בשלל צבעי הקשת: הדינוזאור שחי לפני 161 מיליון שנה

היו לו נוצות צבעוניות על הצוואר, החזה והראש, אך הוא לא היה יכול לעוף. הכירו את הדינוזאור דמוי עורב, שהתגלה בסין

לא הכול שחור או לבן במדע: מדענים הודיעו אמש (יום ב') על גילויו של דינוזאור דמוי עורב, בעל נוצות צבעוניות בצפון-מזרח סין. על-פי החוקרים, הדינוזאור הזה חי לפני 161 מיליון שנה - בתקופה היורה.

לא יכול לעוף. צ'יהונג (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לא יכול לעוף. צ'יהונג(צילום: רויטרס)

החוקרים, המכנים את הדינוזאור הצבעוני צ'יהונג - Caihong  (קשת במנדרינית), אמרו כי המאובן המשומר נמצא כשהוא כמעט שלם במחוז הביי. החוקרים הוסיפו כי על ראשו, צווארו וחזהו של הדינוזאור היו נוצות בצבעים שונים, כמו אצל יונק הדבש.

הגילוי "מראה שהעולם בתקופת היורה היה צבעוני יותר ממה שתיארנו עד כה", אמר הביולוג האבולוציוני צ'אד אליאסון ממוזיאון בשיקגו, אחד החוקרים שהשתתפו בכתיבת המאמר שפורסם בכתב העת Nature Communications.

באמצעות מיקרוסקופים רבי עוצמה זיהו המדענים בתוך הנוצות את שרידי האברונים (מבנים ביולוגיים המוקפים בקרום). לדברי החוקרים, רוב גופו של הדינוזאור היה מכוסה בנוצות כהות, אבל ראשו וצווארו כוסו בנוצות בצבעים שונים.

עוד מצאו החוקרים כי למרות שלדינוזאור הזה היו מאפיינים רבים כמו לציפור, הוא לא היה יכול לעוף. הנוצות נועדו ככל הנראה למשוך בני זוג. לפי המחקר, צ'יהונג היה טורף בעל שתי רגליים עם גולגולת דמוית ולוצירפטור ושיניים חדות, ככל הנראה הוא נהג לצוד יונקים קטנים ולטאות.

"הוא דומה מאוד לכמה ציפורים מוקדמות כמו הארכיאופטריקס", אמר הפליאונטולוג שינג שו מהאקדמיה הסינית למדעים, בהתייחסו לציפור, שחיה לפני כ-150 מיליון שנים.