שתף קטע נבחר

נתנו גז: הישראלים שעשו היסטוריית מירוצים

למרות שהספורט המוטורי בישראל נאלץ לעבור אין ספור מהמורות בדרך להכרה ממסדית, וגם היום זוכה להתעניינות כמעט-זניחה ביחס למקובל בעולם, מספר לא מבוטל של ספורטאים מוטוריים ישראלים זכו להישגים מרשימים במירוצים הנחשבים ביותר בעולם

 

 

פרדי פריהאוף - הראשון לנצח

ב-1980 התייצב פרדי פריהאוף על קו הזינוק למירוץ הסיבולת היוקרתי "24 השעות של ספא", באותם שנים מאירועי הספורט המוטורי הגדולים והמפרכים באירופה. זו גם הייתה הפעם הראשונה בה המירוץ התקיים בתוואי החדש והמודרני יותר בבלגיה, זה המשמש עד היום אפילו את הפורמולה 1.

 

פרדי פריהאוף - מלך ספא (ארכיון פרטי) (ארכיון פרטי)
פרדי פריהאוף - מלך ספא(ארכיון פרטי)

 

קבוצתו של פריהאוף - שכללה שני נהגים בלגים נוספים - השתמשה במכונית טויוטה AE86 שהוכנה על-ידי החטיבה הבלגית של היצרנית היפנית, והתחרתה בקטרויית GT למנועים עד 1.6 ליטר. פריהאוף וחבריו הקיפו את המסלול במהלך 24 השעות לא פחות מ-393 פעמים, או 2,738 ק"מ. מרחק שרבים מאיתנו צוברים במהלך כחודשיים של נסיעות יומיומיות. המהירות הממוצעת עמדה על 114 קמ"ש שהספיקו למקום ה-14 הכללי מתוך רשימה בלתי נגמרת של מכוניות מכל הסוגים והמינים, חלקן חזקות פי כמה ומהירות משמעותית. בקטגוריה בה התחרתה הטויוטה, לא הייתה אפילו אחת מהירה יותר והצוות זכה בבכורה. אחד ההישגים המרשימים של נהג ישראלי עד היום.

 

אביב קדשאי - הראשון בדקאר

ב-1996 הפך אביב קדשאי, מבכירי רוכבי השטח דאז ודמות מוכרת היטב בתחום הדו-גלגלי בכלל, לישראלי הראשון שהתייצב לקו הזינוק של מירוץ השטח הקשה, יוקרתי וארוך ביותר על הפלנטה - ראלי דקאר שהוזנק בגרנדה שבספרד והסתיים שבועות אחר כך בסנגל. בעידן ההוא, קדשאי נטול המימון נאלץ להכין למירוץ את הקאוואסאקי KLX650R עם מכלי דלק נוספים ומתקן הספר דרך על-ידי עידו לוריא שקיבל השראה מתמונה במגזין אופנועים צרפתי.

 

ללא מימון, אבל חדור מטרה - אביב קדשאי בדקאר (צילום: גידי פרדר) (צילום: גידי פרדר)
ללא מימון, אבל חדור מטרה - אביב קדשאי בדקאר(צילום: גידי פרדר)

 

מלבד תנאי דרך סופר-קשים וצפויים, קדשאי נאלץ להתמודד מחלה ו-40 מעלות חום כבר בתחילת המירוץ, אך המשיך לטפל בכלי באופן עצמאי בסיום כל יום וכמעט לא ישן במהלך האירוע כולו. לבסוף, התקרית היחידה שכמעט ומנעה ממנו לסיים את האירוע היא כמעט-תאונה עם פרה שחצתה את הכביש בקטע הקישור הלפני אחרון. כאשר חצה את קו הסיום הפך לא רק לישראלי הראשון שסיים את המירוץ אלא כנראה גם לרוכב שהסתדר עם התקציב הנמוך ביותר בהיסטוריה של המירוץ. בהמשך יהיה לישראלי הראשון בדקאר עם מכונית (99') ולפני שבועות ספורים השלים את הדקאר גם עם משאית. בכך הפך למר דקאר הישראלי, ללא מתחרים.

