שתף קטע נבחר

רכב יפני, קוריאני, צרפתי וגרמני: הדומה והשונה

סבתא שלי הייתה אומרת: "קנה איזה רכב שאתה רוצה העיקר שיהיה יפני". האם בעידן הליסינג הפרטי עדיין יש אמת בחכמת הרחוב הזו?

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

שתי מכוניות יוצאות מקוריאה לישראל, מי תגיע ראשונה? טוב, נכון שזה נשמע כמו תחילתה של משוואה מתמטית מסובכת, אך התשובה היא ששתיהן מגיעות ביחד, באותה אוניה. צחוק בצד, תעשיית הרכב העולמית מייצרת מדי שנה אינספור מכוניות, עשרות מיליוני מכוניות. חלקן נשארות בשווקים שבהם הן מיוצרות - אחרות מיוצאות לכל פינות הגלובוס.

 

גם פיאט אפשרית ()
גם פיאט אפשרית

 

אך לעתים קרובות תופתעו לשמוע שמכוניות אשר מגיעות מאותה מדינה בהחלט יכולות להיות דומות מאוד זו לזו במאפיינים מסוימים. כיצד זה קורה? ובכן, קודם כל הסיבה היא היסטורית: יצרני רכב רבים במדינות שונות בעולם החלו את דרכם כיצרנים עצמאיים אך לאחר מכן הם התאחדו עם יצרנים אחרים - ובכך קיבלו עליהם (מרצון או שלא ממש בכיף) את ה-DNA של היצרן עמו התאחדו.

 

אחת הדוגמאות הבולטות היא יונדאי וקיה. בעבר קיה הייתה חברה עצמאית אך כיום היא חלק מתאגיד יונדאי-קיה. כך נוצר מצב בו מכוניות יונדאי ומכוניות קיה הן אומנם מכוניות שונות לחלוטין, אך גם דומות: הן חולקות למשל מנועים. יש ביניהן לעתים שלדות משותפות, מתגים, מסכים, מושבים ולפעמים גם קווי עיצוב מסוימים.

 

דוגמאות אחרות ניתן למצוא בשוק הרכב האמריקאי: בעבר GMC, ביואיק ואחרות היו חברות עצמאיות לחלוטין, אך הן נרכשו על-ידי ג'נרל מוטורס, אשר מכתיבה להן קווי פעולה מסוימים ולכן ניתן למצוא קווי דמיון רבים בין המכוניות הללו: החל במנועים משותפים וכלה בהתקן שמאפשר לנו להפעיל את פנסי הרכב באמצעות כפתור עגול על לוח המחוונים.

 

אך יש עוד נקודה חשובה: העדפות של הקהל המקומי. במכוניות אמריקאיות למשל, גם כאלה של קונצרן קרייזלר וגם כאלה של ג'נרל מוטורס, יכולתם להיתקל בזמזם התראה על אי חגירת חגורת בטיחות עוד בשנות השבעים. דוגמאות נוספות לא חסרות, הן נובעות ממנטאליות תרבותית: לכן למשל מכוניות יפניות עשויות בחלק מן המקרים להיראות לא הרפתקניות מבחינה עיצובית לעיניים מערביות. הסיבה היא שמרנות של השוק המקומי, ושימת דגש על אמינות ושימושיות גבוהה, על פני עיצוב.

 

לעומת זאת, במכוניות צרפתיות כדוגמת רנו וסיטרואן, שתי חברות אשר אינן קשורות זו לזו, העיצוב נמצא דווקא במקום הראשון והיצרניות מתחרות זו בזו על העיצוב הבולט והנועז ביותר. כולנו זוכרים את הסיטרואן GSA פאלאס - וה-DS לפניה - מכוניות עממיות אבל גם חדשניות אשר יצרו תדמית הממשיכה איתם גם היום. גם יצרני הרכב האיטלקיים, החל בפיאט העממית ועד פרארי הביצועיסטית. הסיבה טמונה באסתטיקה, כלומר בפרטים העיצוביים שחשובים לקהל בשוק הבית של היצרניות האיטלקיות. עיצוב, התנהגות כביש וצליל מפלט מושלם.

 

מסורתית, יצרני רכב גרמניים נחשבים כשווים במיוחד בזכות תפיסת האיכות של מוצריהם, וזה לא מפתיע שרוב המותגים האלו נחשבים ל"פרימיום" ועולים בהתאם. גם מותגים עממיים יותר כמו פולקסווגן ואופל עדיין נהנים מתדמית האיכות ולפעמים המחיר משקף זאת - אנשים מוכנים לשלם יותר על מותג יוקרה וגם זה בסדר.

 

ויש גם מימד נוסף - מוניטין אמינות. היפניות מובילות והקוריאניות מצטיינות ביצור מכוניות שסטטיסטית מספר התקלות ל-1,000 יחידות מהן מועט. לעומתן, יצרניות רכב אירופאיות (ובכללן גרמניות) לא נהנות מכזו סטטיסטיקת אמינות טובה אבל נותנות למשתמשים חווית נהיגה ולא פחות חשוב מזה "פוזה" נחשבת.

 

אבל אם אתם לקוח של ליסינג פרטי תפעולי, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לבחור את הרכב המתאים לכם ביותר. האם הוא יהיה שימושי ותכליתי, או שיישקף את האופי שלכם, את ההנאה מהנהיגה וכן - גם תדמית אינה מילה גסה. לקוח של ליסינג פרטי תפעולי לא צריך להתמודד עם עלות הרכישה של רכב גרמני יקר או של רכב שוודי בטוח, לא צריך להתמודד עם פוטנציאל הבעיות של מכונית איטלקית או בריטית ולא יזיל דמעה כשיגיע הרגע להיפרד מקוריאנית היברידית ששעממה אותו.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים