שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    התוכנית שעשויה להציל חיי 150 ישראלים בשנה
    המשרד להגנת הסביבה הציג תוכנית, לפיה תיקבע חובה מדורגת להתקנת מסנני חלקיקים ברכבי דיזל כבדים ישנים

    זיהום האוויר ממקורות תחבורתיים מהווה כשליש מכלל פליטות המזהמים בישראל, אך ניטור מזהמים בארץ ובעולם מלמד בבירור כי הוא מקור הזיהום המשמעותי ביותר במרכזי הערים, בסמוך לריכוזי אוכלוסייה. המשרד להגנת הסביבה הציג היום (א') תוכנית להפחתת הזיהום, שעיקרה הוא צמצום הזיהום מכלי רכב ישנים המונעים בדיזל.

     

    לפי דוח ה-OECD לשנת 2015, נמצא כי חשיפה לזיהום אוויר בישראל גורמת לכ-2,220 מקרי מוות מוקדם בכל שנה. על-פי הערכות אלו, כ- 50% ממקרי המוות האמורים נגרמים בשל חשיפה לזיהום אוויר מכלי רכב. על-פי הערכות אלו, כ- 50% ממקרי המוות האמורים נגרמים בשל חשיפה לזיהום אוויר מכלי רכב. מחקרים מדעיים מראים כי זיהום אוויר הינו גורם ישיר לעודף תחלואה ואף לתמותה מוקדמת. לפי דוח מצב איכות האוויר לשנת 2015 שפרסם המשרד להגנת הסביבה, ריכוזים גבוהים של מזהם זה, וכן חריגות מערכי הסביבה, נרשמו בתחנות התחבורתיות בגוש דן ובירושלים.

     

     (צילום: מתוך דו"ח של המשרד להגנת הסביבה)
    (צילום: מתוך דו"ח של המשרד להגנת הסביבה)

     

    בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת דנו היום (א') בתוכנית המשרד להגנת הסביבה, להפחתת הזיהום בערים. בתיקון המוצע כעת, מוצע לתקן את תקנות זיהום אוויר מכלי רכב, ולקבוע הסדרים נוספים לצמצום זיהום האוויר מרכבי דיזל, על ידי קביעת חובה מדורגת להתקנת מסנני חלקיקים ברכבי דיזל כבדים ישנים.

     

    מתוך ניתוח מקצועי שבוצע באגף איכות אוויר ושינוי אקלים במשרד להגנת הסביבה, שהתבסס על נתוני נסועה (קילומטראז') לשנת 2015 שנמסרו ממשרד התחבורה, עלה כי כלי רכב המונעים בדיזל אחראים על כ-90% מפליטות החלקיקים, אף שרק 20% מהנסועה בוצעה על-ידם. עוד עולה מנתונים אלו, כי ככל שמדובר בכלי רכב כבדים יותר, כך תרומתם לזיהום האוויר משמעותית יותר ביחס לחלקם בנסועה הכללית.

     (צילום: מתוך דו"ח של המשרד להגנת הסביבה) (צילום: מתוך דו
    (צילום: מתוך דו"ח של המשרד להגנת הסביבה)

     

    השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, פתח את הדיון ואמר: "מדובר בנושא חשוב ביותר. המטרה העיקרית של התקנות היא לשפר את בריאות הציבור על ידי הפחתת זיהום האוויר מתחבורה ב-30%. על-פי נתוני ה-OECD מדי שנה מתים בישראל 2,200 בני אדם מוות מוקדם בשנה, מתוכם למעלה מ-50% מזיהום אוויר מתחבורה. כשמתמקדים בדיזל ישן, מדובר בתג מחיר של 150 איש בשנה. לכן יש לאשר את התקנות במהרה - לכל חודש נוסף שנמתין יהיה מחיר כבד בתחלואה ובחיי אדם".

     

    יש לציין כי המשרד להגנת הסביבה ניהל מגעים מול משרד הביטחון, שטען כי התיקון המוצע עלול לפגוע בתפקוד צה"ל בהיבט המבצעי והתקציבי. "משרד הביטחון בכלל וצה"ל בפרט רואים חשיבות רבה בשמירה על איכות הסביבה ובריאות אזרחי מדינת ישראל", כתב שר הביטחון אביגדור ליברמן לשר אלקין. יחד עם זאת הוסיף כי נדרש להסדיר בתקנות אוויר נקי יישום הדרגתי של התקנת מסננים, וזאת בשל העלויות הנגזרות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דוברות עיריית חיפה
    משאית ישנה של עיריית חיפה. ארכיון
    צילום: דוברות עיריית חיפה
    מומלצים