 

 (צילום: גידי פרדר) (צילום: גידי פרדר)
(צילום: גידי פרדר)
 

ראם סמואל - ראשון בראלי אירופאי

כשהוא כבר בן 26, גיל בו מרבית נהגי המירוץ האירופאים סוגרים עשור של תחרויות אינטנסיביות במגוון קטגוריות, החליט ראם סמואל להגשים חלום ילדות, ללמוד נהיגת ראלי ולהתחרות במירוצים. סמואל רכש כרטיס טיסה בכיוון אחד לצרפת והשאר זו היסטוריה. השגת רישיון המירוצים הייתה אמנם קשה ומורכבת מכפי ששיער לעצמו עקב מחלת הסכרת ממנה סבל, אך לאחר אין ספור ניסיונות שכנוע של חברי הפדרציה הצרפתית לספורט מוטורי, הגיע האישור המיוחל יום לפני המירוץ הראשון ב-1990. אגב, ההתחלה הייתה נטולת הישגים ורחוקה מלהיות קלה, כולל תאונה קשה במירוץ האחרון ב-1992 שכמעט ועלתה לו בחייו.

 

ראם סמואל - אלוף ראלי בצרפת (ארכיון פרטי) (ארכיון פרטי)
ראם סמואל - אלוף ראלי בצרפת(ארכיון פרטי)

 

סמואל לקח ללב והחליט להשקיע באימונים אינטנסיביים עוד יותר, לרבות טכניקות נהיגה חדשות והכנה מנטאלית וגופנת, תוך שהוא חובר לנווט חדש בשם מרטן דיז'יגיבאל. התוצאות הגיעו באופן כמעט-מיידי. את 1993 סיים במקום השני באליפות גרופ N (למכוניות סדרתיות) ובשנה שלאחר מכן סיים ראשון וזכה בתואר האלוף. סמואל המשיך להתחרות וזכה בתואר גם ב-1997, שנה אחת לפני שפרש עקב בעיות מימון.

 

עידו כהן ואביב ספקטור - ניצחון בדקאר

בינואר 2004 זינקו עידו כהן (נהג) ואביב ספקטור (נווט) למירוץ דקאר עם מיצובישי פאג'רו בקטגוריית רכב סדרתי כפול-הנעה ומונע בדיזל בה התחרו לא פחות מ-21 צוותים. מסכת של תקיעות בדיונות של מאוריטניה ותקלות נוספות בחלקו האפריקאי של המירוץ הביאו את השניים לסף פרישה, כשהם נאלצים בין היתר לבלות לילה לבד במדבר ללא אוכל וציוד מתאים.

 

כהן וספקטור אחרי הזכיה (צילום: בועז מאירי) (צילום: בועז מאירי)
כהן וספקטור אחרי הזכיה(צילום: בועז מאירי)

 

בזכות יכולת אלתור יוצאת דופן וסיוע של הצוות השני במירוץ (איציק בריל והלל סגל) שפרשו ותרמו את חלקי הרכב הזהה שלהם (כמו-גם אלילת המזל שהאירה להם פנים) הצליחו השניים לחזור למירוץ מהמקום האחרון ולהגיע לבירת סנגל כשהם במקום הרביעי בקטגוריה, מתוך שישה כלי רכב שהצליחו לסיים את המירוץ המפרך. אלא שאז התברר כי שלושת המתחרים הראשונים - עם טויוטה לנד-קרוזר בהן התבצעו שינויים אסורים - נפסלו וההישג ההיסטורי הושלם - מקום ראשון בדקאר והישג אדיר.

 

מקום ראשון בדקאר לצוות ישראלי - סנסציה (צילום: בועז מאירי) (צילום: בועז מאירי)
מקום ראשון בדקאר לצוות ישראלי - סנסציה(צילום: בועז מאירי)

 

חנוך ניסני - הראשון בפורמולה 1

באופן הפוך למקובל בעולם המירוצים, חנוך ניסני נדבק בחיידק רק בגיל 38 ובגלל בנו רוי, שהחל אז להתחרות באליפות אירופה בקארטינג (והיום אחד מבכירי נהגי אליפות פורמולה V8). בסוף 2004, לאחר שזכה פעמיים ברציפות באליפות פורמולה 2000 במרכז אירופה, הוזמן למבחנים לתפקיד נהג מבחן בקבוצת מינארדי בפורמולה 1. כדאי לזכור כי נהג המבחן אמור להחליף את אחד הנהגים הרשמיים אם זה אינו יכול להשתתף במירוץ מסיבה כלשהי, ולכן נדרש ניסני להשיג רישיון מיוחד לפורמולה 1 (סופר-רישיון).

 

חנוך ניסני - הראשון בפורמולה 1 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
חנוך ניסני - הראשון בפורמולה 1(צילום: יח"צ)

 

ניסני שקיבל את התפקיד נהג במהלך 2005 למעלה מ-10,000 ק"מ על מסלולי המירוץ במכונית הפורמולה 1. קטגוריה בה לא התשתתף אף ישראלי לפניו או אחריו. ניסני שהשתתף במהלך העונה במקצה אימונים אחד לצד גדולי הנהגים, יכול היה לנהוג בסבב האחרון של 2005, כמחליף לאחד מנהגי הקבוצה, אך סירב לכך מכיוון שהמירוץ נערך ביום כיפור. אגב, בנו רוי נהג אף הוא בפורמולה 1 בניסויים שערכה קבוצת סאובר לפני מספר שנים.

 

רז הימן והלל סגל - הכי מעוטרים

רז הימן והלל סגל התחרו בשנות ה-90, כל אחד בנפרד, באינספור מרוצי שטח שונים ברחבי העולם, הראשון על אופנוע והשני כנווט ברכבי שטח. מאז שחברו יחדיו כצוות ב-2005 (רז כנהג, הלל כנווט) ב"הצהובה" שבנו במוסך הטרקטורים בעמק יזרעאל, צברו השניים יותר מעשרים גביעים כמעט בכל מירוץ בו לקחו חלק. מהדיונות של הסהרה (ראלי פרעונים 2005-2007), ערבות אסיה (דרך המשי 2009-2010 ו-2016) ועד המדבריות הצחיחים של דרום אמריקה (דקאר 2012 בו סיימו במקום ה-25, ראשונים בין משתתפי הפעם הראשונה).

 

רז הימן (מימין) והלל סגל אחרי סיום הדקאר (צילום: טל זוהר) (צילום: טל זוהר)
רז הימן (מימין) והלל סגל אחרי סיום הדקאר(צילום: טל זוהר)

 

בשנים האחרונות מתמקדים השניים בסבבים שונים הנערכים קרוב יותר לבית, ביוון, בולגריה, פולין ורומניה, ואף זכו באליפות הבלקן במרוצי ראלי ב-2013. ידם של השניים ללא ספק נטויה ועוד נשמע עליהם במירוצים שונים עם תוצאות מצוינות.

 

אלון דאי - אלוף נסקאר אירופאי

אלון דאי סיים את 2017 כאלוף אירופה במרוצי נסקאר, האחות הקטנה והצנועה משמעותית של הליגה האמריקאית המפורסמת, אך כזו שללא ספק צוברת תאוצה ומעניינת לא מעט נותנות חסות פוטנציאליות. דאי בן 26 בלבד אך כבר עתה הוא אחד מנהגי מרוצי המסלול הוותיקים ביותר שפעילים כיום בישראל. תחילת דרכו הייתה באליפות ישראל בקארטינג (גיל 10) ובהמשך הדרך אף זכה באליפות אסיה בפורמולה רנו (2009).

 

אלון דאי, אלוף נסקאר אירופאי (צילום: Stephane Azemard) (צילום: Stephane Azemard)
אלון דאי, אלוף נסקאר אירופאי(צילום: Stephane Azemard)

 

ב-2017 הפך דאי לישראלי ראשון שמתחרה בקטגוריית נסקאר הבכירה בארה"ב (אירוע הספורט הבודד השני הכי נצפה בארה"ב אחרי הסופרבול). שאיפתו: להתחרות באופן מלא בסבב כבר בעונה הקרובה (2018).

 

 (צילום: Stephan Azemard) (צילום: Stephan Azemard)
(צילום: Stephan Azemard)

 

גב סלע - מנצח ראלי אקו אפריקה

גב סלע, אנונימי יחסית לקהל מתענייני הספורט המוטורי, היה לסנסציית המירוצים של השנים האחרונות ולא רק בישראל. עוד בטרם מלאו לו 18 קבע בינואר 2017 את אחד ההישגים הגדולים ביותר בספורט המוטורי הישראלי: ניצחון בראלי אקו אפריקה, אחד ממרוצי השטח-סיבולת הקשים ביותר שנערכים כיום, מעין ממשיכו המודרני של ראלי דקאר המיתולוגי שנערך בנתיב דומה מאירופה לאפריקה, וכולל את הדיונות המיתולוגיות והנוראיות של הסהרה.

 

גב סלע - בחר בצבא (צילום: ברברה סלע) (צילום: ברברה סלע)
גב סלע - בחר בצבא(צילום: ברברה סלע)

 

אגב, הניצחון ההיסטורי העניק לו גם את תואר ספורטאי השנה בתחום המוטורי. אך למרות ההישג שפתח בפניו את האפשרות להיות ספורטאי מצטיין ולהתחיל בקריירת מירוצים רצינית, בחר סלע בשירות קרבי ביחידה מובחרת. לאוכף (אזרחי) הוא יחזור כשישתחרר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים