שתף קטע נבחר

מה שקורה בווגאס: חדשנות טכנולוגית תוצרת ישראל

גם השנה כיכבו פיתוחים טכנולוגיים ישראלים בתערוכת CES - התערוכה הגדולה בעולם לחדשנות טכנולוגית ולמוצרי צרכנות אלקטרוניים בלאס ווגאס. את עיקר תשומת הלב סיפק הביתן הלאומי הישראלי, שבו הוצגו מוצרים חדשניים בתחומי מציאות רבודה, הרכב האוטונומי, מיכשור רפואי ובית חכם

מי שחשב שאחרי חגיגת הקניות של "בלק פריידי" באוקטובר בואכה חג המולד, טרפת הקניות של האמריקאים תשכך, כנראה לא מכיר את אמריקה. הצרכנות היא עדיין חומר הבעירה שמתדלק את הכלכלה הגדולה בעולם והרעב למוצרים חדשניים ונוצצים לא פוסק לרגע. יצרנים בכל העולם מבינים זאת וממהרים להציע את מרכולתם לקניינים האמריקאים, כאשר אחת הבמות המרכזיות להצגת מוצרים חדשים היא תערוכת CES - תערוכת מוצרי הצריכה האלקטרוניים, שנערכת מדי שנה בלאס ווגאס, נבדה, שהתקיימה החודש.

 

האמת היא שהמילה "תערוכה" עשויה קצת להטעות. למעשה זו אם כל התערוכות. היא משתרעת על שטח של 229,000 מ"ר, ומוצגים בה יותר מ-20,000 מוצרים חדשים - מסכים, מוצרי אודיו יוקרתיים, גאדג'טים, טלפונים, מוצרי צילום, קונסולות, משחקים ואביזרים ייעודיים, לצד טכנולוגיות מיכשור רפואי, מוצרי ספורט ואופנה חכמים וטכנולוגיות לרכב. השנה ביקרו בתערוכה כ־185,000 איש, כאשר למעלה משליש מהמבקרים הגיעו מחוץ לארה"ב.

 

 (צילום: סטודיו יגר) (צילום: סטודיו יגר)
(צילום: סטודיו יגר)

 

לחשוף את החידושים למובילי דעה

 בתוך כל הגודש העצום הזה לא נפקד מקומה של ישראל. כאומה של חדשנות לא מעט ישראלים וחברות מישראל נוטלים חלק בתערוכה. אבל האטרקציה הבולטת היתה גם השנה הביתן הלאומי שמוקם זו הפעם הרביעית ברציפות, ביוזמת מכון היצוא בשיתוף עם מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה. "בשנים הקודמות הביתן הלאומי הישראלי משך תשומת לב רבה וסקרנים רבים נהרו אליו. שחזרנו את ההצלחה גם השנה ואף יותר מכך", אומרת נועה אברהמי, מנהלת תחום מדיה דיגיטלית במכון היצוא.

 

לדברי אברהמי, חבילת ההשתתפות כוללת פגישות עסקיות מתואמות מראש ועמדת תצוגה, שבאמצעותה יתאפשר להם לחשוף את הטכנולוגיות והחידושים למובילי הדעה והמומחים הגדולים ביותר בתחום. הביתן ממוקם באזור EUREKA PARK - אזור החדשנות והסטארט-אפים של התערוכה.

 

הביתן הישראלי כלל השנה 16 חברות מתחומים שונים כמו, מציאות רבודה, טכנולוגיות לבית החכם ולערים חכמות, טכנולוגיות אינטרנט של הדברים, מיכשור רפואי, טכנולוגיות לרכב ואפילו פתרונות קמעונאות ופרסום מתקדמים. אפשר היה למצוא בו ממשקפיים מיוחדות ללקויי ראייה קשים ועד פיתוחים חדשניים של טכנולוגיות מים.

 

אוזניות בלי אוזניות ומכ"ם לרכב האוטונומי

בין החברות המעניינות שהציגו בתערוכה מרתקת במיוחד היא חברת "נובתו", סטארט-אפ ישראלי שפיתח אוזניות בלי אוזניות - סאונד תלת-מימדי אישי, שמחבר ישירות בין כל מכשיר המייצר סאונד לאוזן המשתמש. את הטכנולוגיה פיתחו שני שותפים, תומר שני ונועם בביוף, שנפגשו באוניברסיטה באלף הקודם. כאשר שתי החברות שלהן נרכשו הם חיפשו אתגר חדש ומשותף. הם שמו לב לכך שבתעבורת הפס הרחב באינטנרט הווידאו משתכלל בלי הרף, אך האודיו נותר מאחור. "כאשר אתה יושב מול המסך, בין בעבודה ובין בבית, התצוגה על המסך מיועדת רק לך, אבל הסאונד שייך לכולם. זה מפריע גם לך וגם ולסובבים אותך, במיוחד בחללי עבודה", מסביר תומר שני. "יש כמובן את האוזניות, אבל הן פתרון לא נוח ומסורבל, שגם מנתק אותך מהסביבה. הפתרון שחתרנו אליו היה ליצור אירוע קולי שיגיע ישירות לאוזן המשתמש".

 

הטכנולוגיה שפיתחה "נובתו", "Sowlo", כוללת סנסורים תלת-מימד ומצלמה שמנתחים את תווי הפנים ומעריכים את מיקום האוזניים ויודעים היכן לייצר את הקול. אלגוריתם מחשב את מבנה גלי הקול ורמקול מיוחד יודע לשדר אותם כך שיגיעו ליד האוזן. כל זה מבלי לגרום נזק לאוזניים (הדבר אומת בסדרת בדיקות במעבדות פראונהופר בגרמניה). התוצאה היא שמי שיושב מול המסך שומע את הסאונד באוזניו ואילו הסביבה כמעט ולא תשמע דבר.

 

הטכנולוגיה החדשנית כבר זוכה להתעניינות רבה בתעשיית הרכב, שם מצאו לה שימושים שמתאימים לרכב המקושר, בעיקר התראות תנועה שיגיעו ישירות לאוזן הנהג. שימושים נוספים הם למשרדים ובתים חכמים, תעשיית השעונים (שעון מעורר אישית) ואפילו משחקי הפלייסטיישן. "אנחנו מבלים הרבה מאוד זמן עם אוזניות והרבה מאוד משתמשים חולמים להיפטר מהן", מסכם תומר שני. "לטכנולוגיה שפיתחנו עשויים להיות שימושים רבים - מעובדים שיושבים בקיוביקל ורוצים לשמוע חופשי מבלי להפריע לסביבה ועד גיימרים, כך שכל גיימר יקבל את ההנחיה ישירות לאוזניו".

 

חברה אחרת שהציגה בתערוכה ומעוררת עניין רב היא "ארבה רובוטיקס" (Arbe Robotics) מת"א, שפיתחה מכ"ם ברזולוציה גבוהה לרכב האוטונומי ותציג לראשונה את הפיתוח שלה בתערוכה.

 

קובי מרנקו, מייסד-שותף ומנכ"ל החברה, מסביר שהקושי העיקרי של הרכב האוטונומי הוא לקבל תמונה ברזולוציה גבוהה לגבי מה שקורה בכביש. זה נכון במיוחד בימים מעוננים. "זו בעיה שהייתה לא פתירה עד עכשיו. במגזר הצבאי, שם אין מגבלות של כסף וגודל, מדובר במפלצות מכ"ם עם יכולות עיבוד ענקיות. האתגר היה למזער יכולות אלה ולהוזיל אותן לשוק האזרחי, כך שרכב אוטונומי יוכל להבחין בין ילד שמדווש על אופניים בכביש לבין צבי שחצה את השביל. הפתרון שלנו כולל מערך של אנטנות שידור וקליטה שמספקת יחד 50 תמונות, שכולן אוספות מידע במילי-שניות ומסוגלות ביחד להרכיב תמונה שלמה, ארבע-מימדית, שמודדת עומק ומהירות יחסית, ולשדר במהירות של 680 ג'יגה בכל שנייה וכל זה על צ'יפ ייעודי".

 

מפגשים עם לקוחות ושותפים פוטנציאליים

"התערוכה היא הזדמנות מעולה לתעשייה בארץ להפגין את יכולותיה וליהנות מחשיפה רחבה", מסכמת נועה אברהמי. "בנוסף, אחד היתרונות הבולטים של ההשתתפות בביתן הלאומי למשתתפים הוא סדרת הפגישות העסקיות שמארגן מכון היצוא, בשיתוף הנספחים הכלכליים של מנהל סחר חוץ, עם לקוחות ושותפים פוטנציאליים, חלקם חברות ענק שהנגישות אליהם איננה קלה. את הפגישות תיאמו מראש הנספחים הכלכליים של ישראל בעולם, תוך התאמת הקניין לסוג החברה והמוצר".  

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סטודיו יגר
ישראל ב-CES
צילום: סטודיו יגר
מומלצים