שתף קטע נבחר

משחקי מלחמה

איך מקבלים החלטות בעולם עסקי תחרותי ומרובה שחקנים? מכון היצוא וחברת BeST בנו סימולציה להתמודדות עם קבלת החלטות וכלים להתמודדות בעולם העסקי הגלובלי. "נותנים כלים ומיומנויות ליצואנים שיהיו טובים יותר בשווקים התחרותיים"

העולם העסקי מחייב יכולות תגובה בזמן אמיתי והתמודדות עם משברים בלתי צפויים בכל רגע. כשהעסקים עוברים לשוק הבינלאומי, משתנים התנאים ואיתם גם חוקי המשחק בזירה החדשה.

 

מתוך מטרה לתת ליצואנים את מירב הכלים להתמודדות עם אותם חוקי משחק, מכון היצוא יחד עם חברת BeST, פיתחו את "משחקי מלחמה" - סימולציה טכנולוגית מורכבת לניהול עסקים בעולם משתנה של תנאי שוק בלתי צפויים.

 

קבלת החלטות מבוססות מידע

"ב'משחק מלחמה' אנחנו מדמים את העולם העסקי ומשלבים בו את היצואנים, מערבים את המשתתפים בו - מנהלים מארגון אחד או מכמה ארגונים - בזירת תרחישים ותרחישי משנה, בה משתתפים בעלי תפקידים פעילים בעולם האמיתי ומשתתפי דמה", אומר לנו נאור מורג, מנהל יחידת המידע והמודיעין התחרותי במכון היצוא. לדבריו, מציבים בפני השחקנים נוהלי עבודה קבועים וסט חוקים, שמדמים את המציאות היומיומית בעולם העסקי. "במהלך המשחק אנחנו מעמתים אותם עם סיטואציות ומשברים שדורשים מהם יכולת תמרון, חשיבה יצירתית, התמודדות עם החלטות קשות ועבודה בתיאום עם מנהלים אחרים בזירה".

 

לדבריו המשחק הוא חלק משירותים רוחביים שמעניק מכון היצוא, במסגרת חטיבת הכלכלה והשירותים המקצועיים."תפקידה של יחידת המידע והמודיעין התחרותי הוא לספק ליצואנים את הכלים והיכולת להתמודד עם התחרות הגלובלית: מקביעת שוקי מטרה על ידי מחקרי שוק ועד איסוף מידע על מתחרים גלובליים".


להעצים את המיומנויות של היצואנים. מתוך סימולציה של משחקי מלחמה.  (צילום מסך) (צילום מסך)
להעצים את המיומנויות של היצואנים. מתוך סימולציה של משחקי מלחמה. (צילום מסך)

 

מורג מספר שביחידה אותה הוא מנהל, יודעים לזהות הזדמנויות עסקיות נקודתיות על ידי אנליזה ומחקרי שוק וכך תופרים ליצואן לפי השירות או המוצר שהוא מייצא, תכנית מיוחדת וייחודית של השוק אליו הוא מכוון ואת הכלים כדי לעזור לו להגיע אל היעדים הרצויים.

 

- איך זה עובד?

"יצואן חדש מעוניין לדעת מה השווקים הפוטנציאליים עבורו. יצואן מנוסה מבקש להגדיל ולהרחיב את הייצוא שלו. הבדיקות שאנחנו עושים מאתרות פוטנציאל בשוק. "מכון היצוא עובד עם אנליסטים ומידענים על בסיס מידע גלוי ומקורות מידע אנושיים שאנחנו אוספים. היצואנים צריכים לקבל החלטות עסקיות, שמבוססות על מידע ואנחנו עוזרים באיסוף שלו.

 

"במקביל, אנחנו מספקים מנטורים לליווי, סדנאות לקבלת החלטות, משחקי סימולציה לקבלת החלטות ועוד. המטרה שלנו היא להעצים את המיומנויות של היצואנים כל הזמן, כדי להטמיע בהם את הידע בזמן אמיתי ובהתאם לתנאי השוק. המטרה שלנו היא לעזור בדרך להתמודדות עם התחרות הגלובלית בצורה מיטבית ולהוביל את השוק", אומר מורג.

 

- איך "משחקי מלחמה" אמורים לעזור להשיג מטרות אלה?

"בעולם התחרותי יש הרבה איומים, לאו דווקא טריוויאליים, מבחינה תפעולית, כספית או אחרת. אבל יש איומים מהסביבה העסקית, שקשה לצפות".

 

- תן דוגמה להתמודדות כזו בשוק

"פעם, למשל, היו מקימים מלון לפי דרישה לחדרים משוק התיירות. העולם הזה השתנה. לשוק נכנסו שחקנים חיצוניים כמו AIRBNB ולפתע היתה תחרות, שאינה מכיוון המלונאות. זו דוגמה טובה שמחייבת ללמד את היצואנים להתכונן לבלתי צפוי. הסימולציה של BeST הגיעה מתוך רצון לשחק משחק מלחמה וירטואלי, שמדמה עולם אמיתי של החלטות אמיתיות ואיומים בלתי צפויים, בדיוק לטובת מטרה זו", מציין מורג.

 

War Gaming - מהעולם התאורטי לעולם המעשי

דותן שגיא, מנכ"ל משותף בחברת BeST, מוסיף עוד על "משחקי מלחמה": "בעזרת התרגול אנחנו שואפים לצאת מהעולם התאורטי לעולם המעשי. מטרת המשחק היא לתת כלים להתמודדות של היצואן לא רק עם הדרך בה הוא חושב שיתנהג במצב לא צפוי בעצמו אלא לתרגל קבלת החלטות יחד עם כל מי שמקבל החלטות בארגון. מערכת "משחקי מלחמה" מאפשרת גם לקבל החלטות וגם להטמיע אותם בארגון בהמשך".

 

שגיא מציין כי "תרגול תהליכים באמצעות War Gaming מאפשרת התמודדות תוך ארגונית אבל גם חוץ ארגונית בו זמנית. המשחק לוקח בחשבון איך יגיבו למהלכים גם מחוץ לארגון. עצם התרגול והשימוש בנתונים נותן לשחקן תסריטים שונים, שאיתם הוא צפוי ועשוי להתמודד. המערכת משווה כל הזמן בין התוצאות הצפויות, למה שקורה בפועל גם מחוץ לארגון ומתחקרת למה קורה מה שקורה".

 

- איך התאמתם את המערכת למכון היצוא ולמציאות איתה מתמודדים היצואנים?

"בנינו תרחיש רחב, שמתאים למתווה שכל חברה צריכה ויכולה להתמודד איתו". 

 

BeST בנתה חברה וירטואלית ובתוכה משובצים המשתתפים השונים, מהמחלקות השונות בחברה.  (צילום מסך) (צילום מסך)
BeST בנתה חברה וירטואלית ובתוכה משובצים המשתתפים השונים, מהמחלקות השונות בחברה. (צילום מסך)

 

"אנחנו בונים למשתתפים שיגרה ארגונית. כל אחד מקבל מידעים ומשימות בשבוע המקדים וביום המשחק הם מגיעים כבר עם השיוך לתפקידם החדש במשחק. ביום המשחק הם מקבלים תרחישים מסוימים במחשב מולו הם יושבים ובשולחן מרכזי מתנהל חדר הישיבות המרכזי. כל מחלקה מתמודדת על החלק שלה מול האיומים מבחוץ ולאורך כל היום אנחנו מנהלים תשאולים ונותנים פידבקים להתנהלות", מספר שגיא.

 

"משחקי מלחמה" מתנהל לאורך כל היום ולאחריו, כל המשתתפים - מהחברה ועד המארגנים - מסיקים מסקנות. אנשי BeST מראים להם מבחוץ איך התנהלו התהליכים ואיך התקבלו ההחלטות.

 

"מהיום הזה", מוסיף שגיא, "הם לוקחים איתם כלים שאח"כ יוכלו להטמיע בחברות שלהם". התוצאה המרכזית של היום הזה מבחינתו הוא, שהמנהלים מבינים שיש איומים בלתי צפויים והם והארגון חייבים לדעת להתמודד איתם בזמן אמיתי.

 

"אנחנו חושבים כל הזמן איזה כלים ומיומנויות יכולים לעזור ליצואנים להיות טובים יותר בשווקים התחרותיים ומאפשרים ליצואנים להבין מול מה הם מתמודדים בעולם העסקי שלהם", מסכם נאור מורג.

 

הסימולציה הקרובה של "משחקי מלחמה" תתקיים ב-26.2.2018.

 

בשיתוף מכון היצוא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים