שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    6 עצות שישדרגו את חופשת הלידה שלך
    כולם כבר יודעים שחופשת לידה היא לא ממש חופשה אבל את יכולה להקל על עצמך בעזרת כמה פעולות פשוטות. יש חיים מעבר לכביסה ולחיתולים וזה הזמן שלך ליהנות מהם

    ילדת ודברים בחיים שלך מתחילים להשתנות, לפעמים בצורה לא צפויה וקיצונית, כי קצת קשה להתכונן לאחד השינויים הכי גדולים בחיים שלך - להיות אימא.

     

    יש הרגשה שהכול משתנה - הגוף, הזוגיות, הקשר עם חברות. קשה כבר לצאת החוצה ולבלות כמו פעם, הלו"ז והארגון כבר לא תלויים רק בך ויש לך אחריות עצומה על חיים של מישהו אחר. הפוקוס שלך הופך להיות על התינוק.

     

    אחד המשפטים המטעים ביותר שאני שומעת, אולי מהדור של ההורים שלנו הוא - "זה שנולד לך ילד, זה לא אומר שהחיים צריכים להפסיק". אז נכון שהחיים לא מפסיקים, ולהרבה מאיתנו החיים גם אולי רק ממש עכשיו מתחילים, אבל הם בהחלט משתנים.

     

    להפנים את השינוי (צילום: shutterstock)
    להפנים את השינוי(צילום: shutterstock)

    טעות שהרבה אימהות וגם זוגות עושים בעקבות קושי בקבלת הפער בין החיים שהיו לפני לבין החיים עכשיו, זה לנסות לחזור בדיוק למה שהיה קודם. אני רואה נשים מדהימות שישר נכנסות למשטרי תזונה קפדניים או מנסות להעמיס על היום שלהן כל מיני משימות "של פעם" ונכנסות ישר למוד של עשייה שבהרבה מקרים פשוט נובע מניסיון להתכחש או להקטין את השינוי שהן עוברות. אבל לנסות להקטין או להתכחש לשינוי רק יעשה את זה קשה יותר ומורכב יותר.

     

    הנה מספר טיפים וכלים שיעזרו לך לצלוח את השינוי בקלות רבה יותר:

     

    1. יומן כתיבה רגשית

    קחי לך מחברת ובכל יום, במשך 5-3 דקות, מתי שנוח לך כתבי מה את מרגישה, מה את חווה, מה עובר עלייך, ללא שיפוטיות אלא ממש ממקום שמאפשר לך להיות מי שאת ואיך שאת. את יכולה להתחיל אפילו מ"אין לי מה לכתוב, אני לא מרגישה כלום". אולי אחרי יום-יומיים כבר תכתבי - "אני עצובה ושמחה בו זמנית" או "עבר עליי יום מתיש ביותר" וכן הלאה.

     

    אני ממש ממליצה לך ליישם את יומן הכתיבה הרגשית כבר עכשיו כי הוא מאפשר לך מקום כנה ואמיתי לכל קשת הרגשות שלך, וכל רגש שעולה לך הוא לגיטימי. כשנותנים מקום כנה לכל הרגשות ולא משתיקים אף רגש, הביטוי בכתב מאפשר פורקן ומענה מווסת וכנה.

     

    2. תגידי כן לעזרה

    יש איזה קטע פולני בקרבנו "אני אסתדר", "הכול בסדר". מעין קושי ממש מהותי לקבל עזרה. אז פשוט תגידי "כן" אפילו בצורה אוטומטית כשואלים אותך אם את צריכה עזרה - קודם כל - כן. עכשיו במה? בכל מה שאפשר: כביסות? כן, כלים? כן, אוכל? כן, בייביסיטר? כן. זה קשה אבל מבטיחה לך שלהגיד כן לעזרה ולבקש אותה - זה שווה את המאמץ - לך ולתינוק שלך.

     

    את לא צריכה לעשות הכול לבד (צילום: shutterstock)
    את לא צריכה לעשות הכול לבד(צילום: shutterstock)

    3. סדרי לעצמך את היום ואפילו את כל השבוע

    לפעמים זה ממש מרגיש הזוי, אבל כאילו את שוכחת מה התאריך, באיזו שנה אנחנו נמצאים ואיזה יום היום. נכון, זה חלק מהעניין של חופשת לידה או תקופת ההורות בשמה הנוכחי, אבל אחד הדברים הכי מהותיים שיאפשרו לך שפיות ובריאות נפשית טובה ולא לשכוח את עצמך - זה לנסות לארגן לעצמך סדר יום.

     

    לא תמיד הכול יתכנס לשם אז אל תעמיסי משימות שקשה לעמוד בהן ושפשוט יתישו אותך ויתסכלו אותך. נסי להגדיר את סדר היום לכמה דברים בסיסיים ועניינים בלבד - אוכל, מקלחת, יציאה מהבית ואם יש צורך - סידור אחד או שניים בכל יום שיתפזרו בצורה שווה על פני כל השבוע.

     

    בתור אימא את פתאום נזכרת ששכחת לאכול כל היום ולא נחת בכלל, אז כן - אפילו דברים בסיסיים כאלה תכניסי ליומן שלך כי דאגה לעצמך, זו דאגה לתינוק שלך.

     

    קראו עוד:

    "את חייבת עוד ילד!"

    אימא הולכת לשירותים - והילדים מצטרפים

    היריון טבעי אחרי שנים של טיפולי פוריות

     

    4. שעה בשבוע רק לך

    קחי שעה לעצמך כל שבוע ותוסיפי אותה לסדר היום. סגרי את זה עם בן הזוג/סבא/סבתא/בייביסיטר או כל עזרה שיכולה לאפשר לך שעה בלבד, שעה קבועה שהיא רק שלך - זה ייקל עלייך וייתן לך חמצן, ומי שירוויח מזה הכי הרבה - זה התינוק שלך והמשפחה שלך. מה תעשי עם הזמן הזה? - ספר, חוג, קוסמטיקאית, קפה עם חברה, שינה טובה. כל מה שמתאים לך ולא משנה מה, את לא מוותרת על הזמן הזה.

     

    5. תני לשמש לעלות

    שמש בעיני זה הטיפ החשוב ביותר, כי הוא קל ופשוט, וברגע שמיישמים אותו - כבר רמות האושר עולות משמעותית. הכלי הזה פשוט יוצר במוח שלנו יותר הורמוני אושר ושמחה אז ותרי על קניונים ומקומות סגורים, ופשוט צאי עם התינוק שלך לשמש. מרפסת, גינה, כמה דקות טיול בבוקר - פשוט היחשפי לשמש. שלבי לעצמך בכל יום זמן שמש ביומן סדר יום האימהי שלך.

     

    6. הקיפי את עצמך בסביבה תומכת

    אחד הדברים החשובים לתחושת הביטחון העצמי והאמונה העצמית שלך הוא להקיף את עצמך בסביבה תומכת. סביבה תומכת זו סביבת אנשים או הורים שהדברים שהם אומרים לא מערערים את הקולות הפנימיים שלך או האמת הפנימית שלך, אלא דווקא מחזקים אותך למצוא אותה ולגבש אותה.

     

    זו תהיה סביבה שבה תרגישי בטוחה להיות מי שאת ללא תחושה שאת נשפטת או צריכה לא להיות את כדי להיות בסביבה הזו. זו יכולה להיות השכנה שלך, חברה מקורס או סדנה להורים לתינוקות. זו יכולה להיות אחותך או קרובת משפחה אחרת וזו יכולה להיות עזרה מקצועית שתיקחי. העיקר שבמבחן התחושה שלך תרגישי בנוח להיות מי שאת, למצוא את הקול הפנימי שלך בקצב ובזמן שלך.

     

    הכי חשוב שתזכרי - כולן עוברות שינוי כלשהו, את לא לבד ואת לא היחידה, זה טבעי ובהחלט נורמלי.

     

    הכותבת היא בעלת תואר שני ממכון ויצמן למדע והבעלים והמייסדת של SmallTalk - המרכז להנחיית הורים

     

    ומה עם העייפות בחופשת לידה? "בייבי טוק" על הרגלי השינה של התינוקות:

     

    צילום: אבי חי ניצן דרור

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "6 עצות שישדרגו את חופשת הלידה שלך"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים