שתף קטע נבחר

נמל חיפה - להתחדש או לא להיות

חדשנות היא יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות חדשים לצרכים קיימים או עתידיים. אבל מה קורה כאשר הצרכים העתידיים לא ברורים, ומאידך יצירת הפתרונות דורשת זמן רב ו/או משאבים אדירים?

לא פעם נכחתי במצבים שבהם מקבלי החלטות ניצבו בפני הדילמה הזו ולא פעם ראיתי גם הצלחות וגם החמצות. כעת, כיו"ר נמל חיפה, אני נדרש לעמוד שוב בצומת כזה בדיוק.

 

 (צילום: ורהפטיג ונציאן) (צילום: ורהפטיג ונציאן)
(צילום: ורהפטיג ונציאן)

 

ענף הספנות, וכפועל יוצא ממנו ענף הנמלים בעולם ובישראל, מתמודד עם מספר סוגיות כבדות משקל:

- האם אניות הסוחר תמשכנה לגדול ותזדקקנה לתשתיות נמליות שתוכלנה לטפל ב”לווייתני ענק” של 18,000 מכולות ומעלה?

- האם המציאות שנראה, היצע של שישה נמלי ים פעילים בישראל החל מ-2021, יסב אובדן הכנסות מהותי לנמלים הקיימים?

- האם יפתחו אופציות של סחר למזרח בואכה ירדן וסעודיה שיחייבו הערכות נמלית שתלווה את ההערכות היבשתית בתחום מסילות הברזל באיזור?

- האם עולם הקמעונאות שהופך גלובלי ודיגיטלי ישנה את עולם התובלה הימית, את צרכי האחסנה והשינוע?

ומעל כל אלו רובצת עננת יחסי העבודה והסכמי השכר בנמלים הממשלתיים שמציבה שאלה מהותית באשר ליכולת התחרות למול נמלים פרטיים חדשים, אוטומטיים, עתירי טכנולוגיה ומעוטי כוח אדם.

 

נמל חיפה (צילום: יח"צ) (צילום: יח
נמל חיפה(צילום: יח"צ)

 

מנקודת הפתיחה הזו, הצורך בחדשנות בנמל חיפה הינו הכרח. עלינו לקיים דיון עמוק ומקצועי לגבי המציאות המתגבשת ולהעריך באופן כנה ככל שניתן, מה יהיה היקף הסחר ומה יהיו צרכי הלקוחות. שנית, עלינו לגבש תכנית פעולה שבנויה על היתרונות היחסיים של חברת נמל חיפה שהם מוניטין, רמת שירות גבוהה וכוח אדם איכותי.

 

כבר היום, עוד בטרם הסתיימה הערכת המצב, ברור שאנחנו נצמצם את בסיס כוח האדם הקיים בצורה ניכרת ונשקיע בטכנולוגיות חדשות. אין לנו ברירה אחרת. אנחנו נשנה מיקוד ממכולות לתחומי מטען אחרים ונוסיף פעילויות עסקיות חדשות (Value Added Services) בשרשרת האספקה ללקוח. נשנה את מתווה הפעילות על ידי הקמת חברות בת והתייעלות נמלית כללית. נשדרג את מעגן היאכטות הקיים ונפתח רציף למגה יאכטות. נפתח חזית ים עירונית מודרנית ומלאת פעילויות לציבור הרחב, נשקיע בנדל"ן עסקי בשטחי הנמל מתוך רצון לעודד פעילות של חברות הייטק ונקים מרכז לחדשנות בבניין המנהלה הישן שהינו מבנה לשימור בעל ערך היסטורי לאומי.

 

אבל מעבר לכל אלו, מוטלת עלינו החובה לשנות את התרבות הארגונית ולייצר חשיבה יזמית פורצת גבולות שחוצה מגזרי הנהלה ועובדים. צריך לנתב אנרגיות שקיימות היום בשפע לכיוונים של חדשנות שיפגשו צרכים עתידיים ויתורגמו לרווחיות. אם החברה תרוויח, ירוויחו העובדים. בסדר הפוך, המשוואה הזו לא תמיד עובדת.

 

הכותב הוא אשל ארמוני - יו"ר נמל חיפה, בעברו מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ובכיר במערכת הביטחון

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים