שתף קטע נבחר

טכנולוגיות או לא להיות

רבים מבני הדור השלישי חוששים להתחבר לעולם הטכנולוגיה החדשה, לסמארטפונים, לטאבלטים ולרשתות החברתיות. אבל מי שיתאמץ ויתגבר ימצא שלצד הקושי טמונות כאן אפשרויות רבות וחיוביות

במשך מספר דקות ניסתה אמו של יואב בן ה-16 לשלוח לו צילום של שרשרת יפה שקנתה, לבקשתו, ליום הולדתה של חברתו החדשה ענת. אבל במקום שישלח לה "תודה", התקשר אליה בנה בחזרה נזעם. מסתבר שאת התמונה שלחה האם בטעות לענת עצמה, וכך הרסה את ההפתעה שתכנן. נשמע לכם מוכר? הדוגמה הזו משקפת היטב את הבלבול שחשים רבים מבני הדור השלישי נוכח הטכנולוגיה המתפתחת בקצב מסחרר.

 

"לצד יתרונותיה המשמעותיים, הביאה איתה הטכנולוגיה אתגר ולעיתים אף תסכול עבור אלו שאינם מורגלים אליה", מסכים גולן שרמן, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, שנחשף לנושא מידי יום במסגרת עבודתו. אני נתקל לא פעם באזרחים ותיקים שמתקשים בהתנהלות בתוך עולם האינטרנט והאפליקציות, כולל זאת של הבנק".

 

מה הפתרון שאתם מציעים להם?

"הבנק נקט במספר מהלכים כדי לסייע ללקוחות מבוגרים. הראשון שבהם הוא שימוש בדיילים בתוך הסניפים. אלה עומדים ליד המכשירים לשימוש עצמי ומסייעים ללקוחות המתקשים שם לבצע את הפעולות היומיומיות הנדרשות להם. אני אישית מתרגש בכל פעם מחדש לראות לקוחות שמתמודדים עם השימוש במכשירים הללו, מבצעים את הפעולות בעצמם בהתלהבות רבה וחוסכים זמן יקר וכסף".

 

 (צילום: iStock) (צילום: iStock)
(צילום: iStock)

 

גם את הקופאיות האנושיות בסופרמרקטים, מחליפות לאט-לאט הקופות לשימוש עצמי. "הקצבנו מספר קופות עצמאיות כאלה עבור הלקוחות שלנו", מספרת איריס, מנהלת סניף של סופרמרקט גדול, "וזה מצחיק אבל גם מעציב אותי לראות כל פעם מחדש איך הלקוחות הוותיקים מעדיפים לעמוד המון זמן בתור מול הקופאיות האנושיות שהם מורגלים אליהן, במקום לתקתק את המוצרים במהירות בקופות לשירות עצמי. ייקח להם כנראה הרבה זמן להתרגל לשינוי".

 

החשש של מבוגרים מטכנולוגיות חדשות מהווה בעיה במיוחד בשוק העבודה, שבו מדובר לעיתים בתנאי בסיסי להצלחה. יתר על כן, עצם החשש של מעסיקים מפני קשיי הסתגלות של מבוגרים לטכנולוגיות חדשות עלול למנוע מהם להתקבל לעבודה חדשה או להתקדם בעבודתם הקיימת.

 

מחקר ראשון מסוגו שבוצע בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן גוריון בנגב בדק את "קשיי שילוב עובדים מבוגרים בשוק העבודה". המחקר - שכלל סקר בקרב 312 מעסיקים, בעלי חברות ומנהלי משאבי אנושי בישראל - העלה כי 56% מהמעסיקים סבורים שעובדים מבוגרים נרתעים משינויים טכנולוגיים לעומת עובדים צעירים. 54.9% מהמעסיקים סבורים כי עובדים מבוגרים יתקשו יותר להסתגל לשינוי טכנולוגי לעומת עובדים צעירים יותר, 59% מהמעסיקים הסכימו שעובדים מבוגרים מסתגלים לאט יותר לשינוי טכנולוגי לעומת עובדים צעירים יותר. עם זאת, 67% מהמעסיקים התנגדו לאמירה לפיה עובדים מבוגרים מעוניינים פחות להשתתף בהכשרה ובהדרכות לעומת עובדים צעירים.

גם מבוגרים נופלים ברשת

הקושי והחשש אולי קיימים, אבל מבוגרים רבים נאלצים למרות הכל להתחבר לטכנולוגיות החדשות, ולו משום שאינם רוצים להיות מנותקים מהילדים ומהנכדים שלהם, שמבלים כל היום במשך שעות רבות בפייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם או בקבוצות הוואטסאפ. בעקבותיהם נדרשים גם בני הגיל השלישי להיכנס - לפעמים בעל כורחם - למרחב הווירטואלי. וכמו בני הדורות שאחריהם, גם הם מגלים שמי שנכנס לרשתות החברתיות מתקשה לעיתים לצאת מהן. "הגעתי עם בעלי למצב אבסורדי", מספרת נורית, בת 54, "שאנחנו יושבים בבית קפה אחד ליד השני, וכל אחד מאיתנו מתכתב בצ'טים בפייסבוק, במקום לשוחח זה עם זו".


 (צילום: iStock) (צילום: iStock)
(צילום: iStock)

 

אולם מי שהצליח להתחבר לרשתות החברתיות כמו פייסבוק יודע שלצד הפוטנציאל להתמכרות שלילית יש גם יתרונות רבים. מדובר בכלי יעיל לתקשורת מהירה עם בני המשפחה המורחבת בארץ ואפילו בחו"ל, החל משיתוף תמונות וחוויות, ועד להעברת מסרים והתעדכנות במה שקורה במסגרת המשפחתית ובסביבה הקרובה. עבור חלק מהגולשים המבוגרים, פייסבוק משמשת מקום להבעת דעות ולמציאת אחרים בעלי מערך ערכי דומה. חלק אחר מקהל המבוגרים מוצא עניין בהשתתפות בקבוצות תמיכה שונות, מעמודי הכרויות לגרושים ועד אתרים שמפרסמים מתכונים או רעיונות למלאכת יד.

 

אם הרשתות החברתיות יוצרות בעיה בגלל הקושי להבין את המרחב הווירטואלי, הרי שהמסארטפונים והטאבלטים יוצרים בעיות טכניות כמו הקושי לשלוט במעבר בין מסכים או פשוט הקושי לראות את האותיות הקטנות שעל המסך. בעידן החדש הזה, לא נדיר לראות ילדה בת 10 שמסבירה לסבא איך קוראים או שולחים הודעה. עבורה מדובר בידע מולד כמעט, ואילו עבורו מהווה הטכנולוגיה החדשה אתגר שכמעט בלתי אפשרי להתמודד איתו.

 

מבוגרים שלא מצליחים להתיידד עם הטכנולוגיות החדשות מפספסים היבטים חיוביים רבים שלהן, בעיקר חיסכון בזמן (למשל על ידי קביעת תור לרופא באפליקציה של קופת החולים במקום בהמתנה ארוכה למענה האנושי) וחיסכון בכסף, אם על ידי השוואת מחירים ואם משום שבמקרים רבים המחיר שנגבה בהזמנה דרך האתר נמוך מזה שייגבה נציג מכירות, גם אם מדובר באותו מוצר ואפילו באותה החברה.

 

האינטרנט הוא גם פתרון מצוין לבדידות שמאפיינת לעיתים את בני גיל הזהב. בין אם מדובר במשחקים אינטראקטיביים מול שחקנים אחרים, באתרי היכרויות או בקבוצות פייסבוק נוסטלגיות שמחברות בין בעלי רקע דומה - מי שיודע כיצד יכול למצוא על המסך לפחות חלק מהחברה האנושית שלה הוא זקוק. לבסוף, מי שמתקשה לקרוא עיתון או ספר בגלל גודל האותיות ימצא שדווקא קריאה בטאבלט יכולה להיות נוחה במיוחד, בגלל האפשרות להגדיל את הפונט לפי הצורך.

 

אם נחזור לרגע לדוגמה של בת ה-10 שמסבירה לסבא איך להשתמש בטלפון החכם, נראה שטוב יעשו מבוגרים רבים אם יבקשו מהילדים או הנכדים כמה שיעורים ויתחברו לעולם החדש הזה, שעל כל השלכותיו השליליות והקשיים הטמונים בו יש לו גם המון מה להציע - לבני כל הגילאים.

 

מוסף מיוחד על דור ה-S מצורף לגיליון יום שישי של "ידיעות אחרונות" למנויים בלבד

 


פורסם לראשונה 11/01/2018 16:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים