שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    המכוניות שהגיעו ב-2017: יותר בטוחות, יותר נקיות
    שוק הרכב כמעט ושבר שוב את שיא המכירות השנה, אך מכיוון שהציג מספר נמוך במעט מ-2016 ייזכר דווקא כהאטה ראשונה בחמש שנים. ויש נתונים מעניינים הרבה יותר לסיכום - קבלו אותם

    שנת 2017 הסתיימה עם נתון מכירות מפתיע. מספר המכוניות החדשות לא מהוות שיא חדש ולראשונה מאז 2012 נרשמה למעשה האטה בשוק הרכב החדש. אך הפער לעומת שנת השיא 2016 נותר כמעט-זניח ובעיקר: מי שצפה ירידה משמעותית בקצב המכירה התבדה. בפועל, מספר יבואנים מצמרת טבלת המכירות התלוננו אפילו על מחסור במכוניות מדגמים מסוימים, והעריכו כי היו מסוגלים למכור הרבה יותר אילו היצרניות היו משתפות פעולה.

     

    ואיזה סוגי מכוניות עלו על הכביש? (צילום: ליהי קרופניק) (צילום: ליהי קרופניק)
    ואיזה סוגי מכוניות עלו על הכביש?(צילום: ליהי קרופניק)

     

    281,563 מכוניות חדשות נמכרו במהלך 12 החודשים החולפים והמובילות ב-2016 הובילו גם בשנה החולפת, עם יתרון ברור לקונצרן יונדאי-קיה. אבל מה
    מסתתר מאחורי המספרים היבשים לפיהם דורגו המותגים והדגמים?

     

    בטיחות

    החדשה הטובה ביותר עבור שוק הרכב בשנה החולפת התבטאה ברכישת יותר מ-110 אלף כלי רכב חדשים, כ-40% מסך המכירות, עם מערכת בטיחות אקטיבית מתקדמת הכוללת בלימה אוטונומית במצבי חירום. אחת המערכות החשובות ביותר למניעת תאונות שמציעה כיום תעשיית הרכב, המאטה ואף בולמת לגמרי את הרכב באופן עצמאי במצב חירום. מערכת שנועדה לטפל בבעיה השכיחה ביותר כיום על הכביש, הסחת דעת. לפי מחקרים שנערכו בעולם, מערכת זו עשויה להקטין במצבים מסוימים בעשרות אחוזים את הסיכון למעורבות בתאונה.

     

     

    ואיזה מותגים מכרו אחוז גבוה במיוחד של מכוניות עם מערכות אלה? כל המכוניות ששווקו בישראל בשנה החולפת על-ידי וולוו ומרצדס הציעו בלימה אוטונומית. אבל לא רק מותגי יוקרה עשו זאת, אלא גם מאזדה ש-99% מכל המכוניות שמכרה צוידו בה. טויוטה אמנם הסתפקה בנתון צנוע יותר של 87%, אבל במספרים אבסולוטיים הובילה בקלות עם יותר מ-27 אלף מכוניות. קיה שניה עם כ-21 אלף, מאזדה וסקודה עם כ-13 אלף מכוניות.

     

    מפתיעה לרעה בהקשר זה היא יונדאי, מובילת השוק, שהסתפקה בקצת יותר מ-7,000 מכוניות עם מערכת בלימה אוטונומית, מתוך כמעט 37 אלף מכוניות שמכרה כאן אשתקד. ויש מותגים עוד פחות קשובים לסכנות על הכביש. סוזוקי, סובארו, רנו, שברולט וסיטרואן כמעט ולא מכרו מכוניות עם מערכת שבולמת את הרכב בעת קרבה מסוכנת מדי לרכב אחר. יש להן לפחות מקום לשיפור השנה.

     

    זיהום

    גם תחום איכות הסביבה זוכה להתייחסות הולכת וגוברת בקרב יצרני הרכב, ובהתאם גם השוק הישראלי מגיב לכך. השנה כבר עלה מספר כלי הרכב ההיברידיים וההיברידיים-נטענים שנמכרו בישראל ל-27 אלף, מספר שיא של מכוניות וקרוב ל-10% מהשוק כולו.

     (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    יונדאי איוניק המשפחתית הפכה להיברידית ראשונה שנכנסת לרשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר, עם מקום שישי מרשים. עם זאת, יונדאי היא רק המותג השני בכמות כלי הרכב בעלי הנעה היברידית שעלו אשתקד על הכביש, עם מעט פחות מ-9,000. טויוטה, בעלת מגוון הדגמים ההיברידים הגדול ביותר, תופסת את המקום הראשון עם יותר מ-12 אלף כלי רכב בעלי הנעה לא קונוונציונאלית. לדברי בכיריה, מסירות כלי רכב היברידיים זינקו ביותר מ-50% והם מהווים כיום כ-40% ממכירות המותג. קיה במקום השלישי עם כ-3,800 יחידות, רובן ככולן מדגם נירו.

     

    בקרב יצרניות היוקרה בולטת השנה כניסתן של יחידות הנעה היברידיות-נטענות שמסייעות - עם הטבת מס משמעותית - להציע מחירים אטרקטיביים לעומת אותן מכוניות עם מנועים "רגילים". ב.מ.וו ומרצדס מכרו סביב ה-500 מכוניות עם הנעה זו, בעוד וולוו הסתפקה ב-200 יחידות. חשוב לציין בהקשר זה כי בדגמים בהם מוצעות יחידות היברידיות-נטענות לצד גרסאות בנזין או דיזל, הן מהוות לעיתים עד כ-80% מסך מכירות הדגם.

     

     (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    בשונה מההיברידיות, מכוניות חשמליות עדיין לא עשו - בארץ כבעולם - את פריצת הדרך השיווקית לה מצפות היצרניות, בעיקר בגלל היעדר תשתיות תומכות, אך גם חסרונן של הטבות פיננסיות שיהפכו אותן אטרקטיביות. רק שלושה דגמים חשמליים נמכרים כיום בישראל ו-112 יחידות בלבד נמסרו מהם. רנו זואי אחראית לרובם - 105 מכוניות שנמסרו בעיקר לפרויקט תחבורה שיתופית נקיה בעיר חיפה. חמש יחידות ניסאן ליף ושתי יחידות מב.מ.וו i3 עלו אף הן על הכביש ב-2017.

     

    מאיפה, ומי

    סקירה של ארץ ייצור המכוניות שנמכרו השנה מלמד כי כ-47% מהן הגיעו מאירופה. נתח מרשים אך ירידה של כ-1.5% לעומת אשתקד. במקום השני דרום קוריאה עם עליה זניחה וכ-16%, ובמקום השלישי יפן ללא שינוי בנתח השוק - 14.5%. טורקיה שבמקום הרביעי הגדילה במעט (1.5%) את נתח שוק המכוניות שהיא מייצרת ושווקו בישראל לכ-12%.

     

    בקרב יבואניות המותגים מובילה שוב כלמוביל (יונדאי, מיצובישי ומרצדס) עם נתח שוק של כ-17%, לפני צ'מפיון (פולקסווגן, סקודה, סיאט ואודי) עם 15% וטלקאר (קיה וסאנגיונג) עם 13%. יוניון מוטורס (טויוטה ולקסוס) אחראית ל-11.5% וקרסו (רנו, ניסאן דאצ'יה ואינפיניטי) ל-11%.

     

     (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    בקצה השני של המספרים הגדולים נמצאים דגמים שנמכרה מהם יחידה בודדת. למשל מכוניות הספורט ב.מ.וו M3, אך גם מזראטי גרנד-טוריסמו ומרצדס GLA45 AMG. אבל גם מכוניות משפחתיות דוגמת וולוו V60 ופולקסווגן טוראן ואפילו מסחרית אחת - פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ליהי קרופניק
    שוק הרכב: הנתונים מאחורי המספרים
    צילום: ליהי קרופניק
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים