פנים מפתיעות: כך נראה הבריטי הראשון

ג'ינג'י לבנבן? לא ממש. ממחקר DNA של האדם מצ'דר, שחי לפני 10,000 שנה, עולה כי היה לו עור כהה, שיער שחור ועיניים כחולות

חשבתם על ג'ינג'י לבנבן? תחשבו שוב. לאדם הראשון שחי בבריטניה, לפני 300 דורות, היה עור כהה. כך לפחות עולה ממחקר חדש שנעשה במוזיאון ההיסטוריה של הטבע בלונדון.

במחקר השתמשו מדענים בדגימות DNA מהשלד הכמעט-מושלם הקדום ביותר שנמצא באי הבריטי וחשפו כי לאותו בריטי קדמוני היה עור כהה, שיער שחור מקורזל - וגם עיניים כחולות.

השלד התגלה ב-1903 וידוע בכינויו "האיש מצ'דר" על שם האזור שבו התגלה, אזור שמוכר בעולם בזכות גבינת הצ'דר המיוצרת בו. לפי ההערכה, הוא חי לפני יותר מ-10,000 שנה והוא הבריטי הקדום ביותר שה-DNA שלו נבדק.

מהמחקר עולה: כך נראה האיש מצ'דר (תמונות: מתוך הסרט של ערוץ 4 הבריטי) ()
מהמחקר עולה: כך נראה האיש מצ'דר (תמונות: מתוך הסרט של ערוץ 4 הבריטי)

מהמחקר עולה כי עורם של הבריטים הקדמונים הלך והתבהר בתקופה מאוחרת בהרבה ממה שהוערך עד כה. טום בות', ארכיאולוג במוזיאון ההיסטוריה של הטבע שהיה מעורב בפרויקט, אמר ל"גרדיאן": "זה מראה שכל הקטגוריות הגזעיות הדמיוניות שיש לנו הן הבניות מאוד מודרנית שאין להן כלל קשר לעבר".

יוהן דיקמן, ביולוג בקולג' האוניברסיטאי של לונדון, שגם הוא השתתף במחקר, הוסיף כי הקשר בין בריטיות ללבנבנות "אינו אמת נצחית. זה תמיד השתנה ותמיד ישתנה".

התגלית צפויה להביך לאומנים לבנים כריצ'רד ספנסר, שקישר בעבר בין אירופה לצבע העור הלבן. ספנסר צוטט באומרו כי הוא רוצה שארצות הברית תהפוך "למולדת לכל הלבנים, לכל האירופים".

שרידי האיש מצ'דר במוזיאון להיסטוריה של הטבע ()
שרידי האיש מצ'דר במוזיאון להיסטוריה של הטבע

עד המחקר הנוכחי סברו כי האירופים פיתחו עור בהיר אלפי שנים לפני התקופה שבה חי האיש מצ'דר, וההערכה הייתה כי גם לו היה עור בהיר. אך כעת מעריכים המדענים כי השינוי בפיגמנטציה של האירופים הוא תופעה מאוחרת בהרבה. לדבריהם, האב הקדמון של אחד מכל עשרה בריטים הוא האיש מצ'דר.

החוקרים לקחו את דגימות ה-DNA באמצעות קידוח חור של שני מ"מ בשלד הקדום. בהמשך הם השתמשו במדפסת תלת-ממד ובסורק מיוחד כדי להציג את מראהו של הבריטי הקדמוני.

פרופ' כריס סטרינגר ממוזיאון ההיסטוריה של הטבע בלונדון אמר: "למדתי על האיש מצ'דר לראשונה לפני 40 שנה, ומעולם לא האמנתי שיום אחד יהיה לנו את הגנום המלא שלו. להציג את תמונתו מנתונים מדעיים זה הישג מדהים - וגם די מפתיע, לפי התוצאות". ערוץ 4 הבריטי ישדר סרט דוקומנטרי המכונה "הבריטי הראשון: סודות של איש בן 10,000", ושם ייחשפו פרטים נוספים על המחקר.