שתף קטע נבחר

בלי קשקושים מיותרים: ההופעה של אלט ג'יי היא מיצג אומנותי

הם לא ידברו בין שיר לשיר ואפילו לא יתקשרו זה עם זה, אבל ההרכב הפופולרי אלט ג'יי מצליח לספק את הקהל, ובגדול. בעזרת להיטי ענק ומופע אור-קולי מרשים, הצפייה בהופעה החיה שלהם משולה לביקור במוזיאון. רגע לפני שהם באים ארצה, קבלו רשמים מהמופע ברומא

כמה דקות אחרי השעה 21:00 והקהל בהיכל "פפלאלוטומטיקה" שברומא שואג למראה וילון. אפשר להבין אותו. אחרי שמריקה הקמן המצוינת ירדה מהבמה, כמה אלפי האיטלקים השבעים ממופע החימום - אך עדיין רעבים לדבר האמיתי - נרגשים למראה כל סימן שיעיד כי אלט ג'יי, מההרכבים האלקטרוניים המובילים בעולם, יעלו לבמה בקרוב. אחרי שסיימו לצווח על אותו וילון השאגות מתגברות בשלב כיבוי האורות, מוסכמה אוניברסלית לתחילת המופע. אבל במקרה של אלט ג'יי, האורות הם חלק חשוב במופע לא פחות מהמוזיקה.

 

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

מדהים לחשוב כמה הספיק הרכב הפולקטרוניקה הפופולרי הזה לעשות בעשור בודד של קיום. מאז קמו ב-2007 ופרצו ב-2013 הספיקה חבורת הבריטים הצעירה לא רק לשלב באופן מושלם, אפילו טבעי סוף-סוף, בין רוק גיטרות ובין מוזיקה אלקטרוניקה למתקדמים (בניגוד למה שהיה נהוג להגדיר פעם במונח המאוס "נגיעות אלקטרוניות"), אלא גם ליצור שפה חדשה של פרפורמנס. ואת זה יגיד לכם מי שחווה הופעה חיה של אלט ג'יי, וחשוב שמי שטרם חווה יידע מראש: יותר משהיא הופעה במובן הקלאסי של המילה (קרי פולחן הערצה המוני עם סולן המשפריץ כריזמה ומתנה אהבה מטאפורית עם הקהל), חוויית הצפייה באלט ג'יי משולה לביקור במוזיאון.

 

מופע אור-קולי, קראו לזה בימים שבהם היו לוקחים אותנו לטיולים שנתיים בבית גוברין, דוחסים אותנו ועוד 40 קולגות למערת נטיפים ומפגישים אותנו עם מסכים ומשחקי תאורה. אלה, כמו התפאורה שתוחמת כל אחד מחברי הלהקה במעין תא מופרד משלו, הם שחקנים ראשיים במופע של אלט ג'יי, שמתפקד במובנים מסוימים כמו מיצג אמנותי.

 

 
אבל כמובן שהכול סובב, בסופו של דבר, סביב המוזיקה, ואלט ג'יי הם קראוד-פליזרים לא קטנים. הם פותחים סט המורכב מכל שירי שלושת אלבומיהם עם "Deadcrush" מתוך "Relaxer" שיצא בקיץ האחרון, ומשם ממשיכים ישר ל"Fitzpleasure", להיט הענק שהביא להם את הפריצה הבינלאומית. מכאן ולאורך כשעה וחצי יתמקדו אלט ג'יי בסינגלים המוכרים וידעו להגיש גם את הרגעים הפחות להיטיים שלהם במנה נכונה של קסם.
 
מעדיפים לשיר מאשר לרקוד. הקהל ברומא (צילום: יח"צ) (צילום: יח
מעדיפים לשיר מאשר לרקוד. הקהל ברומא(צילום: יח"צ)
 

מייד אחר כך מגיע "Something Good", שמתקבל בשאגות קהל אוהד במיוחד. כמוהו גם "Every Other Freckle", "Hunger of the Pine", "Tessellate" ו"Bloodflood" - כולם רגעי שיא עבור הקהל המקומי (שמשום מה בוחר בשירת מילות השירים על פני פיזוז לצליליהם – תגובה משונה, ויש לקוות שהקהל הישראלי יתנהג בהופעה מסוג זה יותר כמו במסיבה). ואז מגיע "Matilda" ומרים את כיפת האולם כמה מטרים למעלה, ו"Dissolve Me" העוקב מותיר את האנרגיות במקום שאליו הוביל קודמו.

 

התאורה והתפאורה כמרכיב קריטי בהופעה (צילום: יח"צ) (צילום: יח
התאורה והתפאורה כמרכיב קריטי בהופעה(צילום: יח"צ)

זה מסתיים, כמתבקש, ב"Left Hand Free", אולי הלהיט הכי פחות אלקטרוני בקטלוג הלהקה (הרחב, יש לציין, במיוחד נוכח זמן הפעילות הקצר יחסית שלה), ואחרי הפסקה קצרה עד בלתי מורגשת מגיע "Breezeblocks". ופתאום נראה שגם הקהל המפרגן-אך-מאותגר-תנועתית מתחיל לפזז בקצב המוזיקה.

 

מצד אחד, כאמור, אלט ג'יי היא להקה שמרצה את הקהל. להיט רודף להיט בערב שמכיל לא מעט כאלה. מצד שני, לא מדובר כאן בהרכב מתחנף. פרט למילות ברכה באיטלקית בתחילת המופע, ג'ו ניומן, תום סוני גרין וגס אנגר האמילטון מבזבזים אפס אנרגיות על תקשורת ישירה ונותנים לשילוב בין התאורה, הצלילים והמראות המרצדים על מסכי הווידאו לדבר במקומם.

 

זו לא הופעה לתקשורת מילולית. אלט ג'יי על במה זו חוויה שצריך להרגיש, וככזו (ובניגוד ללא מעט מוזיקאים אחרים, שבמקרה שלהם היעדר אינטראקציה עם קהל אינה דבר מבורך) הפסקות בין קטעים רק יעצרו את התחושה המעניינת שיוצרים השירים בשילוב האפלה ששוררת ביניהם. אפילו בין חברי הלהקה האינטראקציה מינימלית, כל אחד מהם תחום בחלק שלו על הבמה, מופרד באורות.
 
אין כאן סולן מוביל, אישיות מתפרצת אחת שמאפילה על השאר. אלט ג'יי היא יחידה אחת, מכונה שבה כל בורג יודע את תפקידו ובתיאום מרשים מייצרת מוזיקה להרגיש לצלילה. צורת פרפורמנס מינימליסטית במונחי תנועה, אבל כזו שהיא מסר בפני עצמה. כמו תמונה במוזיאון, אלט ג'יי הם אומני מיצג לדור שאפילו את המוזיקה החיה שלו צורך באופן אחר מקודמיו. 
 
הכתב היה אורח ההפקה
 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים