופטימיות התגלו כמוגזמות

 

המכונית החשובה של השנה

המכונית המדוברת ביותר בתעשיית הרכב אשתקד הייתה מודל 3 החשמלית של טסלה, רכב שהבטיח להביא לציבור הרחב את ערכי היזם אלון מאסק - בשורה חשמלית, שיטת שיווק ייחודית ותדמית אקסקלוסיבית-ירוקה. במילים אחרות, רכב פרימיום משפחתי עם תג מחיר סביר ובמעטפת פיננסית שלא נראתה מעולם בתעשייה השמרנית בדרך כלל: מאסק הציע לרוכשים עתידיים לשלם מקדמה המבטיחה רכישה - יותר משנה לפני שהרכב אפילו נחשף. מאסק התבסס על אמון הציבור, שקיבל את הדגמים הסופר-יקרים של טסלה, מודל S ו-X, באהבה, בהערכה ובעיקר בארנק פתוח.

 

טסלה מודל 3, כנראה המכונית החשובה ביותר של השנה ()
טסלה מודל 3, כנראה המכונית החשובה ביותר של השנה

 

מאות אלפי הזמנות של אוהדים נלהבים הוכיחו את הרעיון כמוצלח. ב-24 השעות שחלפו מרגע פתיחת רשימת ההזמנות הפקידו 115 אלף בני אדם סכום של ארבע ספרות בדולרים. שבועיים לאחר מכן עמד המספר על יותר מ-400 אלף, ולקופת טסלה נכנס סכום שהתקרב לחצי מיליארד דולר - בהזמנה מוקדמת למכונית שאיש לא באמת ראה עדיין. אירוע חסר תקדים בתעשיית הרכב.

 

כאשר נחשפה המכונית לפני חודשים ספורים, נקב מאסק גם בלוח זמנים עתידי וציין כי בספטמבר יימסרו כבר 1,500 מכוניות וכי הקצב יואץ במהירות לעד כ-20 אלף בחודש במהלך דצמבר. בחודש ינואר הבטיח כי יימסרו מדי שבוע כמעט 10,000 מכוניות חדשות.

 

אלא שכבר במועד תחילת המסירות ברור היה כי טסלה אינה מסוגלת אפילו להתקרב למספר המובטח. במהלך אוקטובר הפכו המספרים המאכזבים לחד-משמעיים לאחר פרסום נתוני הרבעון השלישי - מסירה של 220 מכוניות מתוך סך ייצור של 260 יחידות. מאסק התחייב אומנם כי הקצב יואץ וכי מדובר בבעיות עם ספקי משנה הצפויות להיפתר, אך לא שכנע. כעת מפרסמת החברה את נתוני הרבעון הרביעי, ושיפור עדיין לא ניכר. בשלושה חודשים ייצאה החברה 2,425 מכוניות מודל 3 ומסרה 1,550 מהן - פחות מ-10% מהמובטח.

 

כעת מאסק מודה בדבר וממתן את הערכותיו. החברה הודיעה רשמית כי בסוף הרבעון הראשון (מרס) ישווקו כ-2,500 מכוניות מדי שבוע, ואילו רק בסוף הרבעון השני של 2018 (יוני) יסופקו 5,000 מכוניות בשבוע. בכך דוחה מאסק את יעד הייצור והשיווק בחצי שנה. בסך הכול ייצאה טסלה ברבעון האחרון של השנה כמעט 30 אלף מכוניות, מחציתן מודל S, כ-13 אלף מודל X והשאר (1,550) מודל 3.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים